مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:5 میلیون واحد دامی در استان کرمانشاه با ارزش ریالی ۳ هزار میلیارد واحد دامی وجود دارد .
کد خبر: ۵۰۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 07 October 2017
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک، نادر پرور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی امروز برگزار شد، افزود: حفظ وحراست از این5 میلیون سرمایه دامی در مقابله با انواع بیماری های خطرناک با برنامه ریزی هایی چون پایش، مراقبت سرمی، مایه کوبی  توسط اداره کل دامپزشکی استان در حال اجرا است.

 وی خاطر نشان کرد:برنامه‌های ویژه هفته دامپزشکی تا 20 مهرماه در سراسر استان ادامه دارد،وحضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس، مساجد و حضور فعال در مناطق محروم استان بو ارایه خدمات متفاوت از جمله ویزیت و داروی رایگان،اطلاع‌رسانی‌ لازم در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان، دام و سلامت غذا تا سفره آموزش‌های لازم از برنامه‌هایی اجرایی این هفته است.

وی  ابراز داشت:آشنایی با حقوق حیوانات و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام لازمه زندگی  انسان بوده و است لذا یک هزار و 709 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که 60درصد بیماری‌ها از طریق دام وفراورده‌های خام دامی آلوده انتقال می‌یابد.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد:پس از نمادار شدن  ۴۳ روستا در ۸ شهرستان با بیشترین مبتلایان به بیماری تب مالت و اخذ بیش از ۳۰ هزارنمونه خون از دام های مشکوک موفق به کشتار ۱۲۰۰ راس دام مبتلا به تب مالت شدیم و استان از نظر شیوع تب مالت انسانی جز 5 استان آلوده در کشور مطرح است که امیدواریم بتوانیم این بیماری را ریشه کن کنیم .

پرور گفت:بعد از آخرین اپیدمی که در زمستان 94 از بیماری تب برفکی ایجاد شد، واکسیناسیون علیه این بیماری در تمام جمعیت دامی انجام و حتی با توجه به بهادار شدن واکسیناسیون جمعیت دام سنگین، به منظور همکاری دامداران و تکمیل ایمن سازی در حال حاضر واکسن و واکسیناسیون به صورت کاملا رایگان انجام شد.

به گفته این مسئول: سالانه 12 میلیون نوبت واکسیناسیون در حوزه دام  انجام می شود و درسال گذشته760۰هزار واکسیناسون گاو، گوساله و گوسفند انجام شده است.

وی ابراز داشت : در بحث سیاه زخم جزو استانهایی هستیم که در حال حاضر در حال کنترل است و مراقبت به صورت پایش است  و تنها در شهرستان دالاهو، صحنه و سنقر به صورت هدفمند واکسیانوسیون انجام می شود که امیدواریم تا سال آینده این 3 شهرستان هم به مرحله پایش برسند.

پرور بیان داشت: در حال حاضر6 کشتارگاه صنعتی طیور، 12کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه دام صنعتی فعال در استان داریم که متاسفانه در12 کشتارگاه سنتی پیش سرد نداریم یا باید این کشتارگاهها تعطیل شوند یا شهرداری کمک کند تا در کنار هر کدام از این کشتارگاهها یک پیش سرد دایر شود.

پرور اظهار داشت:53 داروخانه، یک‌ بیمارستان، سه آزمایشگاه، 138 مرکز و 300 دامپزشک در این استان فعالیت دارند.

وی افزود:در سال گذشته 700 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان تولیده شده است، وامسال این مقدار به یک هزار  تن خواهد رسید.

مدیر دامپزشکی استان تاکید کرد:مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده به هیچ وجه از خریدن مرغ زنده پرهیز نمایند،و تمامی این فروشندگان دام و طیور زنده از دامپزشکی پروانه ندارند و در مواقع باعث شیوع بیماری‌های مشترک سلامت انسان و دام هستند.

پرور گفت:پیشگیری بهترین و کم هزینه ترین روش و راه سلامت برای مردم است وباید در این امر همکاری لازم را داشته باشند.
 



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار