سرمایه گذاری میلیاردی در بیرجند
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در حلقه طلایی کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال شرق به جنوب شرق، دسترسی به بازار‌های بزرگ افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، جایگاه ممتازی در سطح کشور دارد و می‌تواند به‌عنوان یک بندر خشک در ایران نقش ایفا کند.
کد خبر: ۹۵۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 08 April 2021
تابناک خراسان جنوبی :مرتضی صفدری‌زاده عصر امروز  اظهار داشت: ماهیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با راهبرد حضور در بازار‌های هدف، می‌تواند برای انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیاز‌های ضروری و منابع مالی از خارج عمل کند.

پتانسیل‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی به دلیل قرار گرفتن در حلقه طلایی کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال شرق به جنوب شرق، دسترسی به بازار‌های بزرگ افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، جایگاه ممتازی در سطح کشور دارد و می‌تواند به‌عنوان یک بندر خشک در ایران نقش ایفا کند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این منطقه در دو سایت مرکزی بیرجند به مساحت ۷۳۰ هکتار و پایانه مرزی ماهیرود به مساحت ۱۰۰ هکتار با کاربری عام به‌عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور است که دارای یک قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی در مرز ماهیرود است.

توانایی تبدیل به قطب صادرات شرق کشور

صفدری‌زاده با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه اقتصادی خراسان‌جنوبی یادآور شد: علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی خوشبختانه کشور‌های مختلف از غرب آسیا تا اروپا گرفته به دنبال سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند و این مکان ظرفیت بسیار ارزشمندی است که می‌تواند در آینده استان را به قطب صادرات شرق کشور تبدیل کند.

وی با اشاره به فعالیت ۶۱ واحد صنعتی، تجاری و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۲ واحد در سایت مرکزی بیرجند و ۲۹ شرکت در پایانه مرزی ماهیرود مستقر هستند.

سرمایه‌گذاری ۷۷۱ میلیاردی در منطقه ویژه اقتصادی

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی مجموع سرمایه‌گذاری شده در سایت مرکزی بیرجند را ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۷۱ میلیارد تومان نیز در منطقه مرزی ماهیرود سرمایه‌گذاری شده است.

صفدری‌زاده با اشاره به ایجاد ۸۰۰ فرصت شغلی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: بر اساس جواز تأسیس شرکت‌های صنعتی، تجاری و خدماتی زمینه اشتغال دو هزار و ۴۱۵ نفر ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های الکتروصدر (واحد تکنولوژی ساخت، طراحی و راه‌اندازی کوره‌ها و خطوط کاشی و سرامیک در ایران)، مجتمع تولید کاشی و سرامیک پرسلان (بزرگ‌ترین واحد پرسلان شرق کشور)، آذین چرم خاوران (قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور) و پایانه سنگ و فرآورده‌های معدنی از جمله طرح‌های در دست اقدام منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی است.

پتانسیل‌های پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور در سایت مرکزی بیرجند تأکید کرد: با توجه به پتانسیل‌های معدنی و ساختار خاص زمین‌شناسی، چنین مراکزی در جهت توسعه معادن و صنایع معدنی و همچنین تجارت، نقش محوری در توسعه اقتصادی استان دارند.

صفدری‌زاده گفت: نخستین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور که با نگاه مدیریت توسعه بازار تأسیس شده به گونه‌ای عمل می‌کند که معدن‌داران و فعالان حوزه معدنی چه در زمینه تولید و چه در زمینه تجارت از منافع و آثار آن بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: پایانه صادراتی سنگ خراسان‌جنوبی با بهره‌برداری و استخراج از معدن سیلیس، فروش سنگ ساختمانی، فروش سنگ‌های راف، فروش گوهرسنگ‌ها (سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اعم از عقیق، شجر، فیروزه) متناسب با توانمندی‌های موجود در استان و فروش کاشی و سرامیک، محصولات معدنی شرق ایران را به دنیا معرفی می‌کند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: شرکت تولیدی و صنعتی آذین چرم خاوران که با سرمایه‌گذاری هلدینگ «تاپسر» و بهره‌گیری از فناوری روز به بهره‌برداری رسیده ضمن رفع نیاز بازار داخلی، محصولات خود را شامل انواع چرم مصنوعی به کشور افغانستان نیز صادر می‌کند که با تکمیل و توسعه خطوط تولیدی خود به بزرگ‌ترین قطب تولید انواع چرم مصنوعی در شرق کشور تبدیل خواهد شد.

برنامه‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی در راستای شعار سال

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به نام‌گذاری سال به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها» توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: برنامه‌های سال جاری این منطقه در محور‌های توسعه مدیریت نوآورانه جذب سرمایه‌گذار، اخذ مجوز تأسیس ۴۸ شرکت حوزه‌های سخت‌افزاری (دوربین و کنترل) و نرم‌افزاری IT، مواد شوینده و سلولوزی، پارچه هدفمندی شده است.

صفدری‌زاده در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای منطقه اقتصادی مرز ماهیرود به‌منظور روان‌سازی و تسهیل ترانزیت و ترانشیت‌های صادراتی و وارداتی نیز گفت: استقرار سیستم XR (اسکن کامیون‌های بار)، توسعه زیرساخت و ساخت ۸۰۰ متر مربع انبار مسقف و خدمات رفاهی رانندگان ازجمله اقدامات در دست اقدام است.

وی با تأکید بر ایجاد دوسویه صادرات و واردات مرز ماهیرود در سال جاری گفت: علیرغم تحریم‌های دشمنان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۹ ناوگان ورودی به این مرز به ۸۸ هزار و ۴۰۴ دستگاه رسید که نسبت به سال ماقبل ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار