آخرین قدمگاه رسمی امام رضا(ع) در مسیر سفر به توس در روستایی واقع در بخش احمدآباد مشهد قرار دارد.
کد خبر: ۸۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 24 August 2015
آخرین قدمگاه رسمی امام رضا (ع) در مسیر سفر به توس در روستایی واقع در بخش احمدآباد مشهد قرار دارد.این روستا که اکنون ده سرخ نام دارد در منابع قدیم با نام «قریه الحمراء» شناخته می شود که ناشی از سرخ نبودن خاک زمین‌های اطراف آن است.بنابر روایات پس از این که امام از نیشابور خارج شد،در راه توس به این ده رسید و با دستان خود زمین را کند.چشمه آبی جوشید و ایشان و همراهان از آن آب وضو ساخته و نماز خواندند.

براساس آنچه علامه مجلسی صاحب «بحارالانوار» در صفحه 125 جلد چهل و نهم این کتاب به نقل از گفتار شیخ صدوق در صفحه 136جلد دوم کتاب «عیون اخبار الرضا» نقل کرده، حضرت رضا(ع) به هنگام حرکت در مسیر نیشابور به توس از این روستا گذشته است. شیخ صدوق ماجرای حضور ثامن الحجج(ع) در این روستا را این گونه در کتاب خود ثبت کرده است: «کاروانیان وارد روستای قریه الحمراء شدند. به آنجناب عرض شد ظهر شده آیا نماز می‌خوانید؟ حضرت از مرکب فرود آمد و فرمود:"آبی برایم بیاورید." گفتند:"یا ابن رسول الله آبی با ما نیست." حضرت با دست خویش زمین را بسود، آبی پدید آمد که خود و اصحابش که با او بودند، بدان وضو ساختند و در تخت گاهی کنار آن نماز گذاردند.»

ناگفته نماند که شیخ صدوق در ادامه برای اینکه حتمی بودن این واقعه را به خوانندگان کتابش گوشزد کند، به معرفی راویان آن پرداخته و آورده که این اتفاق را از قول تمیم بن عبدالله قرشی که او از پدرش و پدرش از احمد بن علی انصاری و او از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده، درکتاب خود نقل کرده است. شیخ سپس تاکید می‌کند که «آثار آن آب اکنون و تا این روزگار باقی است.»

راوی نخستین این واقعه یعنی عبدالسلام بن صالح هروی کسی نیست جز همان اباصلت معروف صحابی وفادار و شناخته شده ثامن الحجج(ع) که مقبره‌اش نیز در نزدیکی مشهد قرار دارد.

این چشمه در قرن ششم به نام «چشمه رضا» مشهور بود و اکنون نیز به همین نام در روستای ده سرخ قرار دارد.در کنار چشمه ده سرخ، قطعه زمینی مشهور به تختگاه امام واقع است که از نظر اهالی متبرک بوده و قدمگاه آن حضرت تلقی می‌شود.

درباره این چشمه که به گفته شیخ صدوق در زمان او جاری بوده باید بدین نکته نیز اشاره کرد که سفرنامه‌نویسان بسیاری پس از گذر از این ده و دیدن چشمه آن، بخشی از نوشتار خود را بدان اختصاص داده و حداقل اشاره کوچکی بدان کرده‌اند که شاید شناخته شده‌ترین آنان کسی نباشد جز سلطان صاحب قران قاجار. ناصرالدین شاه در سفرنامه‌اش درباره این چشمه که به گفته وی به «چشمه رضا» مشهور بوده است، می‌نویسد: «الحال هشت زوج ملک را مشروب می‌نماید. آب‌چشمه‌اش زمستان و تابستان گرم است. مردم هر سال در آن‌جا قربانی‌ها می‌کنند و هر کس مرضی داشته باشد از برکت امام رضا(ع) شفا می‌یابد. رعیتش بیست خانوار و املاکش هشت زوجست».

گفتنی است ده‌سرخ در کیلومتر 45 جاده مشهد- نیشابور قرار دارد و برای رفتن به آن که از نظر جغرافیای سیاسی زیر مجموعه شهر ملک‌آباد شهرستان مشهد است باید 17کیلومتری از میدان اصلی این شهر به سمت شمال غرب به پیش رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار