با صدور بیانیه های جداگانه ای صورت گرفت:
در پی حادثه دلخراش منا و به شهادت رسیدن جمع کثیری از حاجیان در مکه، مراجع تقلید عظام و علما با صدور پیام های جداگانه ای ضمن ابراز تسلیت و همدردی با حادثه دیدگان، از سوء مدیریت آل سعود در برگزاری چنین مراسم مهمی و تکرار حوادث تلخ در حج امسال انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۰۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 25 September 2015
به گزارش تابناک قم، درپی فاجعه مصیبت بار منا همزمان با عید سعید قربان، که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند، رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندهبار و تسلیت به بازماندگان آنان، در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند. 

مراجع تقلید عظام  و علما نیز با صدور پیام های جداگانه ای ضمن ابراز تسلیت و همدردی با حادثه دیدگان از سوء مدیریت آل سعود در برگزاری چنین مراسم مهمی و تکرار حوادث تلخ در حج امسال انتقاد کردند. 

حوادث دردناک مکه تکلیف امت اسلامی را سنگین تر کرد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در پی وقوع حادثه اسفناک مکه مکرمه پیامی صادر کرده که در متن این پیام آمده است: حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجر به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام شد، تأسف و تأثر فراوان را به همراه داشت.

در این پیام تصریح شده است: إنّا لله و إنّا الیه راجعون، با قلبی آکنده از اندوه و ناراحتی، این حادثه اسفبار را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و خانواده‌های داغدار، و به امت اسلامی در سراسر جهان تسلیت گفته و رحمت واسعه الهی برای قربانیان، صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان و شفای کامل مجروحان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

در بخش پایانی پیام خاطرنشان شده است: بی‌شک وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امت اسلامی زیادتر کرده که باید با تدبیر، مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری کرد و راه برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان است، فراهم کنند.

هیاتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین گردد 

آيت الله مكارم شيرازى با صدور بیانیه ای در پی حادثه دردناک منا آورده است: حادثه دردناک منا جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه ای که منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زیادی از مسلمانان همه کشورها و کشور عزیزمان شد.

چشمها در فراغ خونبار و قلب ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است.

اینجانب به تمام مسلمین جهان و به ویژه خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند صمیمانه تسلیت عرض می کنم . امیدوارم روح پاک آنها در جوار رحمت الهی با ارواح شهدای کربلا محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت کنند و آنها را ذخیره یوم المعاد قرار دهد.

این فاجعه عظیم ایجاب می کند که علمای اسلام از یک سو و سیاستمداران از سوی دیگر در اسرع وقت جلساتی تشکیل دهند و برای اداره حرمین شریفین فکری کنند کسانی که اکنون مسئول هستند عملا ثابت کردند توانایی این کار را ندارند و امکان تکرار این فاجعه در سالهای دیگر مراسم حج را بصورت یک عبادت وحشتناک در آورد و به قداست حج ضربه شدیدی وارد می کند تا افکار عمومی در جهان اسلام آماده است در این باره فکری کنند.هیاتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین گردد و مانعی ندارد سعودی ها هم جز این هیات باشند. به یقین اگر در این امر کوتاهی شود مسئولیت حوادثی که امکان دارد خدایی ناکرده تکرار شود بر گردن همگان خواهد بود.

آل‌سعود جز نوکری آمریکا و ارتباط با صهیونیست‌ها نقشی ندارد

آیت‌الله حسین نوری همدانی پیامی در زمینه وقوع حادثه اسفناک دیروز مکه مکرمه و تسلیت به مسلمانان و خانوده‌های بازماندگان صادر کرد که در متن این پیام آمده است: حادثه‌ای که روز گذشته در حرکت مسلمانان برای رمی جمرات در سرزمین منا به وقوع پیوست مصیبت بسیار بزرگ و فاجعه عظیمی برای اسلام و مسلمین است.

در بخش دیگری این پیام تصریح شده است: آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی در مورد جنایت‌هایی که آل سعود در تاریخ ننگین خودشان داشته و روز به روز در ارتکاب جنایات بیشتر در عراق، یمن، سوریه و بحرین چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان می‌دهند، تصمیمات جدی و اجتماعی بگیرند.

در ادامه این پیام تصریح شده است: همه می‌دانند آل‌سعود که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌دانند، جز نوکری آمریکا، ارتباط با صهیونیست‌ها، تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری، داعش و بوکوحرام که جز کشتار، تخریب و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشی ندارند، این موضوع یکی از مشکلات امروز دنیای اسلام است.

در این پیام یادآور شده است: ما امروز از مسلمانان جهان می‌خواهیم که با توکل به خدا و احساس مسئولیت الهی ساکت نباشند و با وحدت و یکپارچگی در برابر قدرت‌های شیطانی تصمیمی که سبب عزت، یکپارچگی و عظمت اسلام و مسلمین است، بگیرند، إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم.

ضرورت تدبیر صحیح برای جلوگیری از حوادث دردناک مکه

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی در مورد حوادث مکه و منا و کشته و مجروح شدن بسیاری از حجاج بیت‌الله الحرام پیامی صادر کرد که در متن این پیام با اشاره به آیه و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا آمده است: باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غم‌بار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار کرد.

اینحانب ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر، و برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت دارم، امیدواریم تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

درگذشت شهادت‌گونه حاجیان قلوب همه مسلمانان را جریحه‌دار کرد

آیت الله جعفر سبحانی در پی حادثه منا و کشته و زخمی شدن تعداد بسیاری از حجاج پیام تسلیتی صادر کرد که بدین شرح است: فاجعه مولمه، درگذشت شهادت گونه ضیوف الرحمن، در سرزمین امن الهی قلوب همه مسلمانان جهان را جریحه‌دار ساخت.

شکی نیست که اگر این فریضه الهی به صورت درست مدیریت می‌شد، قطره خونی به زمین نمی‌ریخت.

اینجانب این حادثه جانگداز را به حضرت ولی عصر(عج) و عموم مسلمانان بالاخص خانواده‌های داغ دیده از هر کشوری تسلیت گفته و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

حادثه تلخ سرزمين وحي، نتيجه بي تدبيري مسئولان عربستاني است

آيت الله عبدالله جوادي آملي با صدور پیامی، ضمن عرض تسليت به خانواده هاي محترم جانباختگان، اين رخداد تلخ را نتيجه بي تدبيري و سوء مديريت مسئولان عربستاني دانست.

متن کامل پیام این مرجع تقلید به این شرح است: سانحه سنگين و رنج بار سرزمين وحي را به محضر حضرت بقيه الله ارواح من سواه فداه، تسليت عرض نموده و غفران الهي را براي ضيوف الرحماني که رحلت نموده اند، مسئلت مي نماييم.

آنچه بر اندوهباري اين رخداد تلخ و سوگ اسفبار مي افزايد، بي تدبيري و سوء مديريت مسئولان سرزمين وحي است، اينان که نان قداست آن بلد امين را به بهاي نا امني مي خورند، نه پاسخي درپيشگاه صاحب آن سرزمين يعني خداي سبحان دارند و نه جوابي در برابر مسلمانان جهان بويژه خانواده هاي معزز جانباختگان.

اگر سازمان هاي حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهاني نمي بود، فرياد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش مي رسيد و اگر جوامع بين الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بي تدبير عربستان را به محاکمه فرا مي خواندند.

تنها چاره صيانت از حقوق مردم، بيداري خود آنهاست، به اميد آن روز.

سوء عملکرد سعودی ها موجب وقوع این فاجعه شده

آیت الله علوی گرگانی در پی فاجعه غم بار منا پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد: ،ضعف مدیریت و چه بسا سوء عملکرد سعودی ها در این حادثه نیز موجب وقوع این فاجعه مصیبت بار شده است.

در بخشی از این پیام آمده است: حادثه غمبار منا و مکه، که در آن تعداد زیادی از هموطنان و مسلمانان کشورهای مختلف از دنیا رفتند موجب تألم شدید اینجانب گردید. 

در زمانه ای که حکومت آل سعود تمام هم و غم خود را معطوف به جنایت در یمن کرده است و علیرغم ادعاهای واهی از ابتدا به عبودیت پروردگار اعتقادی نداشته و همانند پادشاهان مستکبر به کشتار ملت مظلوم و بی پناه یمن و فتنه گری در منطقه مشغول هستند ،ضعف مدیریت و چه بسا سوءعملکرد آنها در این حادثه نیز موجب وقوع این فاجعه مصیبت بار شده است.لازم است که مسئولین کشورهای اسلامی فکری عاجل کرده و با تحت فشار قراردادن عربستان از تکرار این حوادث در سالهای دیگر جلوگیری به عمل آید.

آنچه که مسلم است این جان باختگان تماما ضیوف الرحمن و مهمانان الهی بوده اند و پروردگار عالم بر اساس کرم الهی خود وآن گونه که شایسته خود می باشد از آنها پذیرایی خواهد نمود. 

مسوولان سعودی خاطیان و مسببان فاجعه منا را مجازات کنند

آیت‌الله عبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع عظام تقلید با صدور پیامی حادثه دردناک و اسف بار منا را تسلیت گفت و از مسوولان دولت سعودی خواست که خاطیان و مسببان این فاجعه را معرفی و مجازات کنند.

در بخشی از این پیام آمده است: حادثه دردناک و اسف‌بار منا عید مسلمانان را عزا کرده دل آنان را به درد آورد. حاجیان خداجویی که لباس دنیا را از تن برکنده و رخت عبادت بر کرده و رنگ خدایی را برگزیده بودند، مظلومانه قربانی شدند و لباس احرامشان جامه آخرتشان شد.

این جانب این مصیبت عظمی را به پیشگاه قافله سالار حقیقی کاروان عبادت و بندگی، امام عصر(ع) و همه مسلمانان و خصوصاً هموطنان داغدار و خانواده‌های چشم انتظار تسلیت عرض می‎کنم.

آنچه سبب تسلای خاطر بازماندگانی است که خانه­‌ها را برای پذیرایی عزیزانشان آذین بسته بودند، این حقیقت است که این حاجیان در سفر عبادت، پاک و پیراسته از پلیدی‌ها، از خانه دوست به ساحت قرب او پر کشیدند.

انتظار از مسئولان دولت سعودی این است که خاطیان و مسببان این فاجعه را معرفی و مجازات نمایند و شرف میهمانداری زائران خانه رب الارباب را قدر بدانند و اسباب آسایش و راحتی حجاج بیت الله را فراهم آورند.

حوادث اخیر در حج امسال، حکایت از بی کفایتی مسؤولان سعودی دارد

رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ضمن تسلیت و محکوم کردن مسئولان سعودی در این حادثه تلخ،  بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی را حکایت از بی کفایتی و بی تدبیری مسؤولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی عنوان کرد.

در پیام آیت الله محمد یزدی آمده است: در مراسم حج امسال شاهد حوادث ناگواری هستیم که امنیت حجاج بیت الله الحرام را تهدید می کند. در تازه ترین فاجعه که در سرزمین منی رخ داد حاجیان زیادی از کشورهای اسلامی از جمله کشورمان یا جان خود را از دست دادند و یا زخمی و مجروح شدند.

 بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی، حکایت از بی کفایتی و بی تدبیری مسؤولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی دارد.

ضرورت پیگیری جدی موضوع و پذیرش مسؤولیت سهل انگاری و سوء مدیریت  کسانی که خود را خادم الحرمین می نامند، اما به جای تأمین امنیت مسلمین در موسم حج با دخالت های نابجا در امور سایر کشورهای اسلامی به ویژه یمن مظلوم و حمایت از گروه های تندرو و افراطی چهره اسلام را مشوه کرده و مسلمانان را در بحرین، عراق و سوریه به خاک و خون کشیده و بذر عداوت، دشمنی و ناامنی را در منطقه می کارند بر کسی پوشیده نیست.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی با تمام خانواده ها و بازماندگان این فجایع و طلب غفران الهی برای جان باختگان و آرزوی شفاء و بهبودی برای مجروحان این حادثه دردناک؛ به ویژه خانواده ها و آسیب دیدگان کشورمان، از سران کشورهای اسلامی به ویژه سازمان کنفرانس  اسلامی می خواهم علاوه بر محکومیت رژیم آل سعود، با توجه جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
مرگ بر آل سعود
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
دیگه تردیدی نیست که این رژیم سفاک صلاحیت اداره خانه خدا و مراسم عظیم حج رو نداره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
لعنت خدا بر آل سعود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
لعنت خدا بر آل سعود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
بیش از صد نفر ایرانی کشته شدن که قابل گذشت نیست و باید برخورد بشه و دولت عربستان. اما توی جاده‌های ما هر دو روز صدنفر کشته میشن. چرا برای اونا عزای عمومی اعلام نمیشه؟ کشته شدن روزانه‌ ده‌ها نفر در جاده‌ها حاصل مدیریت کیه؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
چرا حضرات مراجع حج را همانند سفر عمره تحریم نمی کنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
مرگ بر آل سعود که عید مسلمانان رو تبدیل به عزا کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی هم پیام تسلیت دادند. ان شاالله که عمدی نباشه
مدیر پایگاه با سلام
خبر پیام تسلیت معظم له با توجه به فاصله زمانی تنظیم خبر فوق جداگانه در ساعت 15 یکشنبه 4 مهرماه با عنوان تسلیت آیت الله وحید خراسانی به مناسبت حادثه منا منتشر شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار