یک کارشناس علوم اجتماعی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته میزان تحمل وشکیبایی مردم در برابر مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی کاهش یافته است و افراد در مواجهه با کوچکترین موضوعات و مشکلات فردی و اجتماعی از خود واکنش‌های تند و خشونت‌آمیز بروز می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 30 July 2018
یک کارشناس علوم اجتماعی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته میزان تحمل وشکیبایی مردم در برابر مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی کاهش یافته است و افراد در مواجهه با کوچکترین موضوعات و مشکلات فردی و اجتماعی از خود واکنش‌های تند و خشونت‌آمیز بروز می‌دهند.

به گزارش ایسنا، مهرداد هوشمند اظهار کرد: بررسی و تحلیل رفتار‌های کنونی افراد در جامعه نشان می‌دهد که میزان تحمل و بردباری مردم در برابر موضوعات مختلف بنا به دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کاهش یافته است و ما در جامعه و روابط اجتماعی شاهد افزایش خشونت و رفتار‌های پرخاشگرانه هستیم و میزان نزاع و درگیری‌های خانوادگی و فردی افزایش یافته است که این موضوع باید مورد توجه مسئولان و صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی، روانشناسان و جامعه شناسان و. قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی و راهکار‌های علمی وکابردی ارائه شود.

وی افزود: افزایش دعوا‌ها و درگیری‌ها و پرخاشگری‌ها در خیابان‌ها، پارک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و روابط اجتماعی بین مردم نشانگر آن است که آستانه تحمل وبردباری و خویشتن‌داری مردم در برابر مشکلات خانوادگی و اجتماعی کاهش یافته است و افراد در مواجهه با کوچکترین رفتار مثل بوق زدن، پارک کردن ماشین، صف بنزین، تاکسی سوار شدن، خرید کردن و. سریع عصبانی می‌شوند و از خود رفتار‌های خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه نشان می‌دهند که همین امر زمینه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و دعوا‌ها و در نهایت قتل‌ها و افزایش نا امنی‌های اجتماعی خواهد بود.

هوشمند بیان کرد: اگر در جامعه و خانواد‌ها شاهد افزایش خشونت ودرگیری‌های کلامی و واکنش‌های تند وخشن هستیم، ریشه بسیاری از آن‌ها در کاهش میزان تحمل و شکیبایی مردم و عدم کنترل خشم افزایش روحیه سودگرایی و منفعت طلبی در جامعه و احساس محرومیت‌های نسبی است یعنی به افراد آموزش‌های لازم در زمینه مهارت‌های زندگی و مدیریت خشم و رفتار‌های توأم با صبر و شکیبایی در مراجعه با مشکلات را نداده‌ایم و همین امر زمینه را برای افزایش برخورد‌های کلامی و فیزیکی بین افراد مختلف وافزایش خشونت فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: آموزش مهارت‌های زندگی و داشتن روابط اجتماعی مطلوب با دیگران باید از سطح مدارس شروع و در پایه‌های بالا نظیر دانشگاه‌ها، به صورت علمی و تخصصی‌تر به آن پرداخته شود که در این زمینه عملکرد موقتی نداشته‌ایم.

این کارشناس علوم اجتماعی در مورد عوامل کاهش آستانه تحمل مردم، گفت: عدم آشنایی با حقوق شهروندی، کم‌توجهی به مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افزایش روحیه فردگرایی، عدم آموزش مهارت‌های زندگی، تضعیف باور‌ها و اعتقادات دینی ومذهبی، تماشای سریال‌ها و فیلم‌های خشونت‌آمیز از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی مجازی افزایش مشکلات اقتصادی از جمله عواملی هستند که در کاهش آستانه تحمل مردم و افزایش خشونت در جامعه مؤثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار