معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به برخی چالش‌های عمده صنعت دریانوردی گفت: مهمترین چالش این صنعت، ایجاد آلودگی نفتی و تبعات منفی بر زیست بوم دریایی است.
کد خبر: ۳۰۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹ 03 October 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، در آیین بزرگداشت روز جهانی دریانوردی که خاتمه بخش ویژه برنامه های هفته ملی دریانوردی در استان هرمزگان بود، علاوه بر نخبگان و پیشکسوتان صنوف مختلف دریایی استان، چند تن از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، اعضای شورای حمل و نقل استان و فرماندهان ارگان‌های نظامی دریایی حضور داشتند.
 
انتقال گونه‌های دریایی از طریق آب تعادل کشتی‌ها؛ ویرانگرترین عامل
مهدی نوفرستی، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت هفته ملی دریانوردی در این استان گفت: علیرغم وابستگی بخش اعظمی از مردم جهان به صنعت حمل و نقل دریایی، متاسفانه این صنعت کلیدی هنوز نتوانسته نقش خود را برای مردم تبیین کند.
 
وی ویرانگرترین عامل تهدید کننده محیط زیست دریایی را انتقال گونه‌های دریایی از طریق آب تعادل کشتی‌ها عنوان کرد و یادآورشد: این مسئله در صورتی که به طور جدی کنترل نشود، به صنعت ماهیگیری و ذخایر زیستی دریایی آسیب وارد می‌کند.
 
این مقام مسئول برخی اقدامات مجموعه بنادر استان در زمینه مقابله با آلودگی‌های دریایی را نیز تشریح کرد و در این ارتباط اظهار داشت : به عنوان مثال، طی سال جاری حدود 10 فروند کشتی در این زمینه توقیف شده است.
 
آلودگی نفتی، اصلی‌ترین چالش صنعت دریانوردی
وی همچنین از انتقال حشرات، پروانه‌ها و گونه‌های دیگر جانوری از طریق کانتینرها به عنوان یک چالش دیگر یاد کرد و ادامه داد: این مسئله که از طرف سازمانی جهانی فائو نیز مطرح شده، نیازمند اقدامات کنترلی شدید است که نیازمند بازرسی‌های ویژه است.
 
نوفرستی از الزامات سازمان جهانی دریانوردی در زمینه توسعه پایدار سخن به میان آورد و اذعان داشت: امید است  اداره کل بنادر با همکاری دیگر دستگاه های متولی از جمله محیط زیست و شیلات بتواند چالش‌های زیست بوم دریایی را کنترل و مدیریت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار