طی سال گذشته؛
معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: سال گذشته در قم ۱۱۷ نفر دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که از این تعداد ۹ نفر جان باختند.
کد خبر: ۳۲۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 01 November 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی فراهانی با اشاره به آغاز فصل سرما و لزوم استفاده از وسایل گرمایشی، گفت: طی سال گذشته ۱۱۷ نفر در قم دچار مسمویت شده‌اند که از این تعداد ۹ نفر جان باختند و ۱۰۸ نفر هم مصدوم شدند.

وی ادامه داد: افراد مصدوم شده با کاهش سطح هوشیاری مختلف روبه رو شده بودند و برخی از افراد تا بستری شدن در بخش «آی سی یو» هم پیش رفتند.

مسمومیت ۶ نفر در قم با گاز منواکسید کربن در سال‌ جاری

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه داد: در سال جاری هم با وجود اینکه فصل سرما نرسیده است در استان قم ۶ مورد کاهش سطح هوشیاری با گاز منواکسید کرین در بخش‌های استان قم رخ داده است.

وی در ادامه به تبیین شرایط و نحوه مقابله با موضوع مسمومیت با گاز منواکسد کربن اشاره و بیان داشت: هر ساله با آغاز فصل سرما بخشی دیگر به وظایف مأموریت ۱۱۵ اضافه می‌شود و آن بحث افرادی است که دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده‌اند.

فراهانی با اشاره به اینکه خطرات گاز منواکسید کربن بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: افراد در مواجه با گار منواکسید کربن دچار کاهش سطح هوشیاری با درجات مختلف می‌شوند که برخی از مواقع منجر به فوت فرد می‌شود.

وی ادامه داد: گاز منواکسید کربن به راحتی عضلات تنفسی را فلج و فرد دچار زجر تنفسی شده و این حالت به مرور و با عدم رسیدگی به موقع تا قطع کامل تنفس و مرگ مغزی و فوت فرد پیش می‌رود.

آمار بالای قم در مرگ خاموش

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان اینکه استان قم در زمینه تعداد افرادی که مرگ خاموش دارند آمار بالایی را به خود اختصاص داده است، افزود: افرادی که با مصدومین ناشی از منو اکسید کرین مواجه می‌شوند اولین اقدام در این است که بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند زیرا مدیریت زمان در این نوع از مصدومیت بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: اگر زمان در مواجه با فرد مصدوم شده تلف شود آرام آرام فرد به سمت فلج تنفسی رفته و با افزایش زمان فرد منجر به مرگ می‌شود.

فراهانی در ادامه اقداماتی دیگر همچون بازگذاشتن پنجره‌ها و خارج کردن فرد مصدوم از محیط آلوده به محیط‌های باز را هم مورد تأکید قرار داد.

وی همچنین به ملزومات راه‌اندازی وسایل گرمایشی نیز اشاره کرد و گفت: تنها توجه به چند نکته کوچک می‌تواند از بروز بسیاری از مصدومیت‌ها به وسیله گاز منواکسید کربن جلوگیری کند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی قم توجه به نحوه سوختن شعله بخاری، توجه به مسدود نبودن دودکش بخاری و همچنین توجه به گرم بودن لوله بخاری که نشان از عبور کامل هوا از آن است را از جمله مسائلی عنوان کرد که در راه‌اندازی بخاری باید به آن توجه شود.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از افراد در خارج از منزل اقدام به استفاده از سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد همچون پیک نیک می‌کنند، گفت: در سال گذشته یک مورد فوتی در قم به دلیل استفاده از پیک نیک در خودرو بود که فرد با بستن کلیه راه‌های ورود هوا اقدام به روشن کردن پیک نیک کرده بود و در پی آن مسمومیت رخ داد و فرد جان باخت.

معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم در ادامه تأکید کرد: مسافران در چادرهای مسافرتی هم نباید از سیستم گرمایشی غیر استاندارد مانند زغال چوب و یا پیک نیک استفاده کنند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار