مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی مازندران گفت: ۴۲ درصد جرائم منتهی به حبس در استان مربوط به محکومیت مواد مخدر است.
کد خبر: ۴۴۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷ 27 June 2017
خبرگزاری موج، علی‌اکبر غفاریان تهمتن اظهار داشت: در مازندران محکومیت‌های مواد مخدر، سرقت، جرائم علیه اموال و اشخاص، محکومیت‌های مالی و دعاوی خانوادگی و عمومی از عمده‌ترین جرائم منتهی به حبس در زندان است.
 
وی افزود: قریب به 42 درصد از جرائم منتهی به حبس در  مازندران متاثر از مواد مخدر بوده که علاوه بر محکومیت‌های  مواد مخدر بیشتر در جرائم سرقت، ضرب و جرح و دعاوی خانوادگی خود را نشان می‌دهد.
 
مدیرکل زندان‌های مازندران گفت: اجرای طرح جامع کاهش آسیب اجتماعی در سطح زندان‌های استان با هدف پوشش تمامی گروه‌های هدف، اجرای طرح آموزش فراگیر مهارت‌های اساسی زندگی خاصه برای مددجویان و خانواده‌های آنان از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و هدایت گرایانه در زندان‌های مازندران است.
 
غفاریان با بیان اینکه مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و شاخص‌های جمعیتی به ویژه مهاجرپذیری و پایین بودن ضریب اشتغال مولد و پایدار از جمله استانهای دارای سطح بالای جرائم منتهی به حبس محسوب می‌شود، افزود: میانگین بازگشت مجدد به زندان در استان‌های کشور 8.2 درصد است که این میزان در مازندران با توجه به اقدامات پیشگیرانه و حمایتی، تحت پوشش مرکز مراقبت بعد از خروج به ویژه آموزش رشته‌های مهارتی، عمومی و نیمه تخصصی حدود یک درصد است.
 
وی گفت: برقراری تعامل و ارتباط نزدیک و مستمر با مراجع قضائی با هدف کاهش جمعیت کیفری بویژه ادغام پرونده‌های قضایی و تجمیع محکومیت‌های زندانیان، استفاده از ظرفیت‌های حقوقی موجود در قانون و افزایش سطح اقدامات مرتبط با فعالیت‌های شورای حل اختلاف در زندان‌ها از جمله اقدامات مرتبط در این زمینه است که منجر به کاهش 10 درصدی آمار موجودی و کاهش 8 درصدی آمار ورودی سالانه به زندانها شده است.
 
مدیرکل زندان‌های مازندران، افزایش ضریب پیگیری‌ها و اقدامات مددکاران اجتماعی و کارشناسان قضایی زندان‌ها و بهره‌گیری از خدمات ستاد دیه ویژه محکومان جرائم غیرعمد و انجمن‌های حمایت زندانهای استان را از جمله عواملی دانست که در کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان موثر واقع شدند.
 
غفاریان گفت: اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی نه تنها موجبات غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان و کسب مهارت‌های مختلف فنی و حرفه ای و آموزشی را فراهم بلکه با تلاش همکاران فرهنگی و تربیتی زندانها زمینه بازگشت آبرومندانه آنها به جامعه نیز فراهم می‌شود.
 
مدیرکل زندان‌های مازندران افزود: زندانها با هدف برقراری آرامش و آسایش و تمرکز فکری و کاهش دغدغه‌های روحی و روانی علاوه بر اقامه نماز یومیه به صورت جماعت‌، به ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی پرداختند.
 
وی بیان کرد: در سال گذشته تعداد 36 هزار و 310 نفر مددجو، کارمند و سربازان وظیفه در رشته‌های مختلف قرآن کریم و مسابقات قرآنی شرکت و در ماه مبارک رمضان سال گذشته بیش از شش هزار و 100 مورد ختم قرآن کریم به صورت انفرادی و گروهی در زندان‌های استان انجام گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار