مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی از تعهد مقام‌های کشور ارمنستان برای رفع کامل ورود آلاینده‌ها به رودخانه ارس در سه سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۹۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 23 November 2019

به گزارش تابناک تبریز،یوسف غفارزاده در پایان نشست سالانه کارگروه مشترک ایران و ارمنستان در خصوص پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه مرزی ارس، گفت: در نشست اخیر کارگروه مشترک، این کشور متعهد شده نسبت به اعمال نظارت‌های دقیق بر کارکرد معادن تا اتمام عملیات ترمیمی اقدام کند.

وی اظهار کرد: در نتیجه تعاملات موجود بین دو کشور، نقاط تهدید، غلظت و تاثیر تخلیه‌ها به صورت دقیق شناسایی شده و طرف ارمنی با قبول مسئولیت و تعهد به اصلاح و ترمیم تاسیسات با هدف حذف کامل تخلیه‌ها تا سال ۲۰۲۱، با اجرای سیستم بازچرخانی و مرمت سدهای باطله تاکنون در این خصوص بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پایش فاکتورهای کیفی در محیط های آب و رسوب رودخانه ارس در دهه اخیر به صورت همزمان و مشترک توسط دو کشور انجام گرفته و به صورت ماهانه و مستمر ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: نتایج نشست و توافق حاصله جهت پی گیری فنی و حقوقی به مراجع ذیربط انعکاس خواهد یافت.

براساس گزارش روابط عمومی محیط زیست آذربایجان شرقی؛ نشست سالانه کارگروه مشترک ایران و ارمنستان در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه در خصوص پایش و جلوگیری از آلودگی رودخانه مرزی ارس به میزبانی تبریز برگزار شد.

رود ارس از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه از مرز ترکیه، نخجوان جلفا و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا می‌ریزد.

این روخانه پس از پیوستن به آرپاچای؛ مرز مشترک ایران و جمهوری ‌ارمنستان و جمهوری ‌آذربایجان را تا محلی به نام بهرام ‌تپه تشکیل می‌دهد و بعد از طی حدود ۱۰۰۷۲ کیلومتر مسافت به دریای خزر می‌ریزد.

حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار دارد. وسعت آن تقربیاً ۱۰۳۲۰ کیلومتر مربع بوده و حدود ۳۹% (۳۹۰۰۰) کیلومتر مربع آن را اراضی ایران تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :