اگرچه طی سال‌های اخیر تحولات خوبی در زمینه توسعه تسهیلات و خدمات شهری در قم رقم خورده است، اما با توجه به عقب‌افتادگی‌هایی که طی دهه‌های گذشته روی داده است، شهر قم هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب در این زمینه فاصله دارد.
کد خبر: ۲۲۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳ 30 April 2016
به گزارش تابناک قم، حضور در فضای سبز، بوستان‌ها، جنگل‌ها، مراکز تفریحی و گردشی بهترین راهکار برای رسیدن به آرامش خیال و ذهنی آسوده و همچنین رسیدن به نشاط و سرزندگی است. فضاهای سبز و در واقع پارک‌ها و بوستان‌ها نقشی مثبت در ایجاد آرامش جسم و روح و از بین رفتن خستگی‌ها و کسالت‌ها دارد.
 
این روزها که مشغله‌های ذهنی و مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان مردم را گرفته و زندگی‌ها را سخت کرده، بی‌شک وجود مکان‌ تفریحی مناسب و حضور در آن می‌تواند تا حدودی التیام‌بخش جان‌ها باشد و امید را برای ادامه تلاش‌ها در وجود افراد زنده کند و در واقع تزریق کننده انرژی مثبت به افراد باشد.
 
علاوه بر این بوستان‌ها از مهمترین مناطق شهری به حساب می‌آیند و افزون بر زیباسازی فضای بصری شهر، افزایش هر متر از فضای سبز نشان از توسعه‌یافتگی بیشتر و حرکت بر مدار توسعه در این زمینه است. به خصوص طی سال‌های اخیر که آلودگی هوا به معضل اساسی کلانشهرها تبدیل شده است توسعه فضای سبز شهری می‌تواند تا حدودی این چالش را محدود کرده و هوای سالم‌تری را در اختیار شهروندان قرار دهد، اگرچه حجم و گستره فضای سبز معمولا هیچ تناسبی با میزان خودروهایی که در کلانشهرها رفت و آمد می‌کنند، ندارد.
 
در شهر قم تعداد مراکز تفریحی و گردشگری متناسب با میزان جمعیت نیست و از آنجایی که این شهر یک شهر توریستی و زائرپذیر است و روز به روز نیز بر تعداد جمعیت مهاجر آن افزوده می‌شود باید نسبت به توسعه و افزایش این اماکن اهتمام شود. متاسفانه بسیاری از مراکز تفریحی موجود در قم نیز از امکانات مطلوبی برخوردار نیستند و کیفیت وسایل بازی در آنها چندان رضایت بخش نیست و این مسئله را می‌توان به سهولت در استقبال زیاد مردم از سورتمه ریلی که به تازگی در بوستان علوی قم راه اندازی شده است، مشاهده کرد. چرا که بی‌شک اگر امکانات مطلوب تفریحی و ورزشی به میزان گسترده در شهر وجود داشته باشد، راه‌اندازی یک وسیله جدید نمی‌توانست تا این حدود با استقبال مواجه شود!
 
با این حال باز هم باید اذعان داشت که جای بسی خرسندی است که بالاخره مسئولان امر متوجه نیازهای ورزشی و تفریحی و همچنین سلایق جوانان و کودکان شده‌اند و به هر طریق در تلاش برای افزایش این اماکن و زیرساخت‌ها و وسایل مورد نیاز هستند. خوشبختانه ساخت پارک آبی در بوستان غدیر قم می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه باشد. این پارک که در بوستان غدیر در منطقه 8 شهری در فضای دو هکتاری توسط بخش خصوصی با سرمایه‌ای بیش از 200میلیارد ریال در حال احداث است یکی از مهمترین پروژه‌های تفریحی استان به حساب می‌آید و طبق وعده‌ها قرار است تا پایان فصل بهار راه اندازی شود که می‌تواند تا حدود زیادی نیاز تفریحی ساکنان قم و همچنین گردشگران را برطرف سازد.
 
براین اساس مسئولان باید بدانند که ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری در شهر گرچه آنها را متحمل هزینه‌ می‌کند اما بدون شک همین مراکز می‌توانند تاثیرات فراوانی در میزان فعالیت و سلامتی مردم و هم زیباسازی شهر و پاکیزگی هوا و... داشته باشند و بیش از هزینه‌ای که صرف ساخت و راه‌اندازی آنها شده، سودآور و مثبت باشند.
 
وحید شفیعی کارشناس مسائل شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه وجود مراکز تفریحی یکی از اصلی‌ترین الزامات شهری است، گفت: بوستان‌ها ضامن بقای شهرنشینی هستند و بدون وجود طبیعت و فضای سبز زندگی در شهر امکان پذیر نیست.
 
وی با اشاره به اینکه صنعتی شدن جوامع آلودگی را برای شهرها رقم زده است که این آلودگی تنها با ایجاد فضای سبز و ساخت بوستان‌ها قابل حل است، گفت: استان کویری قم از جمله استان‌هایی است که از کمبود فضای سبز و تفریحی رنج می‌برد و ایجاد بوستان‌ و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم حق مسلم مردم این شهر است.
 
شفیعی با اشاره به اینکه بوستان‌های قم از نظر وضعیت فضای سبز و همچنین وسایل تفریحی نابسامان است، ادامه داد: اولویت مسئولان شهری باید توسعه خدمات تفریحی و گردشگری به شهروندان باشد چرا که وضعیت آب و هوایی استان به میزان اسف‌باری زندگی را برای مردم طاقت فرسا ساخته و تنها با ایجاد مراکز تفریحی مناسب و گسترش فضای سبز می‌توان این کاستی و محدودیت را جبران کرد.
 
صالح اکبری کارشناس مدیریت شهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه وجود پارک و بوستان در شهر تاثیری بسزایی در رفاه فرهنگی و همچنین ایجاد آسایش و آرامش در زندگی شهری دارد، گفت: بدون شک غافل شدن از این مهم موجب پدید آمدن فضایی خسته کننده ،کسالت آور و بی روح شهری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تصور یک شهر بدون فضای سبز هرگز در ذهن نمی‌گنجد، ادامه داد: ساختارکالبدی شهرها را بوستان‌ها و فضای سبز تشکیل می‌دهد و کمبود آنها می‌تواند حیات شهری را با چالشی جدی روبه رو سازد.
 
اکبری با اذعان به اینکه امروز در شهرهای توسعه یافته گسترش فضای سبز در اولویت است، گفت: با این حال باید در نظر داشت که پوشش‌های طبیعی باید متناسب با اقلیم و آب و هوای هر منطقه باشد.
 
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از راهکارهای بهبود فضای سبز، استفاده از توانمندی و مشارکت‌های شهروندی است، گفت: بخش عمده‌ای از فضای سبز شهری می‌تواند توسط شهروندان کاشت و داشت شود. برای مثال در ایام عید شاهد بودیم که در یکی از مناطق تهران تعداد فراوانی گل لاله از سوی یک شهروند کاشته شده بود که با استقبال شدید مردم مواجه شد.
 
کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید طرح فضای سبز شهروندی را پیاده سازی کند، گفت: امروز در بسیاری از شهرهای پیشرفته از سقف خانه‌ها برای توسعه فضای سبز استفاده می‌شود، در حالی که ما هنوز روی زمین نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شویم.
 
در نهایت باید گفت که نقش فضای سبز شهری از یک سو در زیباسازی سیمای شهری و از سوی دیگر در افزایش نشاط و شادابی شهروندان و در نهایت کاهش بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.
 
اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه توسعه تسهیلات و خدمات شهری در قم رقم خورده است، اما با توجه به عقب‌افتادگی‌های که طی دهه‌های گذشته روی داده است شهر قم هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب در این زمینه فاصله دارد. به نظر می‌رسد در این میان دو راهکار اساسی باید مد نظر باشد. نخستین راهکار استفاده از ظرفیت‌های مشارکت شهروندی برای توسعه فضای سبز است و مطمئنا اگر مدیریت شهری بتواند برنامه درستی در این زمینه ارائه کند با استقبال مردم مواجه می‌شود. از سوی دیگر نیز باید از منابع مالی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه پروژه‌های تفریحی در استان قم استفاده کرد. امروز بودجه دولت و مدیریت شهری پاسخگوی هزینه‌های توسعه شهری نیست و از این رو می‌توان با بهره‌مندی از توان مالی بخش خصوصی تسهیلات و خدمات شهری را گسترش داد. با این حال لازمه این اقدام سودآور کردن این پروژه‌ها و بسترسازی قانونی برای حضور فعالان بخش خصوصی است.
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار