با حضور نماینده آیت الله سیستانی در قم؛
طی مراسمی با حضور نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران از تحقیق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» رونمایی شد.
کد خبر: ۵۶۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 04 February 2018

به گزارش تابناک قم، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی غروب شنبه در مراسم رونمایی تحقیق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» که در کتابخانه علامه مجلسی قم برگزار شد در سخنانی، با بیان اینکه بازخوانی کتب کهن کار آسانی نیست و دشواری‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد به این بازخوانی‌ها اهمیت نمی‌دهند و اعتقادی به آن ندارند و این موضوع در داوری کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود و باید نگاه ما به این مسئله تغییر کند.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد بیان داشت: به اعتقاد من بیان سخن امروز، بدون آنکه ریشه در دیروز داشته باشد آب در هاون کوبیدن است و پایه و مبنای چندان درستی ندارد.

وی عنوان کرد: مؤلفین دیروز، زحمات بسیار زیادی برای نگارش کتب خود می‌کشیدند در حالی که امروز ما شاهد آن مشکلات نیستیم و امکانات زیادی برای مؤلفین و محققان فراهم آمده است و باید به این نکته توجه داشت که اگر متون کهن احیا نشود؛ نمی‌توان حرف‌های جدید زد.

گزینشی عمل کردن از آفت‌های تحقیق است

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی، همچنین در توصیه به محققین بیان داشت: گزینشی عمل کردن در تحقیق از آفت‌های تحقیق است و تحقیق متون کهن به جهت اینکه به متون ما کارآمدی می‌دهند بسیار مهم است که چندین موسسه از جمله کتابخانه علامه مجلسی در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.

وی با تقدیر از تلاش‌های کتابخانه علامه مجلسی در بازخوانی و انتشار کتاب‌های قدیمی، بیان داشت: جمع آوری میراث کهن و بازخوانی آن‌ها کار بسیار مهم است و ما به این امر نیاز داریم که در هر موضوعی، ابعاد تاریخی آن را رها نکنیم.

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، تصریح کرد: یکی از آفت‌های بزرگ پژوهشگران ما در حوزه‌های علمیه، عدم توجه به نگاه تاریخی در پژوهش است که انتظار می‌رود محققان توجه بیشتری به میراث مکتوب و کهن داشته باشند.

انضباط علمی باید در تحقیق رعایت شود

یکی دیگر از اساتید و پژوهشگران حوزه حدیث نیز در این مراسم بیان داشت: باید تلاش کنیم تا مجموعه روایاتی که از امامان معصوم(ع) مطرح است بر اساس منابع روایی اصیل و اصلی از جمله کتاب کافی جمع آوری شود و طلاب و فضلای محقق در حوزه علمیه حضور دارند که می‌توانند این کار را به سرانجام برسانند.

سید محمدکاظم طباطبایی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی رضا رفیعی محقق کتاب «کفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» و همچنین حجت الاسلام سید حسن موسوی بروجردی در کتابخانه علامه مجلسی اظهار داشت: وقتی کاری قرار است تحقیقی شود باید انضباط علمی در آن تحقیق رعایت شود که در این اثر این انضباط علمی به خوبی رعایت شده است و متن بار علمی خوبی دارد.

کتاب «الکفایه فی النصوص علی عدد الائمه(ع)» نوشته علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی از علمای قرن چهارم که از شیخ صدوق و ابن عیاش روایت می‌کند که وی نزد بزرگانی همچون شیخ صدوق و دیگر اساتید ری و بغداد شاگردی کرده و مشهورترین اثر او، کتاب «کفایه الاثر» است که روایات و نصوص دال بر خلافت و امامت ائمه اطهار(ع) را در آن گردآوری کرده است.

خاندان وی در اصل اهل قم بودند و سپس به ری که در آن روزگار مرکزیت علمی بیشتری نسبت به قم یافته بود و ابن بابویه مشهور به شیخ صدوق(متوفی ۳۸۱) در آنجا سکونت داشت، مهاجرت کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار