تابناک هرمزگان- یادداشت: مرضیه سالاری سردری
کد خبر: ۱۱۶۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ 29 April 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// مرضیه سالاری سردری در یادداشتی نوشت:امام صادق (ع) در مورد عظمت دریاها می‌فرمایند:اگر می‌خواهی وسعت حکمت آفریدگار و کوتاهی علم مخلوقات را بدانی نظر به آنچه در اقیانوس ها و دریاها از انواع ماهیان و جنبندگان آب و صدف است بیفکن، انواعی که شماره ندارد و منافع آن تدریجا برای بشر بر اثر حوادثی که در زندگی او پیش می‌آید روشن گردد.
ایرانیان معتقدند به هنگام خلقت جهان، قلم خلقت که ایران را خطاطی می‌کند هنر تمام جهان را در نقطه ای به نام ایران زمین گرد هم آورد. خداوند از خاک و برکات تمام جهان در ایران قرار داد و بخش کوچکی از این موهبت الهی خلیج فارس است چراکه از برکات این دریا هر آنچه را به رشته تحریر در بیاوری باز هم سطحر ها کلمه برای نوشتن باقی خواهند ماند.
خلیج فارس توسط هشت کشور که به کشورهای حوضه خلیج فارس شهرت دارند محاصره شده است اما سواحل شمالی خلیج فارس تماما در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارد. خلیج فارس خانه بسیاری از امپراطوری ها از جمله سومری‌ها، بابلی‌ها، ایرانی‌ها و یونانی ها بوده است و این تمدن ها برای کنترل خلیج فارس جنگیده اند.
خلیج فارس طی دوران یخبندان که آب و هوای زمین سردتر بوده و یخسار های قطبی و یخچال های کوهستانی گسترش یافته و موجب جذب آب اقیانوس ها به یخسار های قطبی، آب اقیانوس ها و دریاها این دوران پایین رفته است. و در این زمان جایی به نام خلیج فارس وجود نداشت و گودالی بسیار بزرگ بوده که رودخانه اروندرود به آن می‌ریخت و در بخش های عمیق آن دریاچه ها و برکه هایی وجود داشتند و بررسی ها نشان داده که احتمالا تمدنی در آن مناطق شکل گرفته که با بالا آمدن سطح آب خلیج فارس بقایای آن زیر آب فرو رفته است. در واقع این دریا بازمانده گودالی بزرگ است که از دوران گذشته زمین شناختی تحت تاثیر فشار ناشی از آتش فشان های فلات ایران بوده و پایداری فلات عربستان در مقابل این واکنش سبب ایجاد و توسعه پهنا و ژرفای آن شده است.
خلیج فارس و تنگه هرمز که که محل اتصال این دریا به دریای عمان و آب های آزاد، از مناطق مهم اقتصادی و راهبردی در جهان است. و افزایش استخراج منابع نفت و گاز از سمت کشورهای منطقه خلیج فارس موجب افزایش اهمیت اقتصادی و سیاسی این دریا شده است.
خلیج فارس کلید مشکلات و محور ارتباطات جهانی با جنوب غربی آسیا است. خلیجی که در شکوه و عظمت چه از منظر اقتصادی و چه از نظر بوم‌شناسی مثال زدنی است و مظهر زیبایی ست.
و رونق تجاری و بازرگانی خلیج فارس موجب توجه ویژه صاحبان قدرت به این دریا شده است زیرا منبع انرژی جهان است به طوری که آن را مخزن نفت جهان می‌دانند. اما همین استخراج فراوان منابع انرژی و برداشت بی‌رویه سایر منابع محیط زیستی منجر به تخریب شدید زیست محیطی در دریا شده است.
خلیج فارس اصیل ترین نامی بر جای مانده از کهن ترین منابع موجود است. و به طور مستمر در همه زبان ها و ادبیات های جهان استفاده شده است. و از پانصد و پنجاه سال پیش از میلاد کل بخش خلیج فارس و برخی از بخش های شبه جزیره عربستان، نام دریای پارس به طور گسترده در متون نوشتاری گردآوری شده، دیده می‌شود.
هر ساله دهم اردبیهشت به پاس پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس و مصادف با اخراج پرتقالی ها از تنگه هرمز این روز را به نام خلیج فارس نام نهادند.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار