در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورا بررسی اعتراض فرمانداری به دو مصوبه شورا در دستور کار قرار گرفت که در نهایت پاسخ کمیسیون های مربوطه از سوی اعضای شورا تصویب شد.
کد خبر: ۴۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱ 07 June 2015
به گزارش مهر،در ابتدا بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه «الزام شهرداری تهران به کمک در مرمت و بازسازی بنای تاریخی دانشگاه خوارزمی و پیشنهاد تغییر نام آن به دانشگاه معلم» در دستور قرار گرفت.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با قرائت متن اعتراض فرمانداری گفت: مشخص نبودن ردیف بودجه ، مبلغ و میزان اعتبار طرح در بودجه مصوب شهرداری دلیل اعتراض فرمانداری بوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا کمیسیون برنامه و بودجه با همکاری کمیسیون نظارت و حقوقی با بررسی این موضوع به جمع بندی نهایی رسید که بر اساس آن مقرر گردید در سطر چهارم ماده یکم مصوبه مذکور جمله ذیل اضافه گردد؛« بدیهی است مبلغ و میزان اعتبار طرح مذکور پس از هزینه نمودن از سرجمع اعتبارات در اصلاحیه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران منظور و به تصویب شورای  اسلامی شهر تهران برسد.»

در ادامه بررسی این موضوع مهدی چمران رییس شورا خاطر نشان کرد: ما این موضوع را در اختیار شهرداری منطقه قرار دهیم.

احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران شورا نیز گفت: اصلاحیه بودجه شهرداری هنوز مشخص نشده پس بهتر است این موضوع در متن مذکور حذف شود.احمد حکیمی پوردیگر عضو شورا ، نیز اضافه کرد: برخی موضوعات می تواند در قالب طرح و لایحه نباشد و در جلسات کارشناسی حل و فصل شود.

وی ادامه داد: تعداد مصوبات زیاد برای شورا رکورد نیست چرا که اعتراض های فرمانداری را به دنبال دارد و این یعنی گرفتن وقت شورا.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت شورا ، اظهار داشت : به نظر من هر طرحی قبل از مطرح شدن از نظر حقوقی نیاز به بررسی دارد تا از این طریق سطح اعتراضات فرمانداری را کاهش داد.

وی افزود: دانشگاه های ما متولی خود را دارند و طبیعتا خودشان برای خود برنامه ریزی می کنند و اگر نیاز به حمایت داشتند به آنها کمک کنیم و این طرح هم در همین راستا است.

در ادامه مهدی چمران نیز بررسی حقوقی و قانونی طرح ها قبل از ارائه در صحن را خواستار شد.

در نهایت پاسخ کمیسیون با درج  اصلاحیه ای بدین مضمون که مبلغ و میزان اعتبار طرح مذکور پس از هزینه نمودن، از سرجمع اعتبارات در اختیار شهردارمنطقه، لحاظ خواهد شد ، به رای گذاشته شد و با اکثریت رای موافق به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین اعتراض فرمانداری به متن مصوبه « آیین نامه توسعه ، ساماندهی و ارتقای کار آفرینی در شهر تهران» نیز بررسی شد.

حجت الاسلام ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورا با اشاره به اعتراض فرمانداری گفت: در متن اعتراض فرمانداری آمده «با عنایت به ماده ۵ مصوبه مذکور در خصوص وظایف معاونت ها ، سازمان ها ، شرکت ها و موسسات تابعه شهرداری تهران و همکاری آنان با سایر دستگاه های اجرایی و نهادها در توسعه کارآفرینی ، موضوع مذکور از لحاظ ساختاری و بار مالی ، تکالیف گسترده ای را به بدنه شهرداری تهران وارد و همچنین کلیه حوزه های شهرداری را در گیر موضوع خواهد کرد.»

ناصحی با اشاره به پاسخ کمیسیون به این اعتراض اظهار داشت: آنچه واضح و مبرهن است توجه به موضوع کار آفرینی و حمایت از این امر نیاز به ساختار جدید ندارد.

وی افزود: در حال حاضر حمایت از کسب و کار خانگی ، مشاغل از راه دور و حمایت از کار آفرینی یکی از وظایف اجرایی خود شهرداری است . شهرداری تهران همه معاونت ها را موظف می کند که در این حوزه کمک کنند .

مهدی چمران نیز گفت: شهرداری برای این اقدامات بودجه خاص دارد و از این بودجه هم استفاده می کند.

احمد دنیا مالی گفت: در تبصره ۴ این مصوبه وظایفی را شورا برای شهرداری قائل شده که هیچ کدام به منابع شهرداری اشاره ندارد. ما نمی خواهیم هزینه ای به هزینه های شهرداری اضافه کنیم بلکه می خواهیم برای کار آفرینان تسهیلات ایجاد نماییم.

فاطمه دانشور رییس کمیته اجتماعی نیز افزود: فرمانداری باید این موضوع را درک کند که مصوبه شورا تمرکز بر تسهیل گری است، ما می خواهیم از ظرفیت های کارآفرینان استفاده شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: رهبری بارها در رهنمود های خود به اقتصاد مقاومتی و توسعه کار آفرینی اشاره داشتند و این در حالی است که همه سازمان ها موظف به تحقق رهنمود ها و منویات رهبری هستند. بنابراین پرداختن به موضوع کار آفرینی چه در شهرداری و چه در سازمان های زیر مجموعه شهرداری محل اشکال نخواهد بود.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران  با پیشنهاد حذف تبصره۲  تاکید کرد : ما برای این مصوبه ساختاری نیاز نداریم و این موضوع جزء کارهای رفاهی و فرهنگی است و در مورد همه دستگاهها هم صدق می کند.

در نهایت پیشنهاد رییس شورا به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 تاکید انتقال هر چه سریعتر صنوف مزاحم و آلاینده

بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه «تعیین اولویت و تمدید مدت انتقال صنوف مزاحم  و آلاینده به خاور شهر موضوع تبصره یکم مصوبه انتقال بخشی از صنوف خاص و مشاغل مزاحم و آلاینده شهر تهران به خاور شهر » در دستور جلسه قرار گرفت که اعضای شورا به پاسخ ارائه شده از سوی کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری رای موافق دادند.

رحمت الله حافظی در پاسخ به این اعتراض، اظهار داشت: این مصوبه در ۱۲ شهریورماه سال ۸۷ مورد اعتراض فرمانداری وقت قرار گرفته که شورای شهر با وجود اعتراض خارج از موعد فرمانداری پاسخ لازم را ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه پاسخ ارائه شده توسط شورا در این زمینه مورد تایید فرمانداری قرار گرفته بود، گفت: این مصوبه برای اجرا، ابلاغ شده تا اقدامات لازم برای انتقال صنایع و صنوف مزاحم صورت گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه مورد اعتراض کنونی فرمانداری برای اجرای تکالیفی است که مطابق تبصره یکم مصوبه سال ۸۷ برعهده شورا و شهرداری تهران نهاده شده است، افزود: در این زمینه نیز شورای شهر در قالب ماده واحده ارسالی نسبت به تعیین الویت انتقال صنوف با مشخص کردن عنوان صنف و مدت تمدید ۳ ساله مصوبه از زمان ابلاغ نظر داشته است.

وی ادامه داد: به همین دلیل موارد مطرح شده در نامه اعتراض فرمانداری در خصوص وضع عوارض به مصوبه، خروج موضوعی دارد و ارتباطی به مصوبه ندارد. 

حافظی همچنین افزود: ورود شورای شهر و شهرداری به این مقوله به جهت اهمیت موضوع و لزوم تشریک مساعی با سایر دستگاهها و اجرای مدیریت هماهنگ جهت انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به محل مناسبی بوده است . علاوه بر این ورود به اینگونه موضوعات دارای هزینه هنگفت مالی و اجرایی می باشد و به آن جهت که تاکنون توسط سایر دستگاهها  انجام نشده است و شرایط و ضرورت های اداری تهران ایجاب می نماید به این موضوعات توجه جدی نشان داده شود .

در نهایت بعد از قرائت پاسخ، اعضای شورای شهر تهران به این پاسخ رای مثبت دادند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار