رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از مرمت و بازسازی ۲۳۰ قنات در سطح استان خبر داد و گفت: این قنات‌ها در یک سال گذشته با هزینه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مرمت شد.
کد خبر: ۹۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 16 September 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هاشم ولی‌پور مطلق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: 80 درصد قنوات‌ خراسان جنوبی نیازمند مرمت است که برای مرمت آن‌ها اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان نیاز است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با داشتن 6 هزار و 197 رشته قنات جزو 2 استان نخست کشور در تعداد قنوات است، بیان کرد: برخی از قنات‌های خراسان جنوبی 2 هزار و 500 سال قدمت دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این استان با آب و هوای خشک و نیمه‌خشک بوده و آب از دیرباز در آن اهمیتی خاص و حیاتی داشته است.
ولی پور مطلق با بیان اینکه وضعیت قنوات خراسان‌جنوبی در گذشته‌ای نه چندان دور یعنی در حدود 50 سال به قبل تقریباً 100 درصد آب مورد نیاز این استان در همه‌ بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، شرب و بهداشت فقط از قنوات استحصال می‌شد، اما از آن زمان به این طرف با حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و بروز خشکسالی دراز مدت، آبدهی قنوات و چشمه‌ها به طور متوسط حدود 65 درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه انواع قنات‌های خراسان جنوبی شامل قنات‌های کوهستانی و قنات‌های دشتی است، گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است اما بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله اخیر میزان تامین آب آنها تقلیل یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر آبدهی قنوات کاهش جدی داشته است، تصریح کرد: این امر معیشت خانوارها را تحت تاثیر قرار داده و شاهد مهاجرت آنها از روستاها به شهرها هستیم.
ولی پور مطلق گفت: استان ما بالغ بر یک‌میلیارد و 207 میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌ها دارد.
وی با بیان اینکه از سال 81 تا 90 دبی قنات‌ها در خراسان جنوبی 36 درصد و چشمه‌ها 48 درصد کاهش داشته است، بیان کرد: 400 رشته قنات استان ثبت رسمی شده و شناسنامه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که قدمت قنوات استان به حدود 300 سال گذشته می‌رسد، افزود: بر اساس ظرفیت‌های موجود در استان هر سال می‌توان با اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار نسبت به احیای قنات‌ها اقدام کرد.
ولی‌پور مطلق، میزان استحصال از آب قنات‌های استان را 266 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: حدود 23 درصد آب مورد نیاز کشاورزان از قنوات تامین می‌شود که با وجود خشکسالی‌های چند ساله و کاهش منابع آبی 2 هزار رشته قنات در این سال‌ها خشک شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار