کد خبر: ۱۳۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳ 18 November 2015
صبح تا شب با اينترنت بود به طوري که جدايي از آن برايش غيرممکن بود، حتي در حال استفاده از اينترنت چشمانش سنگين مي‌شد و به خواب مي‌رفت، استفاده از اينترنت مديريت زمان را از وي گرفته بود و انجام برنامه‌هاي روزانه‌اش دچار مشکل شده بود و در امور اضطراب فراواني داشت و رفتارهاي پرخاشگرانه از خود بروز مي‌داد. 

از اينترنت نمي‌توانست لحظه‌اي جدا شود و اينترنت در گوشت و پوستش نفوذ کرده بود، در مقابل دستور والدين براي انجام وظايف، سهل‌انگاري مي‌کرد و از اين کوتاهي احساس بدي هم نداشت،‌ زيرا فضاي ذهني او پذيرفته بود که دستورها و محرک‌ها نقشي در وي نخواهند داشت و قرار نيست به ازاي آن حرکت و رفتاري انجام شود. 

زماني که فرد پس از احساس نااميدي، ‌افسردگي ، تنهايي و عدم جذابيت به سراغ عامل تسکين‌دهنده برود يکي از مشخصه‌هاي رفتار اعتيادآور را داراست. 

اينترنت مانند ديگر فناوري‌هايي که در دسترس ما قرار دارد، امکانات و امتيازهايي را با خود به همراه دارد که مي‌تواند در دسترسي به اهداف، کمک‌کننده باشد ولي در اعتياد اينترنتي فرد ساعت‌ها براي سرگرم شدن و وقت‌گذراني از اينترنت استفاده مي‌کند، بدون آنکه متوجه گذر زمان باشد، با سرگرمي‌هايي مانند وب‌گردي بي‌هدف، گفت‌وگو، دانلود فايل‌ها، تماشاي تصاوير و کليپ‌ها خود را مشغول مي‌کند. 

پژوهشگران استفاده 38 ساعت در هفته از اينترنت را مبناي اعتياد اينترنتي قرار مي‌دهند البته اين نوع استفاده بايد به استثناي استفاده از اينترنت براي اهداف کاري در نظر گرفته شود. 

زماني که ساعت‌ها فرد از طريق رايانه يا تلفن همراه مشغول استفاده از اينترنت است، غير از اينکه در معرض اشعه زيان‌بار الکترومغناطيس قرار مي‌گيرد، از تحرک و پويايي بدني باز مي‌ماند و مشکلاتي هم براي بينايي او پديد مي‌آيد. 

پيامدهايي مانند کمردرد،‌ خستگي چشم، بي‌تحرکي بر اثر عدم ورزش،‌اختلال در خواب شبانه وغيره در فرد معتاد به اينترنت بروز مي‌کند. 

ارتباطات نامحدود از عوارض رواني اينترنت است که تمام وجود فرد را درگير آن مي‌کند و وي را از ايجاد يک رابطه سالم و موثر باز مي‌دارد از اين رو، افسردگي را يکي از عوارض اعتياد به اينترنت برشمرده‌اند، چون فرد پاسخ صحيحي به نيازهاي عاطفي خود نمي‌دهد. 

پراکندگي ذهن معتادان اينترنتي فراوان است، عدم تمرکز، يکي از نشانه‌هاي شايع در مبتلايان است، زيرا ذهن خود را به پرش از سايت‌ها و تنوع‌خواهي عادت داده‌اند و اين چنين ذهني در رويارويي متمرکز با مطالب علمي دچار کم‌کاري مي‌شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار