با یادگیری راه های شناخت گوسفند سالم از انواع بیمار آن ضمن انجام یک عمل اعتقادی و مذهبی از انتشار بیماری در بین افراد خانواده و آشنایان جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۹۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 23 September 2015
به گزارش تابناک مازندران،  عید سعید قربان در حالی همزمان با سراسر جهان در ایران و استان مازندران گرامی داشته می شود که افزون بر مسائل عبادی و اعتقادی این روز بزرگ، یکی از مسائل مهم تهیه گوسفند سالم و عاری از بیماری برای ذبح و قربانی در عید قربان است.
بر اساس نظرات کارشناسان دامپزشکی شناخت یک گوسفند سالم از ظاهر گوسفند نیز تا حد زیادی قابل انجام است اما در حالت کلی این مهم از دو روش مشاهدات ظاهری و بررسی حالات فیزیولوژیک قابل تشخیص است این در حالی است که مشاهدات ظاهری بهترین و سریعترین راه است.
در گله های گوسفند و بز عواملی نظیر خارج شدن ترشحات از بینی و چشمها، ورم مفاصل، سرفه، عطسه، سرگیجه، بی اشتهایی، اسهال، لرزش، عدم تعادل عمومی بدن، تب، سقط جنین، لنگش و خارش پوست از نشانه های عدم سلامت دام است.
لمس کردن مهره های پشت گوسفند زنده می توان به درصد گوشت و چاق و لاغر بودن گوسفند پی برد در مرحله بعد به قسمت دهان و بینی گوسفند نگاه می کنیم، اگر آبریزش یا ترشحات چرکی دیده شود، می توان به نارسایی ریه گوسفند پی برد، در مرحله بعد با کشیدن پشم گوسفند آزمایش ساده ای را انجام می دهیم که اگر پشم گوسفند به راحتی کنده شود نشان از نارسایی کبد گوسفند است.
همچنین بعد از ذبح گوسفند و خارج کردن جگر گوسفند، باید جگری صاف داشته و با برش جگر گوسفند رنگ جگری آن کاملا مشهود باشد، درون جگر دو رگ وجود دارد که بعد از برش نباید انگل درون آن دیده شود، در برخی موارد بعد از ذبح گوساله یا گاو آهنربایی از درون احشام حیوان یافت می‎شود این آهنربا برای جمع کردن فلزات خورده شده توسط حیوان در 3 ماهگی گوساله به حیوان خورانده می شود تا از یک بیماری دامی جلوگیری شود و جای نگرانی ندارد.
از طرفی داشتن جثه قوی، چشمان براق، پراشتها بودن و پرتحرکی و داشتن پشم و موهای صاف و نرم و لطیف و وجود پوزه مرطوب و خنک از نشانه های سلامتی است.
در دام های سالم غشاهای مخاطی در مخاط پوزه، سوراخ های بینی، چشم و پلک ها، دارای درخشش و صاف بوده و رنگ آنها صورتی کم رنگ می باشد اما در برخی بیماریها نظیر زردی رنگ این مخاط ها تغییر کرده و زرد می شوند.
در روش بررسی حالات فیزیولوژیک نیز برخی از پارامترهای فیزیولوژیک در گوسفند و بز در شرایط عادی و سلامت به این شرح است که طول عمر اقتصادی در گوسفند و بز ۶-۴ سال، دمای بدن در گوسفند ۳۹٫۵ و در بز ۳۹ درجه سانتیگراد، تعداد تنفس در گوسفند و بز ۱۹ بار در دقیقه، تعداد ضربان قلب در گوسفند ۱۲۰-۶۰ضربه در دقیقه است.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار