مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی
براساس آزمایش‌های انجام شده موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش و جمعیت دام اهلی خراسان جنوبی مشاهده و ثبت نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ 12 October 2021

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ۲ سال پیش مواردی از این بیماری در طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشدشهرستان‌های فردوس و سرایان مشاهده شد که از خراسان رضوی به خراسان جنوبی منتقل شده بود.

اصغرزاده گفت: با توجه به اقدامات پیشگیری و کنترلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان، موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است و در ۲ سال گذشته صد درصد دام اهلی استان به‌خصوص در حاشیه مناطق حفاظت شده واکسینه شده اند.

وی از تعامل مناسب ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در زمینه رصد و پایش بیماری خبر داد و افزود: الزام ما در واکسیناسیون، ایمنی دام اهلی در حاشیه مناطق حفاظت شده است که این دام‌ها ایمنی خوبی دارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: البته تلفاتی در حیات وحش استان داشتیم که ناشی از ضعیف شدن سیستم ایمنی حیوانات بر اثر خشکسالی بوده و هرچند گاهی تلفاتی در حیات وحش مسن استان داریم، ولی با توجه به آزمایش‌های انجام شده روی لاشه‌ها، تاکنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک به ثبت نرسیده است.

اصغرزاده با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر در زمینه واکسیناسیون دام اهلی علیه طاعون است گفت: در حیات وحش نمی‌توانیم واکسیناسیون را انجام دهیم پس دام اهلی را ایمن می‌کنیم که این بیماری به حیات وحش منتقل نشود.

وی افزود: این اداره کل با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان به‌طور مرتب پایش روستا‌های واقع در حاشیه و داخل مناطق حفاظت شده، دام جامعه عشایری و دام روستاییان حاشیه نوار مرزی استان را در دستور کار دارد و اجرای مایه‌کوبی دام را پیگیری می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک این استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) خبر داد و گفت: طاعون یک بیماری ویروسی واگیر گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی یا برعکس را دارد.

اصغرزاده از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو را در اسرع وقت برای اقدامات پیشگیرانه به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

منشا بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام "طاعون بز" نیز شناخته می‌شود، ویروس است که نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند و بز اهلی و وحشی را درگیر می‌کند و قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش‌های واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم‌سازی دام آلوده و گاهی همه دام‌های یک گله کنترل می‌شود، اما به دلیل نبود امکان زنده‌گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش میسر نیست.

بنابر اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری مواردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در برخی استان‌های کشور مشاهده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار