کد خبر: ۵۱۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ 25 October 2017
 رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گفت: پنج میلیون و 602 هزار برگ سند تاریخی در آرشیو اسناد ملی استان نگهداری می شود.
قاسم سیاسر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت: این مجموعه متولی میراث مکتوب در حوزه اسناد و منابع تاریخی و کتاب است.
وی افزود: 800 هزار برگ از مجموع پنج میلیون و 602 هزار برگ سند موجود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان با تلاش نیروهای محدود این مجموعه در بررسی بایگانی ادارات استان امسال آرشیو شده است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون تنها نهادی که اجازه ورود به بایگانی ادارات دولتی برای تعیین تکلیف و ارزش گذاری اسناد موجود را دارد مرکز اسناد و کتابخانه ملی است و با توجه به وسعت سیستان و بلوچستان فعالیت کارکنان این مرکز برای مراجعه به تمام ادارات سخت تر از دیگر نقاط کشور است.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به گرد و خاک موجود در بایگانی های ادارات، کارکنان این مجموعه در زمان بررسی اسناد دچار بیماری های پوستی شده اند اما همچنان با جدیت به مسئولیت خود در آرشیو اسناد ادامه می دهند.
سیاسر افزود: امسال 50 هزار و 695 کیلو گرم اوراق فاقد ارزش و امحایی ادارات سیستان و بلوچستان برای بازیافت به تهران ارسال شده است.
وی ادامه داد: با امحای این اسناد هزار و 200 متر مربع از فضای بایگانی ادارات سیستان و بلوچستان آزاد شده است.
وی گفت: بیش از سه هزار نفر از ابتدای امسال تاکنون از خدمات آرشیوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان بهره مند شدند.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: همچنین وجود تالار دیجیتال با دسترسی به بیش از 100 هزار مورد منبع کتابی و غیر کتابی(عکس، پایان نامه و مقاله) در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فرصت خوبی را برای محققان و پژوهشگران به منظور استفاده بهینه از منابع ملی فراهم کرده است.
سیاسر افزود: تالار دیجیتال علاوه بر تهران فقط در سیستان و بلوچستان و فارس وجود دارد و محققان استان های همسایه برای استفاده از این فضا می توانند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان مراجعه کنند.
وی با تاکید بر وضعیت مطلوب آرشیو اسناد ملی سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع 12 مدیریت استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، آرشیو نگهداری اسناد هیچ مدیریتی به اندازه این استان استاندارد نیست.
وی ادامه داد: یک کارشناس ویژه نگهداری اسناد آرشیوی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان فعالیت می کند و همه مدارک در شرایط مناسب نگهداری می شود.
وی افزود: این مجموعه در زمینه مرمت نیز فعالیت دارد و در صورت مراجعه شهروندان اسناد آنان را به کارگاه مرمت اسناد ملی در تهران ارسال می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار