عضو هیئت مميزه انجمن خوشنويسان ايران:فارس از قرن هشتم هجری تا کنون مهد نگارش خوشنویسی وکتابت قران بوده ولی امروزه شاهد هستیم از یکصد سال گذشته تاکنون بدلیل کم توجهی مسئولین تاکنون هیچ قرانی در شهر شیراز به چاپ رسیده نرسیده است.
کد خبر: ۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱ 14 February 2015

محمد نعمتی با بیان اینکه در اکثر شهرها نظیر تبریز، مشهد، تهران و اصفهان شاهد هستیم که با تلاش مسئولان سالانه قرآن های نفیسی کتابت و چاپ می شود، افزود: این امر بیانگر آن است که مسئولین مربوطه در استان نسبت به این مهم کم توجه هستند یا اینکه هنوز این موضوع را یک نیاز فرهنگی اجتماعی ومذهبی احساس نکرده اند.

این محقق، کتابت وچاپ یک قرآن نفیس را مبلغی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان در ۵ هزار نسخه اعلام کرد وبیان داشت: افرادی در استان هستند که در طی این چند سال توانسته اند قرآن را با خط نسخ کتابت کنند ولی بدلیل کم توجهی افراد مربوطه چاپ نشده است.

نعمتی ادراه اوقاف و اداره فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی را مهمترین متولیان چاپ قران دانست و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل کمبود اعتبارات با مشکل مواجه است ولی اداره اوقاف وامور خیریه بیان دارد تمامی هزینه ها بر اساس نیات واقفین است.

وی از کتابت قران ۳۰ صفحه ای برای نخسیتن مرتبه خبر داد وگفت:کتابت این قران در نوع خود با ایت تعداد صفحه کم نظیر خواهد بود ولی به دلیل بسیاری از مشکلات به ناچار در آرشیو منازل کاتبین قران مانده است.

نعمتی درباره مختصات قرآن‌نويسی ايرانی گفت: دقت و زيبايی در نسخ ايرانی بيشتر است، دقت در اينكه به چشم زيبا بيايد بيشتر است و چشم نوازی زيادی دارد.

وی اضافه کرد: در نسخ ايرانی علائم و حركات برای چشم نوازی با قدرت تمام به كار رفته است در حالی كه نسخ عربی در علائم و بعضی از حروف و كلمات مانند «د» و «ر» مقداری خشك است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار