خراسان‌جنوبی کلکسیون گردشگری مرزعه است به همین واسطه پاییز به عنوان اولین فصل گردشگری این استان طلا ، یاقوت و مرواریدهای سرخ جهان معرفی شد تا خزان، بهار گردشگری خراسان‌جنوبی باشد.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 12 October 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس؛ این روز‌ها که ارکستر فصل‌ها بر سن پاییز رفته و در حال اجرای ترانه‌های ریزش برگ‌های زرد، نارنجی، قرمز درختان در کوچه باغ‌های فصل عشاق است، فصل فصل گردشگری خراسان‌جنوبی ست چرا که دشت و دمن این خطه طلا‌های سرخ جهانی پیراهن و دامن یک دست سرخ گونش را به تن کرده تا زیبایی آسمان سرخ رنگ شفق غروب و فلق صبحگاهی را بوم خاکی این استان به نظاره بنشینی.

بر بوم پاییزی خراسان‌جنوبی در کنار جزیره‌های سرخ زرشک، زیبایی‌های رنگین کمانی پاییز را نیز در این فصل باطراوات می‌توانی نظاره‌گر باشی.



زیبایی‌های پاییز گردشگری خراسان‌جنوبی

در این سرزمین محصولات مزیت دار جهانی در خزان فصل‌ها زرشک، زعفران، انار و عناب دست در دست هم گذارند تا بر زیبایی زیست بوم کشاورزی این استان بیش از پیش بیفزایند گاهی این ناجیان کشاورزی خراسان جنوبی در بحران خشکشالی‌ها دست در دست هم می‌گذارند تا زیبایی‌های پاییز گردشگری استان را بیش از پیش در نمایشگاه طبیعت پاییز به نظاره بنشینیم.

خزانی که بهار گردشگری خراسان‌جنوبی‌ست، اما چرا خزان شده بهار گردشگری این استان؟ اقلیم خاص خراسان جنوبی و فصل برداشت محصولات مزیت دار آن، چون زرشک و زعفران و انار در کنار برداشت دیگر محصولات، چون پسته و پنبه و از همه مهم‌تر آغاز فصل گردشگری کویر خزان را به بهار گردشگری خراسان جنوبی مبدل کرده است.

این روز‌ها بیش از دیگر فصول شاهد برو و بیای گردشگران و کویرنوردان در فصل گردشگری خراسان‌جنوبی هستیم چرا که هر گردشگری در کنار بازدید از زرشک زار‌ها و زعفران زار‌های این استان می‌تواند به کویر‌های دم دستی و نزدیک آن، چون همت آباد، خور، لوت و... هم سری بزند و شب را مهمان آسمان پرستاره کویر باشد.



بزرگترین باغ زرشکی جهان

گردشگران ضمن بازدید از بزرگترین باغ زرشکی جهان در افین زیرکوه و دیگر نقاط زرشک خیز خراسان‌جنوبی می‌توانند زرشک را به صورت تازه خوری هم از زرشک کاران استان خریداری کنند.

علاوه براین صنایع دست صنعتگران این خطه نیز می‌تواند سوغاتی خوب برای پر کردن چمدان این گردشگران باشد.

نکته جالب این که اغلب نقاط تاریخی خراسان جنوبی از جمله قله فورگ درمیان و دیگر بنا‌های این استان در همسایگی باغ‌های زرشک، مزارع زعفران و عنابستان و انارستان‌های واقع شده اند که هم فال است و هم تماشا.

راستی نباید از گردشگری مرزعه در خراسان جنوبی فقط به زرشک زارها، عنابستان ها، انارستان ها، زعفران زار‌ها بسنده کرد بلکه نخلستان‌های طبس و نهبندان نیز در این فصل می‌توانند پذیرای گردشگران طبیعت و مزرعه باشند.

دیگر این که معادن غنی این استان نیز می‌تواند جاذب گردشگران بسیاری باشد.



خراسان‌جنوبی کلکسیون گردشگری مرزعه

خلاصه خراسان جنوبی کلکسیونی گردشگری مزرعه است به همین واسطه پاییز شده فصل گردشگری این استان. به همین واسطه جشنوار‌های مختلف ورزشی، تور‌های گردشگری، زرشک، زعفران و انار و ... نیز در این فصل در استان برگزار می‌شود.

علاوه براین در کنار زیبایی‌های بسیار بوم پاییزی خراسان جنوبی نیز می‌توان دل و گوش را بسپاری به ترانه جاری آب تا جاری و روان شوی در جوی جاری زلال و پاک آب قنات. دل و گوش را بسپاری به سمفونی ترانه جویبار در بالا دست کرانه روستا.

خلاصه این که در این فصل فرش قرمز گردشگری خراسان‌جنوبی بیش از پیش با گردشگری مرزعه پا می‌خورد و این فرش گسترده‌تر می‌شود.



توسعه گردشگری مرزعه

احمد کاشانی، یک فعال حوزه گردشگری در خراسان‌جنوبی نیز توسعه گردشگری مزرعه را یکی از راهکار‌های رونق اقتصادی این استان اعلام و اظهارکرد:گردشگری مزرعه از شاخه‌های مهم توریسم در دنیا و ایران است و خراسان‌جنوبی با توجه به محصولات ویژه کشاورزی که دارد می‌تواند با فعال شدن این شاخه از گردشگری موفق عمل کند.

وی با یادآوری این نکته که گردشگری مزرعه همراه با طبیعت‌گردی بسیار مورد اقبال گردشگران است ادامه داد: با این که پاییز، فصل برگ‌ریزان است و همه آن را با رنگ طلایی سراغ دارند؛ پاییز خراسان‌جنوبی سرخ رنگ است و وجود محصولات ویژه کشاورزی رنگ و بویی متفاوت به طبیعت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی سالانه تولید می‌شود افزود: مزارع پهناور زرشک به‌خصوص در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه، افین، زهان قدیم و روستا‌های اطراف خراسان‌جنوبی و مراسم برداشت آن یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

این فعال گردشگری خراسان جنوبی وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستا‌های هدف گردشگری را یک زیرساخت مهم برای جذب گردشگر دانست و گفت: روستای افین به عنوان خاستگاه زرشک از ۲ اقامتگاه بوم‌گردی برخوردار است که گردشگران از ایوان این اقامتگاه‌ها می‌توانند همزمان با طلوع خورشید مزارع زرشک را به تماشا بنشینند.



کاشانی اظهار داشت: برگزاری تور برای محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه ورود گردشگران را به دنبال دارد و گردشگران در آن روستا هزینه می‌کنند؛ سبب اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، استفاده از غذای محلی، خرید صنایع دستی و حجم زیادی از محصول تازه می‌شود بنابراین درآمد حاصل از تور‌های گردشگری مزرعه به جیب روستاییان می‌رود و اقتصاد روستا را تقویت می‌کند.

وی گفت: گردشگران هنگام برگزاری تور برداشت زرشک از نحوه پخت مربای زرشک بازدید می‌کنند و از نوشیدن شربت زرشک لذت می‌برند.

این راهنمای گردشگری در خراسان جنوبی گفت: بسیاری از مردم دنیا گل زعفران را از نزدیک ندیده‌اند لذا مشارکت در برداشت زعفران و همراه با کشاورزان با تماشای مه صبحگاهی منظره زیبایی خلق می‌کند و خیلی از افراد مشتاق دیدن چنین صحنه‌هایی هستند.

وی افزود: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در زمان برداشت زعفران، پاک کردن گل‌ها در خانه‌های محلی است لذا مزارع زعفران هم در جای جای استان می‌تواند مقصدی برای گردشگران باشد.

کاشانی گفت: باغ‌های پهناور انار اطراف فردوس نیز در فصل پاییز مناسب تور‌های گردشگری مزرعه است و از آنجا که در باغستان فردوس باغ‌های متعدد انار داریم حضور گردشگران حایز اهمیت است.



مزارع رنگارنگ خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: وجود مزارع رنگارنگ خراسان جنوبی در فصل پاییز می‌تواند برای گردشگران خارجی و داخلی از اقصی نقاط جهان و ایران بسیار جذاب باشد تا در برداشت این محصولات مشارکت و از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی هم بازدید کنند.

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برگزاری تور‌های گردشگری مزرعه موجب توسعه روستا‌ها و رونق اقتصادی می‌شود گفت: کشاورزان از همین محل با فروش محصول، روزگار می‌گذرانند، زیرا برگزاری تور‌های گردشگری مزرعه نه تنها سبب می‌شود کشاورزان بدون واسطه محصول خود را به گردشگران بفروشند بلکه گردشگران از غذا‌های محلی، صنایع دستی، مراسم محلی و نشان دادن فرهنگ عمیق جای جای روستا‌های خراسان جنوبی استفاده کرده و از این محل به درآمدزایی برای روستا‌ها می‌توان کمک کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های مختلف با رویکرد گردشگری مزرعه باید در دستور کار قرار گیرد افزود: البته نباید این جشنواره‌ها متکی به چند مهمان خاص آن هم مسوولان استانی یا شهرستانی باشد بلکه می‌توان از فرصت این جشنواره‌ها برای دعوت عکاسان نام‌آور کشور، راهنمایان تور و میهمانان ویژه یا مسوولان ارشد کشوری بهره برد تا منجر به معرفی بیشتر استان شود.

کاشانی اظهار داشت: اگر جشنواره‌های بزرگ در استان برگزار شود نفع آن به روستاییان خواهد رسید و منجر به توسعه گردشگری روستایی می‌شود.



پرطرفداران‌ترین گردشگری جهان

این فعال گردشگری خراسان جنوبی در پایان گردشگری مزرعه را یکی از پرطرفداران‌ترین گردشگری‌های جهان می‌داند و به این موضوع اشاره می‌کند که اگریک شب مسافر و گردشگری شب را در قلب چای زار‌های لاهیجان بگذراند چقدر می‌تواند برایش لذت بخش باشد حتی فکرش هم لذت بخش است و این اتفاق می‌تواند برای مسافران و گردشگران در فصل برداشت محصولات خاص و مزیت دار خراسان جنوبی، چون زرشک و زعفران و گل نرگس بیفتد.

وقتی مسافری شبی را در بزرگترین باغ زرشکی جهان (افین) بگذارند که هر سو به این منطقه بنگرد فقط دشتی یک دست زرشک را ببیند و فردای آن روز همراه با زرشک کار به باغ رفته و زرشک بچیند یا مربای زرشک درست کند و با زرشک پلو پذیرایی شود هیچ گاه این خاطره را از یاد نخواهد برد و مشوقی خوب برای دیگر مسافران و گردشگران نیز خواهد بود.

این زیبایی می‌تواند برای روستای فورگ با قلعه ۲۰۰ ساله، منطقه قهستان درمیان با کارگاه‌های قالی بافی آن و خرید بدون واسطه دست بافته‌های جهانی مردم این دیار نیز در قالب تور‌های گردشگری مزرعه تکرار شود.

همچنین این اتفاق می‌تواند در فصل برداشت خرما در دهسلم نهبندان وقتی برداشت این محصول در جنوب به پایان رسیده و برداشت خرما دراین روستا تازه آغاز شده آن هم با ۶۰ هزار نخل استوار و برداشت ۱۰ نوع خرما اتفاق بیفتد.



سند فصل گردشگری

هادی شاه‌وردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: جلسات مختلف با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و مذاکرات با استاندار منجر به تهیه سند فصل گردشگری خراسان جنوبی شد.

وی تصریح کرد: در این سند توانایی بخش دولتی در کنار بخش خصوصی با یکدیگر تلفیق شده و بستری فراهم می‌کند که گردشگری که به استان می‌آید رویدادی را ببیند و بعد از نقاط گردشگری استفاده کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: ۲۰ دستگاه مشخص شد که رویداد‌های جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خود را در فصل گردشگری استان (پاییز) برگزار کنند.

پاییز آغاز فصل گردشگری



شاه‌وردی ادامه داد: این موضوع همت جمعی را می‌طلبد تا فصل پاییز را به عنوان فصل آغاز گردشگری استان معرفی کنیم.

وی بیان کرد: براساس هدفگذاری صورت گرفته در طول سه سال با توجه اینکه در سال اول ۱۰ میلیون، سال دوم ۲۰ میلیون و سال سوم ۳۰ میلیون نفر را مورد هدف برای گردشگری استان در فصل پاییز قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در حوزه کشاورزی یکی از استان‌های خوب بوده که اگر بتوانیم توجه حوزه گردشگری را به این بخش هدایت کنیم می‌توانیم اتفاق خوبی رقم بزنیم، یادآور شد: سال گذشته اولین مجموعه گردشگری کشاورزی را در سرایان کلنگ زنی کردیم و آغازی بودکه بازدید از باغات که مساحت آن‌ها اجازه می‌دهد را داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: سه محصول خاص و ویژه که جزو محصولات مزیت دار استان است در کنار محصولات دیگر کشاورزی مانند گل نرگس، انار فردوس و ... می‌تواند گردشگران را جذب کند.

شاهوردی ادامه داد:، چون در سنوات گذشته در فصل پاییز به صورت مقطعی گردشگران خارجی و داخلی را به استان داشته ایم این فصل به عنوان فضل گردشگری استان انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان بزرگترین باغ زرشک بی دانه دنیا وجود دارد که ظرفیت بسیار مهمی برای جذب گردشگران است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با دارا بودن ۶ اثر ثبت جهانی و هزار و ۱۰ اثر تاریخی جزو استان‌های سرآمد کشور است گفت: با فصل گردشگری ظرفیت‌های استان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به کشور شناسانده می‌شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار