مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور گفت: فرونشست یکی از عوامل تهدید کننده دشت شیراز است.
کد خبر: ۵۱۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴ 01 November 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:طهمورث یوسفی مدیر کل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه شرایط معمولی فرونشست حدود ۴ میلی متر در سال است، اظهار کرد: فرونشست در دشت شیراز در مناطق جنوب، شرق و جنوب شرق حدود ۵ سانتی در سال است.

وی، از علل تاثیرگذار بر فرونشست را زیاد شدن درصد آب شور، رسوبات ریزدانه‌ای، وسعت زیاد سطح زیر کشت، افزایش تعداد چاه‌ها و برداشت آب زیرزمینی، ضخامت زیاد رسوبات انتقال و برداشت آب، محسوب می‌شود.

طهمورث یوسفی با اشاره به اینکه نه تنها برداشت از چاه‌های غیرمجاز باید کاملا ممنوع شود بلکه برداشت آب از چاه‌های مجاز هم باید تحت کنترل کامل باشد، اضافه کرد: امروز در دشت‌های شیراز و سروستان فرونشست وجود داد.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور تاکید دارد که به جای انتقال آب از شیراز به دشت سروستان، بهتر است انتقال محصول داشته باشیم، زیرا انتقال آب از یک حوزه به حوزه‌ای دیگر شرایط طبیعی را از تعادل خارج کرده و قطعا انتقال آب زیرسطحی از شیراز به سروستان، فرونشست در دشت شیراز را تشدید خواهد کرد.

یوسفی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد دشت‌های فارس با پدیده تهدید کننده فرو چاله و فرونشست مواجه است، گفت: فروچاله در دشت ارژن و سورمق، علت زمین شناسی دارد.

وی نرخ فرونشست در دشت زرقان را ۱۰ سانتی متر در سال و ضخامت رسوبات را ۳۰۰ سانتی متر اعلام کرد و ادامه داد: در نقاطی نظیر ششده از توابع شهرستان فسا فرونشست به ۶ سانت در سال رسیده که نسبت به سال‌های گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

این کارشناس زمین‌شناسی اظهار کرد: فرونشست و فروچاله باعث از بین رفتن زیر ساخت‌هایی نظیر راه، شبکه‌های گاز، آب و برق و از بین رفتن تراکم خاک و ایجاد مخاطره برای بنا‌های تاریخی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با مدیریت و فرهنگ سازی می‌توان مانع افزایش و تشدید این پدیده شد، در شیراز هم با توسعه و تکمیل شبکه‌های فاضلاب می‌توانیم از افزایش و توسعه فرونشست پیشگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار