مدير كل ميراث فرهنگي يزد اعلام كرد:
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با تاكيد بر تاثيرات منفي ساخت و سازهاي غير اصولي و بلندمرتبه سازي‏‏ها، اعلام كرد: رعايت خط افق شهر براي ميراث فرهنگي حائز اهميت است و حتي در مورد برج‎‎هاي 30 طبقه مجوز بيش از 15 طبقه نخواهيم داد.
کد خبر: ۳۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵ 19 May 2015
به گزارش تابناک یزد،  "محمد مهدی شرافت" به مناسبت هفته میراث فرهنگی در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به وجود 1520 هکتار بافت تاریخی ثبت شده در استان یزد شامل 720 هکتار بافت تاریخی شهر یزد، حدود 500 هکتار بافت تاریخی میبد و قریب 300 هکتار بافت تاریخی شهر اردکان و به همین میزان بافت ارزشمند تاریخی ثبت شده در استان، از تلاش برای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد خبر داد.

وي با تاكيد بر نقش منفي ساخت و سازهاي غير اصولي و بلندمرتبه‏‏سازي‎‎ها بر ثبت جهاني شهر يزد، بر رعايت خط افق به عنوان يكي از مسائل حائز اهميت در اين رابطه تاكيد كرد و گفت: حتي در مورد برج‏‏هاي موسوم به 30 طبقه نيز در كميسيون ماده پنج مخالفت كرده‎‎ايم و مجوز بيش از 15 طبقه به آن نخواهيم داد.

بهانه‎‎تراشي بيمارستان شهيد رهنمون

شرافت در مورد ساختمان جديد بيمارستان شهيد رهنمون به عنوان معارض خط آسمان بافت تاريخي شهر، عنوان كرد: هر چند اين بيمارستان در دوره‎‎هاي گذشته به نحوي مجوز اوليه را از ميراث فرهنگي وقت دريافت كرده است ولي در مورد اين تخلف، شكايتي تنظيم شده و پيگيري آن هستيم.

وي با اشاره به هزينه‎‎هاي صرف شده براي ساخت اين بيمارستان از محل بيت‌‌المال، از درخواست ميراث فرهنگي براي جلوگيري از تخلف در بحث نماي اين ساختمان خبر داد و گفت: متاسفانه در اين رابطه نيز به كارشناسان ميراث فرهنگي بي توجهي و تاكنون بهانه‎‎تراشي شده است.

وي ثبت جهاني را نيازمند يك مديريت يكپارچه خواند و ابراز اميدواري كرد كه با آماده شدن پرونده اوليه ثبت جهاني يزد تا آذرماه سال جاري شاهد ارسال آن به يونسكو براي بررسي‎‎هاي اوليه آن باشيم.

اين مسئول يكي از مشكلات اين پرونده ثبتي را برخلاف ساير پرونده‎‎هاي ثبت جهاني كشور كه در قالب يك بناي مستقل يا به صورت مجموعه‎‎اي از آثار بوده است، نداشتن چنين وضعيتي و اصرار بر داشتن يك پرونده مستقل ثبتي براي يك شهر تاريخي پويا براي اولين بار در كشور است.

توقف طرح حفاظتي بافت تاريخي

شرافت در ادامه به ساير فعاليت‎‎هاي صورت گرفته ميراث فرهنگي استان در سال گذشته اشاره كرد و یکی از مهمترین اين اقدامات را توقف طرح حفاظتی بافت تاریخی یزد ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این طرح ناآگاهانه در جهت تخریب بافت تاریخی بود چرا که معتقدیم که هرچند فی نفسه با تعریض معابر بافت مخالف نیستیم ولی این تعریض باید مطابق با قوانین بافت تاریخی انجام شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه نیز الگویی نیز طراحی و به شهرداری ارسال کرده‎‎ایم که امسال در هشت مسیر از سوی شورای اسلامی شهر مد نظر است.

مشاهده معماري دوران اسلامي تنها در يزد  

مدير كل ميراث فرهنگي يزد در خصوص برخي مشكلات موجود در بافت تاريخي يزد متعقد است كه علي رغم همه نابساماني‎‎ها و مشكلات موجود بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه هر گردشگري كه به خواهد معماري دوران اسلامي را مشاهده كند، بايد به اين شهر آمده و از اين بافت ديدن كند، لذا بايد از زاويه مثبت به ظرفيت‎‎هاي اين بافت نگاه كنيم.

وي در همين رابطه با اشاره به سفر 65 هزار گردشگر خارجي از استان در سال گذشته كه عمدتاً نيز از اين بافت تاريخي ديدن كرده‎‎اند، بر رسالت اين اداره كل بر حفاظت از اين ظرفيت‎‎ها اصرار كرد.

محلي جايگزين براي ايجاد موزه منطقه‎‎اي

شرافت اذعان كرد: یکی دیگر از اقدامات میراث فرهنگی استان در سال گذشته، تلاش برای جایگرینی محلی مناسب برای موزه منطقه‌‌ای بود به نحوی که نهایتاً خانه صدری‎‎ها با مشارکت خاندان آیت الله صدوقی به عنوان یکی از پررنگ‎‎ترین مشارکت‎‎های حوزه میراث فرهنگی در اين رابطه در دستور كار قرار گرفت.

وي اظهار كرد: محل مورد نظر جديدي مورد توجه ریاست میراث فرهنگی کشور نیز قرار گرفته و قول‎‎هایی نیز برای تامین منابع و مرمت این مجموعه داده شده است و علاوه بر اين نيز قرار است كه بخشي از اعتبارات نيز به صورت استاني تامين شود.

راه‎‎اندازي موزه كتيبه‏‏‎هاي سنگي در هفته جاري

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به راه‎‎اندازی گنجینه مسجد جامع یزد در سال گذشته با کمک شهرداری، از قرار گرفتن نام اين موزه در زمره كانديداهاي موزه برتر كشور خبر داد و افزود: در همين راستا نيز موزه خصوصي حيات وحش ميبد نيز به عنوان يكي از موزه‎‎هاي برتر كشور معرفي شده است كه امروز در تهران تقدير خواهد شد.

وي اعلام كرد: پس از راه‎‎اندازي موزه پارچه‎‎هاي سنتي كه به تازگي مورد بهره‎‎برداري قرار گرفت، در هفته جاري و همزمان با هفته ميراث فرهنگي، آغاز به كار موزه كتيبه‎‎هاي سنگي را در خانه تاريخي نواب واقع در بافت تاريخي يزد شاهد خواهيم بود.

ساماندهي طرح‏‏هاي پرديسان استان

شرافت يكي از اقدامات شاخص ميراث فرهنگي استان را ساماندهي به طرح‏‎‏هاي متوقف شده پرديسان در استان ذكر كرد و گفت: در مجموع 5 طرح پرديسان در استان در دستور كار بوده كه از اين تعداد باغ نمير(صدري) تفت علي رغم ايراداتي كه در مورد نحوه مرمت آن وجود داشت، در سال گذشته مورد بهره‎‎برداري قرار گرفت و خوشبختانه نقش موثري در توسعه گردشگري شهرستان تفت داشته است.

وي ادامه داد: مجموعه طرح پرديسان شهرستان ابركوه نيز در اواخر سال گذشته به بخش خصوصي واگذار شد و در حال سپري كردن مراحل بازطراحي براي آغاز مرمت است كه اميدواريم در سال 1395 و همزمان با سال خوشامدگويي به يزد مورد بهره برداري قرار گيرد.

وي در مورد پرديسان اردكان نيز اظهار كرد: خوشبختانه ماراتن پرديسان اردكان نيز در هفته گذشته با واگذاري به شركت توسعه گردشگري وابسته به ميراث فرهنگي وارد مرحله اجرايي شده و واگذاري مجموعه پرديسان حجت آباد وزير در شهرستان اشكذر به كانون گردشگري نيز تا اواخر هفته جاري نهايي خواهد شد.

شرافت  در مورد طرح پرديسان يزد نيز ابراز اميدواري كرد كه با توافق ضمني صورت گرفته بخشي از اين مجموعه به بخش خصوصي واگذار شود و تا چند ماه آتي موضوع آن نيز رفع شود.

خروج صنايع دستي يزد از ركود چند ساله

مدير كل ميراث فرهنگي استان در بخش ديگري از سخنانش اقدامات صورت گرفته در حوزه صنايع دستي از جمله برگزاري اولين نمايشگاه منسوجات سنتي استان همزمان با برگزاري هشتمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي استان در بيش از 200 غرفه را متذكر شد و اظهار كرد: هرچند صنايع دستي استان مدتي در ركود قرار داشت ولي خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، اكنون از انتهاي جدول رده‎‎بندي استان‎‎هاي كشور به جمع استان‎‎هاي نيمه بالايي جدول صعود كرده و اميدواريم با برنامه‎‎هاي در دست اجرا تا پايان سال به جايگاه واقعي خود در اين حوزه يعني در زمره پنج استان برتر برسيم.

شرافت همچنين با اشاره به تعطيلي چند ساله انجمن‎‎هاي ميراث فرهنگي در كشور، خاطرنشان كرد: خوشبختانه با پيگيري‎‎هاي صورت گرفته انجمن استان يزد پس از استان فارس به عنوان دومين انجمن ميراث فرهنگي كشور مجدداً فعاليت خود را به دبيري اداره كل ميراث فرهنگي استان آغاز كرده و اميد واريم با راه‎‎اندازي اين انجمن در شهرستان، گام موثري در جهت حفاظت از بافت‎‎هاي تاريخي به ويژه روستايي برداشته شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار