مدیر جهاد کشاورزی ساری خبر داد؛ شته، مینوز و کنه نقره ای از آفت های مهم مرکبات در مازندران هستند.
کد خبر: ۴۴۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 22 June 2017
خبرگزاری صدا و سیما، طهمورث قاسم‌نژاد در دوره آموزشی ترویجی مرکبات که در روستای پایین دزا از توابع مرکز هولار شهرستان ساری برگزار شد با اعلام این خبر گفت: کنه نقره ای در اوج گرما فعالیت داشته و با توجه به اینکه 10 تا 12 نسل آن در یکسال وجود دارند مرکبات در تابستان باید هفته ای یکبار سم پاشی شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به آبیاری درختان سیاه ریشه و اوج نیاز آبی آن ها در تیر و مرداد افزود: ریزش میوه زمانی‌ در دمای بالای 35 درجه روی می دهد. همچنین درختان دانه دار مانند سیب، گلابی در مراحل خاصی نیاز بیشتری به آب داشته که زمان آن قبل از گل و شکوفه دادن، 20 روز بعد از مرحله تمام گل و بعد از ریزش طبیعی میوه در خرداد است.
وی به مراحل آبیاری درختان هسته دار مانند هلو و شلیل اشاره کرد و گفت: این درختان در دو مرحله بستن میوه (فندقه شدن) و افزایش حجم سلولی نیاز آبی داشته و در مرحله سخت شدن هسته نیاز به آبیاری ندارند.
قاسم‌نژاد افزود: انار تا نیمه اردیبهشت نیاز آبی نداشته و قبل از گلدهی آبیاری انجام شده و بعد از ریزش گل (فندقه شدن میوه) آبیاری باید هفته ای یکبار انجام شود. همچنین آب مورد نیاز درختان 1 ساله 10 تا 15 لیتر، درختان 2 تا 4 ساله 15 تا 20 لیتر و درختان بالای 5 سال 30 لیتر بوده که این مقدار برای مازندران کافی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به بازده جذب 30 درصدی آب در روش آبیاری سنتی و جذب 90 درصدی آب در روش آبیاری قطره ای گفت: لوله های آبیاری قطره ای باید به شکل خطی بوده تا ریشه ها گسترش بیشتری پیدا کنند.
وی همچنین افزود: برای جلوگیری از بروز بیماری های قارچی لوله های آبیاری قطره ای نباید به نهال وصل شده و با طوقه تماس داشته باشند. همچنین حداقل فاصله 10 تا 20 سانتی متری با نهال کافی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار