مدیرکل استاندارد ایلام:
مدیرکل استاندارد ایلام با انتقاد از عدم همکاری شهرداری‌های استان و دیگر نهادهای متولی در خصوص استانداردسازی وسایل و تجهیزات شهربازی‌ها، گفت: در خصوص استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان مکاتبات متعددی با شهرداری‌ها انجام و تاکید شده است قرارداد با بهره‌برداران در صورت کسب مجوز از استاندارد منعقد شود.
کد خبر: ۸۱۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 31 December 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ مهناز همتی افزود: بیشترین مشکل وسایل تفریحی و بازی در زمینه استاندارد متوجه پارک‌های بازی دولتی و مهدکودک‌هاست به نوعی که می‌توان گفت عمده این وسایل غیراستاندارد هستند.

وی در خصوص شهربازی‌های مستقر در مهدکودک‌های استان نیز اظهار داشت: با بازرسی‌های انجام شده از این مکان‌ها هیچ‌کدام از وسایل بازی مهدکودک‌های استان استاندارد نیستند.

مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در این خصوص یادآور شد: هشت مورد شهربازی‌ سرپوشیده خصوصی در استان جود دارد که تمامی آنها استانداردسازی وسایل شهربازی‌ها را رعایت کرده‌اند.

استانداردسازی تجهیزات شهربازی‌ها نیازمند تعامل شهرداری است

همتی افزود: در خصوص استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان مکاتبات متعددی با شهرداری‌ها انجام و تاکید شده است قرارداد با بهره‌برداران در صورت کسب مجوز از استاندارد منعقد شود.

مدیرکل استاندارد ایلام تاکید کرد: سازه‌های بازی در سطح پارک‌ها و شهربازی‌ها علاوه بر استاندارد کارخانه ساخت باید استاندارد نصب را نیز دریافت کنند و سپس مجاز به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تجهیزات شهربازی‌های استان ایلام مشکل حاد و خاصی ندارند، افزود: تاکنون شهرداری‌ها توجه چندانی به این موضوع نداشته و همچنان برای این مهم به عنوان معضلی اساسی تدبیر خاصی اندیشیده نشده است.

مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: استانداردسازی تجهیزات بازی در مراکز بازی و تفریح می‌تواند از بروز خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند، امری که توجه به آن چندان که انتظار می رود جدی و مستمر نیست.

همتی ادامه داد: اداره کل استاندارد استان ایلام با توجه به شرح وظایف تعیین شده در بخش‌های مختلف نسبت به نصب و استقرار تجهیزات بازی استاندارد در پارک‌ها و شهربازی‌ها حساسیت ویژه‌ای دارد و موارد را با دقت بررسی می‌کند.

مسوؤلیت حوادث و عواقب راه‌اندازی وسایل بازی غیراستاندارد متوجه بهره‌برداران و متولیان است

وی اضافه کرد: تمامی مسوؤلیت حوادث و عواقب حقوقی ناشی از استفاده، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات فاقد مجوز استاندارد، متوجه بهره‌برداران و متولیان خواهد بود.

مدیرکل استاندارد ایلام تاکید کرد: نصب تجهیزات بازی در شهربازی و پارک‌ها منوط به ثبت آن در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی است و این تجهیزات از سوی شرکت بازرسی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است بررسی و مجوز نصب و بهره‌برداری برای آنها صادر می‌شود و شهرداران مکلف هستند از بهره‌برداری تجهیزاتی که موفق به طی مراحل استانداردسازی و اخذ گواهینامه استاندارد نشده‌اند، ممانعت کنند.

شهرداری‌ها ضرورت استانداردسازی وسایل بازی کودکان را در قرارداد با بهره‌برداران قید کنند

مدیرکل استاندارد ایلام تاکید کرد: باید در قرارداد با بهره‌برداران شهربازی‌ها که توسط شهرداری‌ها تنظیم و منعقد می‌شود، استانداردسازی وسایل بازی به عنوان یک ضرورت کاری قید شود.

همتی افزود: شهرداری‌های استان باید در خصوص اجرای توصیه‌های قانونی و اصلاح فرآیند انعقاد قرارداد با بهره‌برداران، حمایت و همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهار داشت: بازرسی‌های دوره‌ای و ادواری از شهربازی‌ها سه ماه یکبار انجام می‌شود و اعتبار مجوز استاندارد نیز به مدت یکسال خواهد بود.

با توجه به اجباری بودن استاندارد زمین و تجهیزات بازی واقع در بوستان‌ها، شهربازی‌ها و اماکن تفریحی و مهدکودک‌ها و واگذاری بهره‌برداری از این مراکز و تجهیزات به پیمانکاران بخش خصوصی از طریق ارگان‌های مختلف باید فعالیت آن‌ها منوط به رعایت استانداردها و اخذ تاییدیه‌های لازم از اداره کل استاندارد باشد.

لذا شایسته است با توجه به اینکه تامین سلامت کودکان مقدم بر سایر مسایل است دستگاه‌های متولی با همکاری اداره کل استاندارد ایلام از هم اکنون به فکر اقدام لازم برای نظارت بیشتر بر وسایل شهربازی‌های استان باشند.

بر اساس آخرین سرشماری استان ایلام ۵۸۰ هزار نفر جمعیت دارد./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار