رئيس انجمن واردکنندگان فرآورده‌هاي خام دامي اختلاف سازمان ها در تعيين ميزان مصرف ساليانه گوشت کشور را عامل ناکارامدي تنظيم بازار اين ماده پروتئيني عنوان کرد.
کد خبر: ۳۸۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ 05 March 2017
به گزارش تابناک : فرهاد آگاهي با بيان اينکه افزايش قيمت گوشت قرمز در چندماه گذشته، ناشي از نقص آمار و عدم برآورد صحيح از ميزان تقاضاي بازار بوده است، گفت: تا اين موضوع به صورت ريشه اي برطرف نشود، معضل تنظيم بازار گوشت قرمز، به قوت خود باقي خواهند ماند.

وي اضافه کرد: واقعيت اين است که حمايت از توليد داخل، سياست درستي است که متاسفانه گاهي اوقات برخي سياستگذاران از آن برداشت هاي غير منطبق بر واقعيت هاي بازار دارند. آنها مي خواهند خواسته هاي خود را بدون لحاظ پتانسيل هاي توليد و تقاضاي مصرف، به بازار تحميل کنند، اين در حالي است که بازار بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا کار مي کند و سياست هاي دستوري، صرفا به صورت موقت و گذرا مي توانند به بازار جهت دهند.

رئيس انجمن واردکنندگان فرآورده‌هاي خام دامي، افزود: افزايش قيمت گوشت قرمز، يکي از مصاديق وجود خطاي ساختاري در ساز و کار برآورد تقاضاي بازار و همچنين تخمين ميزان توليد داخلي در کشور است و تنها راه رهايي از چنين معضلي، آن است که سياستگذاران دست از آمار هاي غير واقعي بردارند.

به گفته آگاهي، سازمان هاي مربوطه، ميزان مصرف گوشت را با ۴۰۰ هزار تن اختلاف برآورد کرده اند، و واقعا جاي سوال دارد که ريشه اين اختلاف چيست؟ و آيا چنين خطايي به صورت سهوي روي مي دهد يا اينکه اين آدرس اشتباه دادن تصميم سازان، به منظور حفظ برخي منافع پنهان است؟

آگاهي تصريح کرد: ميزان تقاضاي گوشت قرمز در فصول مختلف سال متفاوت است. به عنوان مثال در ايام محرم به جهت مصرف هيات هاي مذهبي، در ايام پاياني سال به دليل افزايش ديد و بازديدهاي نوروزي و همچنين در زمان هايي که بحث آنفلوانزاي مرغي شايع مي شود، ميزان تقاضاي گوشت قرمز به وضوح افزايش پيدا مي کند و سياستگذاران بايد از ابتداي سال نسبت به اين موضوعات، آينده نگري داشته باشند.

به گفته رئيس انجمن واردکنندگان فرآورده‌هاي خام دامي، تغيير الگوي خريد خانواده ها و همچنين رستوران ها در مقاطع زماني که مرغداري ها با مشکل آنفلوانزاي مرغي مواجه هستند، سبب افزايش تقاضاي گوشت قرمز مي شود و اين موضوع در کنار بحث سردي هوا و مشکلات جاده اي، بر افزايش قيمت گوشت قرمز موثر بود.

وي از مراکز پژوهشي و مطالعاتي کشور درخواست کرد به عنوان يک پروژه ملي، نسبت به تخمين تابع تقاضاي گوشت قرمز کشور و همچنين ميزان مصرف آن، مطالعه جامع و فراگيري را پياده سازي کنند تا کشور از آسيب هاي اينچنيني که کل اقتصاد خانواده هاي دهک هاي متوسط به پايين را تحت الشعاع قرار مي دهد، در امان بماند.


منبع : مهر
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار