رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس نیز در استان خراسان رضوی باشیم.
کد خبر: ۶۲۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ 04 July 2018

به گزارش تابناک : معدن یکی از حوزه‌های اقتصادی است که می‌تواند در وضعیت تحریم کمترین آسیب را ببیند و علت آن هم درون‌زا بودن و عدم وابستگی به خارج برای تولید است.

اما معدن یکی از بخش‌هایی است که در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هم اکنون معضلاتی آن را در برگرفته در ادامه پرونه بررسی مشکلات معدن در خراسان رضوی خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با حبیب‌الله ترشیزیان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

اگر بخواهید تصویری کلی از وضعیت و اهمیت بخش معدن در خراسان رضوی ترسیم کنید چه می‌گویید؟

ترشیزیان: ما با توجه به صنایع معدنی می‌توانیم وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و این یکی از بهترین روش‌های توسعه اقتصادی برای کشور ما است که یک کشور معدنی به حساب می‌آید.

نه تنها در کشور ما بلکه در تمام جهان بخش معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌های اقتصادی سودآور بوده از آن دسته بخش‌هایی است که مثل داروسازی و پتروشیمی می‌تواند در آینده کشور تأثیر زیادی داشته باشد؛ شما در نظر بگیرید صنایع معدنی که در سنگان وجود دارند با یک فرآوری می‌توانند سنگ آهن خامی که قیمت بسیار نازلی دارد را به کالایی با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل کند.به عبارت ساده معدن در کنار صنایع معدنی می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای اقتصاد کشور تولید کرده و به کمک حوزه‌های دیگر بیایند.

هم اکنون وضعیت معادن با رکودی مواجه هستند. آمارها حاکی از این است که 120 واحد معدنی دارای مجوز بهره‌برداری در خراسان رضوی تعطیل هستند شما اگر بخواهید دیدگاه آسیب‌شناسانه‌ای در این حوزه داشته باشید چه تحلیلی می‌کنید؟ با توجه به اینکه قرار بود استان خراسان رضوی تبدیل به یک استان معدنی شود اما ما همچنان شاهد هستیم که یک درصد از تولید ارزش افزوده استان متعلق به بخش معدن است.

ترشیزیان: از حدود بیش از 800 معدن، تعطیلی حدود 120 عدد از آنها نمی‌تواند آمار قابل توجهی باشد البته باید به این توجه کرد که این معادن جزو کدام دسته از معادن هستند. آیا آنها جزو معادن درجه یک فلزی ما هستند یا خیر که معمولا به این صورت نیست. بخش زیادی از واحدهای تعطیل شده جزو معادن درجه 4 هستند که شامل گچ، گچ خاکی، شن و ماسه، سنگ و سنگ لاشه هستند و برخی هم مصالحی تولید می‌کردند که مستقیما در بخش ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت و رکود در بخش ساختمان سبب به وجود آمدن برخی از این مشکلات در حوزه کاری معادن شده که امید می‌رود با خروج از رکود بخش ساختمان شاهد ادامه فعالیت آنها باشیم.

این را باید در نظر داشت که معدن نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی تابع وضعیت اقتصادی است؛ به عنوان مثال وقتی قیمت جهانی سنگ آهن کاهش یا  افزایش پیدا می‌کند فعالیت‌های معدنکاری داخلی ما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد این را هم باید در نظر داشت که شاید هر معدنی برای عدم فعالیت خود علتی داشته باشد.

ما در شورای معادن استان به ریاست استاندار خراسان رضوی کمیته عارضه‌یابی را تشکیل داده‌ایم که تیمی از افراد متخصص به معادنی که مشکل دارند و تعطیل هستند مشکلاتشان را احصاء کنند و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.

می‌توان در همین کمیته‌ها به مشکلات معادن مانند کمبود نقدینگی، بیمه و مالیات و سایر مواردی از این دست رسیدگی کرده و در صورتی که به کمکی نیاز دارند کمک‌های لازم را به آنها انجام داد با انجام مجموعه این اقدامات امید می‌رود که در آینده نزدیک تعداد معادن تعطیل کاهش چشمگیری داشته باشد.

در مورد ایمنی معادن برخی از مباحث مطرح می‌شود در نظام مهندسی معدن خراسان رضوی برای این حوزه چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

ترشیزیان: یکی از موارد بسیار مهم در حوزه معدن‌داری ایمنی آنها است که در قانون برای آن راهکاری دیده شده تا از سازمان‌های نظام مهدسی برای ایمنی معادن استفاده شود در تمام معادن باید مسئول ایمنی و مسئول فنی فعالیت داشته باشد معادنی که بیش از 25 نفر کارگر دارند باید مسئول ایمنی و مسئول فنی 2 نفر جداگانه باشند و در معادن کمتر از 25 نفر این 2 نفر می‌توانند یک نفر باشند.

ما طرحی را آغاز کرده‌ایم که عنوان آن ساماندهی مسئولان فنی معادن استان خراسان رضوی است و سعی بر این است که به زودی آن را به مرحله اجرا دربیاوریم و همانطور که قانون گفته هر معدن باید یک مسئول فنی تمام وقت داشته باشد و استثنا در این مورد تنها برای همان معادن درجه 4 یعنی مصالح ساختمانی و سنگ لاشه است.

ما با استفاده از ظرفیت قانون و نیروهای متخصص استان یکسری از اقدامات را در دست انجام داریم که به تفکیک نوع مواد معدنی مسئولان فنی را آموزش دهیم؛ این دوره‌ها همانطور که برای بازآموزی در مشاغل دیگر مانند پزشکی اهمیت دارد برای مسئولان فنی نیز بسیار مهم است.

جوانان می‌توانند با گذراندن این دوره به عنوان همکار با مسئولان فنی همکاری کنند و امید می‌رود که بتوانیم آن را در آینده‌ای نزدیک استفاده کنیم این طرح ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی دارد و امید می‌رود که با اجرایی شدن آن حوادث کاهش بسیاری داشته باشند و مسئولان فنی به حفظ این ذخایر که در واقع انفال بوده و متعلق به همه مردم کشور هستند کمک کنیم تا بتوانیم آنها را به صورت کامل بهره‌برداری کنیم.

هم اکنون چند نفر در سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی عضو هستند؟

ترشیزیان: ما هم اکنون 3075 عضو داریم که 821 نفر از آنها متخصص در رشته مهندسی معدن، 1828 نفر از آنها متخصص در رشته زمین شناسی، 80 نفر از آنها متخصص در رشته مهندسی متالورژی، 164 نفر متخصص در رشته نقشه‌برداری و 182 نفر هم متخصص در سایر رشته‌های مرتبط مثل کامپیوتر، مکانیک و سایر مواردی از این دست هستند.

از این تعداد 36 نفر پایه ارشد، 86 نفر پایه یک، 244 نفر پایه 2، 450 نفر پایه 3 و بقیه هم جوانی هستند که سابقه آنها هنوز به حد پایه و رتبه نرسیده است.

یکی از مشکلات ما در حوزره معدن و تولید ارزش افزوده در این بخش کمبود واحدهای فرآوری است از دیدگاه شما باید در این زمینه چه اقداماتی را انجام داد؟

ترشیزیان: یکی از سازمان‌هایی که در این حوزه می‌تواند ورود داشته باشد سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران یا همان ایمیدرو است که خوشبختانه اقدامات خوبی در استان ما انجام داده و طرح‌های فولادی بزرگی که ور منطقه سنگان و سبزوار ایجاد شده از جمله آنها هستند.

در کنار اینها بخش خصوصی نیز ورود داشته است به عنوان مثال معادن مس ما در منطقه بردسکن افرادی سرمایه گذاری داشته‌اند و امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس نیز در استان خراسان رضوی باشیم.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار