کشف واحد‌های مسکونی نیمه دوام
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵۱.۲ درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاومند گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه دوام در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱.۸ درصد هستند و ۳۲ هزار و ۸۶۹ واحد کم دوام هستند.
کد خبر: ۹۵۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ 08 April 2021
تابناک خراسان جنوبی: علی اصغر آسمانی مقدم صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۲۱ فروردین ماه ۵۸ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام (ره) تاسیس شد.

وی افزود: همچنین درکنار آن حساب ۱۰۰ امام (ره) در کلیه شعب بانک ملی افتتاح شد تا برای محرومان خانه ساخته شود که خوشبختانه در اوایل انقلاب استقبال خوبی از این ایده امام (ره) شده است و امروز نیز با گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب کمک‌های خوبی صورت گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه به مرور زمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری را در جهت کمک به اقشار کم درآمد و روستاییان انجام داده است بیان کرد: قبل از انقلاب برای روستا‌ها متولی وجود نداشته است، اما امروز مردم در بخش مسکن، وام ۵۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله دریافت می‌کنند.

آسمانی مقدم یکی از فعالیت‌های بنیاد مسکن را اعطای تسهیلات به محرومان برای ساخت و مقاوم سازی مسکن عنوان کرد و تصریح کرد: از سال ۸۴ سالانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ مسکن ساخته و در اختیار روستاییان قرار گرفته است و در خراسان جنوبی نیز سالانه ۵ تا ۶ هزار واحد انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۶ هزار مسکن ساخته شده است خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ با هدف بهبود کیفیت مسکن و مقاوم سازی در سطح روستا‌ها طرحی آغاز شده است و تاکنون ۳۹ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی بهسازی شدند که یک هزار و ۲۸۷ مسکن مربوط به سال ۹۹ بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی یادآور شد: در این تفاهم نامه ۵ هزار واحد در اختیار کمیته امداد و ۵ هزار واحد مربوط به بنیاد مسکن بوده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه ۵ هزار واحدی که در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده است اظهار داشت: زمین در روستا‌ها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان واگذار شد که حدود ۲ هزار واحد بودند.

وی افزود: همچنین اقدام خوبی که انجام شد دکتر نوبخت را ترغیب کرد در سال ۹۹ نیز ۶ هزار واحد دیگر در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد و ۴۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله در اختیار افراد قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این واحد‌ها در هفته دولت کلنگ زنی شدند گفت: به ازای هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اعطاء می‌شود و بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ ساله با کارمزد ۴ درصد است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه هر ۶ هزار واحد در شهرستان‌ها اجرایی شده است بیان کرد: ۵ هزار و ۹۹۵ واحد به بانک معرفی، ۵ هزار و ۸۹۰ واحد انعقاد قرارداد، ۴ هزار و ۶۰۰ واحد فندانسیون اجرا و ۳ هزار و ۵۲۰ واحد تا مرحله اسکلت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین ۳ هزار و ۳۰ واحد عملیات سقف اجرا و یک هزار و ۳۴ واحد به مرحله بهره برداری و واگذاری رسیده است افزود: ۱۱ هزار واحد طی سال ۹۸ و ۹۹ توسط بنیاد مسکن در روستا‌ها انجام شده است و در این راستا در سال ۹۸ به ازای هر واحد ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون وام قرض الحسنه اختصاص یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز به ازای هر واحد ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه اعطاء شده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه بر اساس سرشماری نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام شد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن روستایی در یک هزار و ۷۵۲ روستا رصد شدند گفت: از این تعداد ۴۵ هزار و ۴۶۳ واحد مسکونی در ۷۸۰ روستا از استحکام برخوردار شدند.

وی با اشاره به اینکه ۵۱.۲ درصد واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم هستند اظهار داشت: همچنین ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه دوام در استان داریم که ۱۱.۸ درصد هستند و ۳۲ هزار و ۸۶۹ واحد کم دوام هستند که ۳۷ درصد واحد‌های مسکونی ما در روستا‌ها کم دوام هستند و در برابر حوادث با مخاطرات جدی مواجه می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸.۸ واحد ما در استان از استحکام کمتر برخوردار هستند افزود: از مردم تقاضا داریم برای مقاوم سازی مساکن خود از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند.

آسمانی مقدم با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۳۷۹ واحد بر اثر حوادث طبیعی در استان دچار خسارت شدند که این واحد‌ها با ۴۶ میلیارد تومان اعتبار بازسازی شدند گفت: از این تعداد ۹۱ واحد خسارت کلی دیدند که ۸۰ واحد نیاز به تعمیر داشتند که با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مرحله انجام قرار گرفته است

وی به اجرای طرح هادی در روستا‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در خراسان جنوبی در ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که برای این روستا‌ها تهیه طرح انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به اعتبارات اختصاصی ۱۴۱ روستا بازنگری انجام شده است اظهار داشت: در سال ۹۹ طرح هادی در ۲۶ روستا انجام و ۷ روستا بازنگری انجام شده است و از ابتدای انقلاب نیز تاکنون ۵۸۶ روستا از نعمت طرح هادی برخوردار شدند.
آسمانی مقدم به بهسازی بافت باارزش روستایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تاکنون بافت با ارزش ۴ روستا اعم از فورگ، نایبند، چنشت و خور با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی شدند که چنشت و نایبند تا پایان امسال بهسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۵ هزار و ۲۷۹ هکتار زمین تملک شده است که ۲۹۵ هکتار مربوط به سال ۹۹ بوده است یادآور شد: در بحث واگذاری زمین از ابتدای تأسیس استان ۲۲۲ هزار و ۸۷۵ قطعه زمین به روستاییان واجد الشرایط واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به صدور اسناد مالکیت در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار جمعیت افزود: ۷ هزار و ۹۰۵ جلد سند شهری و ۶۴ هزار و ۴۱ جلد سند صادر شده است و در سال ۹۹ نیز ۶۷۸ برگ سند شهری و یک هزار و ۶۴۳ سند روستایی صادر شده است.

آسمانی مقدم با اشاره به اجرای طرح هادی در سال جاری افزود: بر اساس الزاماتی که قانون بودجه برای نقاط کشور دارد ۸ درصد اعتبارات عمرانی استان‌ها به طرح‌های هادی تعلق می‌یابد که در این راستا بسته به اعتبارات اختصاصی ۶۷ روستای نیمه تمام و ۴۰ روستای جدید را در برنامه داریم.

وی تصریح کرد: علاوه بر روستا‌ها در شهر‌ها نیز فعالیت‌هایی اعم از مسکن کم درآمد‌ها را برعهده گرفته ایم که در این راستا نیز از ابتدای تأسیس استان تاکنون ۳ هزار و ۵۵۳ واحد مسکن شهری در استان توسط بنیاد مسکن احداث شده است و در سال ۹۹ نیز، ۳۱۰ واحد مسکن شهری واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث مسکن مهر، ۵ هزار و ۵۵ تن قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار گرفته است گفت:در بحث طرح اقدام ملی که از سال گذشته برای تامین مسکن افراد کلید خورده است قرار است ۴۰۰ هزار مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد ۱۳۸ هزار واحد در برنامه کاری بنیاد مسکن کشور قرار گرفته است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه در استان ما ۳۱ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد که ۳ هزار و ۲۵۹ زمین تأمین و آماده واگذاری است اظهار داشت: از این تعداد ۳ هزار و ۲۵ نفر تأیید نهایی شدند و حدود ۲ هزار و ۷۸۹ نفر وجه اولیه (۴۰ میلیون تومان) را واریز کردند.

وی به انجمن خیرین مسکن ساز اشاره کرد و یادآور شد: این انجمن یک هزار و ۸۵ واحد در دستور کار داشته است که از این تعداد ۶۸۲ واحد با ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به صورت رسمی واگذار شده است و ۴۰۳ واحد با اعتبار ۸۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در حال احداث دارند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار