با اختصاص ۱۲ میلیارد ریال؛
۱۲ میلیارد ریال اعتبار به دستور استاندار خراسان جنوبی برای تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۵۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹ 07 April 2021
تابناک خراسان جنوبی:حمید ملانوری عصر چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: مراکز پژوهش آموزش و پرورش باید تقویت شود تا دانش‎‌آموزان در روند توسعه استان سهیم باشند.

وی اظهار داشت: ایده‌پردازی، نوآوری و خلاقیت باید در برنامه‌های توسعه‌ای استان مورد توجه قرار گیرد و این امر جز با تقویت پژوهش‌سرا‌ها محقق نمی‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: باید این انگیزه در دانش‌آموز ایجاد شود که می‌تواند در روند توسعه استان تاثیرگذار باشد و دانش‌آموزان نخبه می‌توانند در مباحث کشاورزی، صنعت و معدن و دیگر حوزه‌ها ایده‌پرداز باشند.

وی با بیان اینکه صرفا با تقویت تجهیزات پژوهش‌سرا‌ها نمی‌توان ایجاد خلاقیت کرد گفت: با ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و معرفی ۱۰ ایده برتر به ستاد توسعه خاوران و اهدای جایزه برتر سال می‌توان این نوع از انگیزه‌ها را ایجاد کرد.

ملانوری با تاکید اینکه پژوهش‌سرا‌ها باید تولید ایده داشته باشند تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تولیدات علمی کاربردی نمی‌شود و در قالب طرح و پایان‌نامه می‌ماند که این موضوع مهم توسط برنامه‌ریزان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: هزینه‌های آموزش باید مسیر توسعه را فراهم کند و این مهم جز با ایجاد فکر توسعه محور در بین دانش‌آموزان اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه کرونا بیشتر از هر قسمتی آموزش و پرورش و کیفیت آموزشی را تحت‌الشعاع قرار داد افزود: امیدواریم هرچه زودتر با هم‌افزایی و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند عادی آموزش در کشور محقق شود.

ملانوری با اشاره به ۱۲ اردیبهشت روز معلم تاکید کرد: تجلیل از معلم نباید به روز و یا هفته‌ای خاص واگذار شود بلکه در تمام ایام سال باید از مقام معلم و نقش توسعه‌ای وی تجلیل شود.

وی گفت: تجلیل از معلم باید در شان و جایگاه او باشد که مسوولان در این زمینه نباید از هیچ تلاشی چشم‌پوشی کنند.

وی با بیان اینکه معلم نقش مستقیم در مسایل توسعه‌ای با تربیت نیروی انسانی دارد اظهار داشت: ستاد تجلیل از مقام معلم در استان برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی در ارتباط با بدهی‌های شهرداری‌ها از حق آموزش و پرورش در عوارض ساخت و ساز تاکید کرد: تمام بدهی‌ها تا پایان سال ۹۹ باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: سه درصد عوارض ساختمانی هیچ دخل و تصرفی بر عوارض شهرداری‌ها ندارد و باید به صراحت قانون مستقیم به حساب آموزش و پرورش واریز شود.

ملانوری درباره تغییر کاربری‌ها و استفاده آموزش و پرورش از سالن‌های ورزشی سایر ادارات دستور داد: هرگونه تصمیم در ارتباط با تغییر کاربری‌ها با مسوولیت شخص مدیرکل آموزش و پرورش باشد و سالن‌های ورزشی که می‌تواند در نوبت صبح در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد شناسایی و به شورای آموزش و پرورش ارایه شود.

وی تاکید کرد: آیندگان نسبت به تصمیمات امروز مدیران قضاوت خواهند کرد پس باید در تصمیمات به جای نظر فردی از خرد جمعی استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه جامعه آموزشی استان در زمان شیوع ویروس کرونا از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نکرد گفت: متاسفانه هفت معلم در این دوران بر اثر کرونا به دیار باقی شتافتند.

محمدعلی واقعی از درگذشت ۱۱ دانش‌آموز از اول اسفند تاکنون خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۰ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که می‌طلبد خانواده‌ها نسبت به در اختیار گذاشتن وسایل نقلیه به افراد بدون گواهینامه خودداری و پلیس راهنمایی و رانندگی هم برخورد جدی با این موضوع داشته باشد.

وی یادآور شد: با توجه به فرارسیدن هفته معلم برنامه‌هایی نظیر دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی، دیدار با خانواده معلمان و پیشکسوتان، تجلیل از معلمان برتر و تجدید میثاق با شهدا در دستور کار شورای آمورزش و پرورش است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی گفت: در ماده ۱۶ املاک سهم آموزش و پرورش از عوارض توسط شهرداری‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود که این موضوع مهم از سال ۹۸ تاکنون مانده است.

وی تصریح کرد: سالن‌های ورزشی استان کفاف دانش‌آموزان را نمی‌کند که خواستاریم نسبت به تعیین مجوز استفاده از سالن‌های ورزشی ادارات اقدام شود.

واقعی گفت: در ارتباط با مسکن فرهنگیان اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در برخی شهرستان‌ها نیازمند واگذاری زمین هستیم که امیدواریم نسبت به این موضوع اقدام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۸۸ فرهنگی در طرح اقدام ملی مسکن شرکت کردند گفت: از این تعداد ۸۳۵ نفر واجد شرایط بوده‌اند که نسبت به تامین زمین اقدام می‌شود.

وحید داعی ادامه داد: در بیرجند پروژه ۱۶۷ واحدی در دست اقدام است که فرهنگیان مرکز استان را پوشش خواهد داد.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای در این بخش بین وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش تدوین شده که در قالب این تفاهم‌نامه مشکل زمین رفع خواهد شد.

همچنین در حاشیه این نشست لوح تقدیر رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسط مدیرکل آموزش و پرورش به استاندار خراسان جنوبی تقدیم شد.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اهدای لوح سپاس از استاندار خراسان جنوبی تقدیر کرد.

در این لوح که به جهت کسب رتبه برتر خراسان جنوبی در ارزیابی شورا‌های آموزش و پرورش استان‌ها به حمید ملانوری اهدا شد، آمده است: تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان مترقی نهاد آموزش و پرورش، در راستای تحقق خرد جمعی، ایجاد زمینه و بستر مناسب برای جلب مشارکت‌های مردمی و نیز به‌کارگیری تمامی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی، گام مؤثری در جهت تحقق و پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌رود. در موقعیت کنونی، آموزش و پرورش مطلوب دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره‌مندی از مشارکت مردم و نیز دستگاه‌هایی می‌باشد که در قانون شورا‌ها برای آن‌ها وظایف پیش‌بینی گردیده است.

سید جواد حسینی با اهدای لوح تقدیر جداگانه از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم تقدیر کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار