معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شرایط اقلیمی شرق استان هرمزگان زیستگاه مناسب برای شترها به وجود آورده است و با توسعه صنعت پرورش شتر می‌توان بخش زیادی از جوانان جویای کار را در این حوزه مشغول به کار کرد.
کد خبر: ۲۹۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱ 04 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمد پورطرق با بیان اینکه صنعت شترداری در هرمزگان توسعه داده می‌شود، اظهار کرد: وجود بیش از 21 هزار نفر شتر در استان باعث شد تا مسؤولان از سال 1390 به فکر تسهیل و تسریع در مدت قرنطینه و صدور مجوز صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس شوند.
 
وی افزود: اگر زیرساخت‌های این صنعت توسعه داده شود باعث رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش ارزآوری در استان می‌شود.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: در راستای خدمات‌دهی به شترداران تعداد 6 ایستگاه شترداری در شهرستان‌های جاسک، سیریک، میناب و بندرعباس با هدف تامین علوفه، سمپاشی و پلاک‌گذاری احداث شده است.
 
پورطرق ادامه داد: امسال در صورت تامین اعتبارات لازم طرح توسعه پرورش شتر با هدف ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی اجرا خواهد شد.
 
این مسؤول گفت: تدوین سند توسعه شتر با همکاری دانشگاه هرمزگان، احداث آبشخور شتر در محل‌های تجمع این دام، تهیه سبوس و توزیع آن بین پرورش‌دهندگان، صادرات شتر، ارائه تسهیلات به شترداران و برگزاری جشنواره شتر در بهمن‌ماه از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در توسعه صنعت شترداری است.
 
وی افزود: انجمن علمی شتر کشور از سال 1391 با هدف برنامه‌ریزی در خصوص اصلاح نژاد، تغذیه، سیاست‌گذاری‌های کلان، بهداشت و بیماری‌های شتر راه‌اندازی شده است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان رتبه سوم جمعیت شتر را در کشور دارد، اظهار داشت: شترهای موجود در استان علاوه بر باربری به‌علت داشتن سرعت زیاد به شتر پرنده معروف هستند و به همین دلیل برای سوارکاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.
 
پورطرق گفت: عدم توسعه زیرساخت‌ها و تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم طبیعی و چراگاه‌ها در سطح روستاها و محل پراکنش شتر، متاسفانه محدودیت‌هایی را در این صنعت ایجاد کرده است.
 
وی بیان داشت: از موی شتر رواندازی بنام خرسک و پوزه‌بند و همچنین از پوست آن برای تهیه کیف، کفش و زین استفاده می‌شود.
 
این مقام مسؤول افزود: مصرف گوشت شتر در رفع تب، بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به کیفیت بالا و سلامت تولیدات شتر و سایر فرآورده‌های آن ازجمله پوست و مو عنوان کرد: با تعامل بیشتر با تحصیل‌کرده‌های این بخش و استفاده از توان علمی دانشکده کشاورزی باید راهکارهای مناسبی برای چالش‌های صنعت پرورش شتر تدوین شود.
 
پورطرق در پایان افزود: در هرمزگان حدود یک هزار نفر به کار پرورش شتر مشغول هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار