گنجینه فقها، آشنایی با پرندگان حلال گوشت، آشنایی با پرندگان حرام گوشت، آشنایی با برخی حیوانات حرام و حلال گوشت، آشنایی با آلات موسیقی و وسایل تفریحی حرام و نوشیدنی های حرام و غرفه کودک و نوجوان از بخش های مختلف این موزه به شمار می روند.
کد خبر: ۵۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۲ 27 June 2015
به گزارش تابناک قم، مراسم افتتاحیه موزه فقه و زندگی به همت موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، حجج اسلام والمسلمین نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و حوزوی استان در محل این موزه برگزار شد.

رییس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در این آیین گفت: کار موضوع شناسی احکام فقهی ضرورتی در حوزه های علمیه است که باید به صورت منسجم با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا کمکی برای مکلفان برای عمل به وظایف شرعی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده افزود: پیش نویس تاسیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی به محضر مراجع تقلید و اساتید حوزه برده شد و در نهایت طرح خود را به محضر رهبرمعظم انقلاب بردیم و ایشان نیز دستور لازم را برای تاسیس چنین مرکزی صادر کردند.

وی با اشاره به این که موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و موزه فقه و زندگی از شورای عالی حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز لازم را برخوردار است گفت: بخش های پژوهش، آموزش و نمایشگاهی از بخش های موسسه هستند و در بخش پژوهش گروه کار تخصصی بررسی موضوعات از نظر مفهومی و مصداقی فهرستی از موضوعات اولویت دار را تهیه کردند و با بسیاری مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه تفاهم نامه هایی آغاز شده است.

وی افزود: در بخش نمایشگاهی، موزه فقه و زندگی آغاز حرکت عظیمی است که این موزه در آینده یکی از مراکز مهم بازدیدکنندگان مذهبی برای آشنایی با معارف دینی و احکام فقهی خواهد شد.

فلاح زاده ادامه داد: موزه ها در سراسر دنیا ناقل فرهنگ ها هستند و باید بتوانیم به خوبی از زمینه موزه برای انتقال فرهنگ ناب دینی استفاده کنیم.

وی افزود: در آینده در مکان وسیع تری موزه فقه و زندگی را گسترش می دهیم و آن چه اکنون در این نمایشگاه داریم یک دهم توان واقعی موزه است.

در ادامه آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه تاسیس موزه فقه و زندگی موجب آشنایی مردم با موارد مبتلابه می شود، اظهار داشت: باید محیط وسیع تری برای این موزه درنظر گرفته شود که مردم از قم و شهرهای دیگر بتوانند از این مجموعه بازدید کرده و احکام برای آن ها تبیین شود.

وی افزود: موزه فقه و زندگی مسیری برای دستیابی به موضوعاتی است که دارای حکم فقهی می باشند.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: یکی از مسائلی که مهم برشمرده می شود یکسان سازی نظر متخصصان فقهی است و باید در این زمینه از دانشگاهیان و صاحبان دانش نیز کمک گرفته شود تا مجموعه نظرات در قالب یک نظریه ارائه داده شود. 

وی تاکید کرد: نباید از کتب معتبر فقهی و روایی که گاهی اوقات به شاخصه های اشیای حلال و حرام اشاره کرده اند نیز غفلت کرد و باید این کتب جمع آوری و در مستندهای موضوع شناسی از آن ها استفاده شود. 

گنجینه فقها، آشنایی با پرندگان حلال گوشت، آشنایی با پرندگان حرام گوشت، آشنایی با برخی حیوانات حرام و حلال گوشت، آشنایی با آلات موسیقی و وسایل تفریحی حرام و نوشیدنی های حرام و غرفه کودک و نوجوان از بخش های مختلف این موزه به شمار می روند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار