مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی استان درگیر با مسئله مهاجرت هستند.
کد خبر: ۴۴۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 14 June 2017
محسن یوسفی ظهر سه شنبه در نخستین کارگروه استانی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری با بیان اینکه حاشیه نشینی یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری در موضوع آسیب های اجتماعی است، اظهار کرد: حاشیه شهرها به واسطه حضور مهاجران و نبود نظارت های لازم به محلی برای تجمع افراد بزهکار تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد در کشور و به تبع آن در استان ضروری است، افزود: حاشیه نشینی نتیجه فقر، بیکاری و نبود اشتغال پایدار در روستاها است که یقینا توسعه اقتصاد روستایی مانع از گسترش حاشیه نشینی خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری با بیان اینکه ضعف در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی موجب مهاجرت مردم به مناطق شهری شده است، عنوان کرد: شکل گیری حاشیه نشینی، تغییر کالبد فیزیکی شهرها، افزایش تقاضا برای خدمات شهری، تنوع و آمیختگی فرهنگی از جمله پیامدهای مهاجرت به مناطق شهری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی استان درگیر با مسئله مهاجرت هستند، بیان داشت: ۷۹ روستا در شهرستان سربیشه، ۵۹ روستا در شهرستان درمیان، ۴۴ روستا در شهرستان نهبندان و ۵۳ روستا در شهرستان زیرکوه بالای ۲۰ خانوار هستند که مهاجرت در آن ها بسیار مشاهده می شود.

یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر مسئله مهاجرت از شهرستان های مرزی به سمت مرکز استان در حال افزایش است، افزود: ۴۳ درصد جمعیت استان که بالغ بر ۳۱۸ هزار نفر هستند در روستاها سکونت دارند.

وی با اشاره به اینکه عمده مهاجران استان جوانان روستایی هستند، گفت: بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، خشک شدن  و کاهش آبدهی منبع آبی و خشکسالی از جمله عوامل مهاجرت در استان است.

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری بیان داشت: توانمند سازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب یکی از راهکارهای مهم و مفید برای پیشگیری از بافت ناکارآمد شهری است.

وی با اشاره به اینکه انسجام سازمانی و توسعه همکاری های بین بخشی از جمله مهم ترین اهداف طرح های توانمند سازی جوامع روستایی است، اظهار کرد: نهادینه شدن مشارکت ها، انسجام سازمانی و استفاده از هم افزایی پتانسیل ها از اصول اجرایی در پروژه های موفق است.

یوسفی ادامه داد: کارگاه های مشورتی نیازسنجی به منظور اولویت بندی برنامه های توسعه ای و تهیه طرح های توسعهدر روستاها و حوه آبخیز باید برگزار شود.

وی با بیان اینکه عدم وجود برنامه منسجم بین بخشی و وجود موازی کاری از چالش های بزرگ در راه اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری است، افزود: تمرکز بر بودجه ریزی، عدم مشارکت مردم در برنامه ریزی ها و عدم در نظر گرفتن توان زیستی حوزه آبخیز از دیگر موانع پیش رو در اجرای طرح است.

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری هدف اصلی از اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری را پایداری و ارتقاء اکوسیستم های طبیعی در حوزه آبخیز دانست و گفت: هم افزایی و همگرایی درون سازمانی، توانمندی بهره بردارای مجاز و جوامع محلی و توسعه پایدار و نظام مند منابع مالی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار