معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شرایط اقلیمی شرق استان هرمزگان زیستگاه مناسب برای شترها به وجود آورده است و با توسعه صنعت پرورش شتر می توان بخش زیادی از جوانان جویای کار را در این حوزه مشغول کرد.
کد خبر: ۳۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳ 27 May 2015
به گزارش تابناک - جزیره، ابراهیم طغرلی در گفت و گو با ایسنا افزود: وجود بیش از 20 هزار نفر شتر در استان باعث شد مسئولان از سال 1390 به فکر تسهیل و تسریع درمدت قرنطینه و صدور مجوز صادرات شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند.
 
وی گفت: صادرات شتر در سال 93 حدود 600 هزار دلار برای کشور ارز آوری داشته و اگر زیر ساخت های این صنعت توسعه داده شود باعث رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش ارزآوری در استان می شود.
 
طغرلی بیان کرد: در راستای خدمات دهی به شترداران تعداد 6 ایستگاه شترداری در شهرستان های جاسک، سیریک، میناب و بندرعباس با هدف تامین علوفه، سمپاشی، پلاک گذاری احداث شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه شرق استان روستاهای زیادی وجود دارد و به لحاظ شرایط اقلیمی، حرفه اصلی مردم فقط نگهداری شتر بوده و امکان انجام فعالیت دیگری وجود ندارد.
 
طغرلی افزود : انجمن علمی شتر کشور از سال 1391 با هدف برنامه ریزی در خصوص اصلاح نژاد، تغذیه، سیاست گذاری های کلان، بهداشت و بیماری های شتر راه اندازی شده است.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان رتبه سوم جمعیت شتر را در کشور دارد اظهار کرد: شترهای موجود دراستان علاوه بر باربری به علت داشتن سرعت زیاد به شتر پرنده معروف هستنند به همین دلیل برای سوار کاری درکشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.
 
طغرلی گفت: عدم توسعه زیرساخت ها و تغییرات ایجاد شده در اکوسیستم طبیعی و چراگاهها در سطح روستاها و محل پراکنش شتر، متاسفانه محدودیت هایی در این صنعت ایجاد کرده است.
 
وی اشاره ای به سایر مزایای شترداشت و گفت: از موی شتر رواندازی بنام خرسک و پوزه بند و همچنین  از پوست آن برای تهیه کیف،کفش و زین استفاده می شود .
 
طغرلی افزود: مصرف گوشت شتر در رفع تب، بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.
 
وی درپایان با اشاره به کیفیت بالا و سلامت تولیدات شتر و سایر فراورده های آن از جمله پوست و مو بیان کرد: با تعامل بیشتر با تحصیلکرده های این بخش و استفاده از توان علمی دانشگاه کشاورزی باید راهکارهای مناسبی برای چالش های صنعت پرورش شتر تدوین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار