قائم مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور:
قائم مقام توانمندسازی و مشارکت مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی و فروشگاههای دائمی صنایع دستی و محصولات تولیدی معلولان مهمترین اولویت سازمان است.
کد خبر: ۳۵۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 28 December 2016
به گزارش تابناک از قزوبن به نقل از خبرنگار مهر، قاسم عبدالله زاده قائم مقام توانمندسازی و مشارکت های مردمی و مهناز کاشی مدیر اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی در سفر به قزوین پس از بازدید از یک واحد تولید مواد بهداشتی که برای ۴۰۰ معلول شغل ایجاد کرده است با مدیران ستادی بهزیستی دیدار و گفتگو کرد.

عبدالله زاده در حاشیه این دیدار در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر به سوالات متعدد در حوزه های مختلف مشکلات معلولان و اهمیت توانمند سازی آنها پاسخ داد.

* آیا طرح جامع معلولان که در مجلس در دردست بررسی است در صورت تصویب می تواند نیازهای جامعه معلولان را برطرف کند؟

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از مترقی ترین قوانین کشور و شاید خاور میانه است و اگر شرایط اجرای آن از نظر مالی و اعتباری مهیا شود بی شک پاسخگوی همه نازها خواهد بود و بخش زیادی از مشکلات این جامعه را برطرف می کند.

از آنجا که در اصلاح و بازنگری این قانون از دیدگاه همه صاحب نظران، نخبگان، معلولان، شرکای اجتماعی، مراکز بخش دولتی و خصوصی، فرهیختگان و خیرین استفاده شده تقریبا تمامی دغدغه ها مطرح شده و اگر منابع مالی آن که بسیار سنگین است تامین شود تحولی در زندگی معلولان ایجاد خواهد کرد.

* توانبخشی الکترونیک از طرح های مهمی است که می تواند دسترسی معلولان به خدمات شهری را فراهم کند آیا بستر این کار در کشور فراهم شده است؟

برای تحقق توانبخشی الکترونیک نیازمند ایجاد زیرساختها هستیم هر چند این کار در کشورهای توسعه یافته محقق شده اما ما هنوز فاصله زیادی برای اجرای کامل آن داریم.

هرچند گسترده ترین سازمان اجتماعی هستیم اما اگر بخواهیم خدمات خود را به صورت الکترونیک به معلولان ارائه کنیم باید بستر آن در مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی، مراکز نگهداری معلولان، دستگاههای اجرایی و مددجویان فراهم شود تا پس از اجرا بتوانیم بخوبی از کارآمدی آن بهره مند شویم.

* چه تعداد افراد تحت پوشش از خدمات مستمر و موردی سازمان بهزیستی استفاده می کنند؟

حدود ۲۷ هزار فیلد واحد خدماتی دولتی و خصوصی تحت پوشش سازمان قرار دارد که در این میان ۱۶ هزار مهد کودک هم داریم و بقیه مراکز خدمات روزانه و شبانه روزی است و سه هزار موسسه و انجمن خیریه داریم.

البته در ادامه پاسخ به سوال قبلی در خصوص توسعه خدمات توانبخشی الکترونیک باید این مراکز هم از بستر اینترنتی برخوردار شوند که البته می توانیم آموزش در شبکه های مجازی را هم جدی بگیریم.

* چند درصد خدمات سازمان بهزیستی کشور به صورت اینترنتی ارائه می شود؟

در حال حاضر حدود ۱۰ درصد خدمات بهزیستی به صورت اینترنتی است و اگر بخواهیم در خدمات مددکاری هم وارد شبکه آی تی شویم زمان می خواهد و باید در روستاها و شهرها هم دنبال مهیا شدن شرایط برویم.

* آیا آمار دقیقی از تعداد مددجویان بهزیستی کشور در دست داریم؟

در بانک آمار اطلاعاتی سازمان بهزیستی تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات مستمر بهزیستی و تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار معلول و در معاونت اجتماعی ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند و از خدمات مستمر و موردی استفاده می کنند.

البته باید اعلام کنیم که جامعه هدف بهزیستی بیش از ۲۰ میلیون نفر است که با این وضعیت باید بپذیریم که بهزیستی گسترده ترین نهاد اجتماعی کشور است که باید مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد.

* از اجرای سهم سه درصد اشتغال معلولان راضی هستید؟ ضمانت اجرایی کار چیست؟

البته سهم سه درصد استخدام دستگاههای دولتی با تاکید نماینده توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری
در حال اجراست اما برای بخش خصوصی اهرم اجرایی قوی نداریم.

* نقش شرکای اجتماعی و خیرین در پیشبرد برنامه های بهزیستی چگونه است؟

بدون شک سازمان بهزیستی فقط سیاست گذار وتسهیل گر است وما در اکثر ماموریتها از جمله ساخت مسکن با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، انجمن خیرین مسکن ساز و صندوق نیکوکاری اقدامات خوبی را عملیاتی کرده ایم.

بر این اساس هشت هزارواحد توسط بنیاد برکت، تامین دو هزار جهیزیه تا سقف یک میلیون تومان، کاشت حلزون، اقدامات مددکاری به افراد تحت پوشش ارائه شده است.

* در خصوص ساخت مسکن تاکنون چه اقدامتی شده است و تا پایان امسال چند نفر دیگر از مددجویان صاحب خانه خواهند شد؟

تاکنون بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان ساخته و تکمیل و تحویل واجدان شرایط شده است و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۶۰ هزار واحد برسد.

البته ۱۱۰ هزار واحد نیز در دست احداث است و امیدواریم با اجرای طرح مسکن اجتماعی بتوانیم ۱۲۰ هزار نفر از جامعه هدف را صاحب خانه کنیم که سالانه قادریم با تامین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار حدود هزار معلول را صاحب خانه کنیم.

* برای کسانی که دو معلول دارند چه اقدام حمایتی ویژه ای را انجام داده اید؟
    
این طرح از سال گذشته با همکاری بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، انجمن خیرین مسکن ساز تاکنون ۱۱ هزار واحد مسکونی به خانواده های دارای دو معلول واگذار شده که سهم استان قزوین ۲۰۳ واحد است.

در روستاها هم طرح تامین مسکن معلولان و مددجویان در ذدستور کار سازمان بهزیستی است که در این راستا ۳ هزار واحد روستایی ویژه در حال ساخت است.

* درحوزه اشتغال که از دغدغه های مهم سازمان و مددجویان است تاکنون چند شغل ایجاد شده است وچه تعداد جویای کار داریم؟

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر در سن اشتغال هستند که پیش بینی می کنیم حدود ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط کار هستند و از سال ۹۱ تاکنون حدود ۱۳۰ هزار شغل برای جامعه هدف بهزیستی ایجاد شده است که همه آنها مستقیم نبوده است.

تعهد سازمان ایجاد ۴۵ هزار فرصت شغلی در سال است لذا باید از همه ظرفیت های موجود سازمان و نهادهی دیگر استفاده کنیم تا به اهداف خود دست یابیم که در این راستا خیرین هم تاثیرگذارند.

* افزایش مستمری مددجویان بهزیستی خبر خوبی است که می تواند بخشی از مشکلات را حل کند در این راستا میزان افزایش چقدر است؟

بر اساس قانون برنامه ششم مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و امیدواریم حداق حقوق معلولان ومددجویان به بیش از یک میلیون تومان برسد.

* مهمترین اولویت شما در سال جاری چیست؟

پیگیری تاسیس صندوق حمایت از فرصت های شغلی که در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است از مهمترین اولویت های سازمان است که امیدواریم با راه اندازی آن پشتوانه خوبی برای اشتغال و توانمند سازی معلولان ایجاد شود.

همچنین ایجاد و راه اندازی فروشگاههای دائمی محصولات دست ساز و تولیدی و صنایع دستی معلولان و مددجویان در خارج از کشور از دیگر کارهایی است که با اجرای آن امیدواریم ضمن معرفی توانمندی معلولان به ایجاد درآمد پایدار این گروه کمک کنیم.         

* چه بازارهایی را هدف گذاری کرده اید؟

بازار روسیه از جمله کشورهایی است که می توند مشتری این محصولات باشد و برای مددجویان هم درآمد ایجاد کند زیرا در داخل تقریبا بازار این کالاها اشباع شده و باید از ظرفیت برون مرزی استفاده کنیم.

* در بازدید از یک مجموعه تولیدی مواد بهداشتی که هم مدیریت و هم مجموعه کارگران و کارکنان آن را معلولان تشکیل می دهد دیدن کردید این ظرفیت را چگونه دیدید؟

لذت بردیم و مشاهده کردیم که این مجموعه در حقیقت آرمانهای بهزیستی را در عمل پیاده کرده اندو تصور نمی کنم نمونه ای در کشور داشته باشد و باید از آن الگو برداری کنیم و سایر استانها را نیز به این سمت هدایت کنیم.

باور کردیم این مجموعه در صورت حمایت دولت می تواند طرح خود را در سطح کشور هم پیاده کرده و حتی شبکه توزیع را نیز از معلولان انتخاب کند و با نمایندگی های فروش یک گام در مسیر اقتصاد مقاومتی بردارد.

این مجموعه با ایجاد ۴۰۰ شغل کارستان کرده است و امیدواریم رسانه ها آن را مستند سازی کنند تا دیگران هم یاد بگیرند و ما نیز از این گونه کارها که می تواند به عنوان یک شبکه کار خانگی ظرفیت بسیار خوبی ایجاد کند حمایت می کنیم.

باید گفت این افراد از مدیر تا کارگر به مرحله خود اتکایی رسیده اند و حتی می توانند به دولت کمک کنند و طرح و ایده بدهند تا اجرایی شود.

* فعالیت بهزیستی قزوین را با توجه به وجود مددجویان مستعد و گاهی نیازمند خدمات علیرغم کمبود اعتبار چگونه ارزیابی می کنید؟

فعالیتهای انجام شده نشان می دهد بهزیستی قزوین وارد یک فاز جدید مدیریتی شده که با هم افزایی بیشتر و استفاده از افراد تحصیل کرده و خوش فکر درصدد خدومات ارزشمندی است که ما نیز وقتی این نگاه و رویکرد را در مدیریت و مجموعه همکاران مشاهده کردیم لذت بردیم و امیدواریم بتوانیم قدردان این خدمات صادقانه و مدیریت ارزشی و جهادی آن باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار