مدیرکل دامپزشکی قم گفت: کشتارگاه‌های پرتو، جاهد، سالن‌های کشتار واقع در مسجد جمکران و آسایشگاه بقیه‌الله بهزیستی آماده ذبح نذورات عید قربان هستند.
کد خبر: ۹۷۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ 18 July 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی روز یکشنبه در نشستی خبری که به‌صورت مجازی برگزار شد، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به‌منظور پیشگیری از تجمعات، امسال نیز همانند پارسال پایگاه‌های سطح شهر راه‌اندازی نخواهد شد و کشتار در سالن‌های کشتار دام و طیور انجام می‌شود.

وی از همه شهروندان تقاضا کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کرونا، حتما دام را برای کشتار به کشتارگاه‌های پرتو واقع در کیلومتر ۱۵ محور قم- جعفریه، جاهد واقع در کیلومتر هشت محور قم- جعفریه، سالن کشتار مسجد جمکران و سالن کشتار آسایشگاه بقیه‌الله واقع در میدان شهید محلاتی منتقل کنند.

وی با بیان این‌که این کشتارگاه‌ها از صبح روز عید قربان آماده پذیرش دام هستند، ادامه داد: پس از کشتار دام،‌ گوشت‌ها در مراکز، بسته‌بندی و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: همچنین در کشتارگاه‌های پرتو و جاهد دام‌های زنده برای فروش موجود است و مردم می‌توانند شخصا مراجعه و دام انتخاب کنند.

به گفته وی، شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۱۸۸ و ۳۳۸۰۰۱۸۷ کشتارگاه دام جاهد و۳۷۷۷۸۷۶۴ و ۰۹۱۲۱۵۱۲۰۴۸ کشتارگاه دام پرتو تماس حاصل نمایند.

وی اضافه کرد: همکاران دامپزشکی و ناظران بهداشتی و روحانیان نظارت ذبح شرعی از ساعت ۶ تا ۱۴ روز عید قربان در کشتارگاه‌ها حضور دارند.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: هماهنگی نیز با صنف قصاب‌ها انجام شده تا نسبت به کشتار دام در محل قصابی و تحویل گوشت به مردم تسهیل و تردد به کشتارگاه‌ها کمتر شود.

وی افزود: امسال تیم‌های نظارت بهداشتی سیار در سطح شهر قم و شهرهای کهک،‌ جعفریه، دستجرد و خلجستان از ساعت ۶ تا ۱۴ فعالیت دارند.

وی ادامه داد: اگر شهروندان تمایل دارند در منزل کشتار کنند می‌تواند با تلفن دامپزشکی ۳۶۱۲۳۴۵۶ تماس بگیرند تا همکاران برای نظارت بهداشتی به محل اعزام شوند و تمام خدمات رایگان است.

به گفته رفیعی، کارشناسان اداره کل دامپزشکی در روز قبل از عید و عید قربان آماده پاسخگویی به سوال شهروندان پیرامون کشتار بهداشتی دام هستند.

وی با بیان این‌که استفاده از دستکش، ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشتارگاه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا الزامی است، گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام توصیه می‌کنیم کشتار در کشتارگاه صورت گیرد؛ اگر گوشت شرایط غیربهداشتی داشته باشد سلامت مردم به خطر می‌افتد.

وی افزود: گوشت باید پس از کشتار شست‌وشو داده و تا ۲۴ ساعت در شرایط یخچال نگهداری شود.

مدیرکل دامپزشکی قم بیان کرد: در روز عید قربان سال گذشته چهار هزار و ۸۴۲ راس دام شامل چهار هزار و ۳۷۴ راس گوسفند، ۴۳۰ راس بز، ۳۶ راس گاو و ۲ نفر شتر با نظارت بهداشتی ذبح شد.

وی افزود: همچنین ۶۴۸ کیلوگرم گوشت غیربهداشتی، ۲۲۶ مورد کبد، ۱۸۴ مورد ریه و ۵۱ مورد کلیه در کشتارگاه‌ها ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار