پژوهشگر تئاتر گفت: قرآن کریم یکی از غنی‌ترین منابع برای دریافت ایده است چرا که تقریباً تمامی منابع دریافت ایده در قرآن وجود دارد.
کد خبر: ۳۴۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 27 December 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، دوره تکمیلی کارگاه آموزشی «اقتباس دراماتیک از قرآن» با هدف خلق آثار نمایشی از جمله فیلمنامه و نمایشنامه‌های مبتنی بر قرآن کریم با حضور سید حسین فدایی حسین و محمد رضا آزاد آغاز شد.

در نخستین جلسه این کارگاه که در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد هنرجویان با نخستین مبحث کارگاه با عنوان «ایده»، «تم» یا «بن‌اندیشه» آشنا شدند.

در ابتدای این کارگاه سیدحسین فدایی حسین با تاکید بر اهمیت ایده گفت: ایده نقطه آغازین و هسته‌ مرکزی خلق هر اثر محسوب می‌شود و تمامی عناصر تشکیل‌دهنده اثر، مبتنی بر آن شکل می‌گیرد، بنابراین هر نویسنده برای شروع کارش به «ایده‌ای‌» برای نوشتن نیاز دارد و از آنجا که هدف این کارگاه، خلق اثر نمایشی (دراماتیک) از قرآن کریم است، ایده‌ مورد نظر در درجه‌ اول باید برگرفته از قرآن باشد و تا حد امکان تصویری و نمایشی باشد.

وی در ادامه درباره منابع دریافت ایده از جمله «شخصیت‌ها»، «مفاهیم انتزاعی»، «مکان‌ها»، «رویدادها و حوادث»، «وقایع تاریخی» و در نهایت «داستان‌ها» سخن گفت و تصریح کرد: قرآن کریم یکی از غنی‌ترین منابع برای دریافت ایده است چرا که تقریباً تمامی منابع دریافت ایده در قرآن وجود دارد.

سپس از هنرجویان کارگاه خواسته شد به این سؤال پاسخ دهند که برای اقتباس از قرآن کریم به سراغ کدام بخش آن خواهند رفت و کدام «ایده» قرآنی را برای نوشتن انتخاب خواهند کرد؟

در ادامه فدایی حسین ایده‌های مطرح شده از سوی هنرجویان را بررسی و ارزیابی کرد و به همراه آنان به توسعه‌ ایده‌های ارائه شده پرداخت.

وی در خصوص لزوم گسترش ایده گفت: ایده به خودی خود فقط یک فکر اولیه است، یک جرقه‌ ذهنی که عمدتاً بسیار کلی، سربسته و تا حدی مبهم است و برای تبدیل شدن به اثر نمایشی، نیاز به بیان جزئیات، شکافتن و تشریح، بسط و توسعه دارد بنابراین باید از روش‌ها و راهکارهای توسعه ایده استفاده کرد.

دوره تکمیلی کارگاه آموزشی اقتباس دراماتیک از قرآن پس از برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی متعدد، توسط حوزه هنری استان قم برگزار می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار