معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی:
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری همایش بزرگ خانواده صنایع دستی در استان گفت: ۴ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان خراسان جنوبی فعال هستند.
کد خبر: ۳۴۴۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 15 December 2016
حسین عباس‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی استان اظهار داشت: آنچه در نمایشگاه دیدیم شاید قطره‌ای کوچک از مجموعه 4 هزار نفری صنعتگران فعال حوزه صنایع دستی بود.

وی با بیان اینکه  بسیاری از شهرها و بخش‌های کوچکتر استان از جمله آرین‌شهر، خضری، اسلامیه و غیره در این نمایشگاه حضور نداشتند افزود: از بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، بسیج سازندگی، شوراها و موسسات خیریه تقاضا داریم در توسعه افق چشم‌اندازی که برای صنایع دستی استان تعریف شده با ما  همکاری کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به افتتاح کارگاه رنگ رزی سنتی، کارگاه ماشته بافی قاین و خانه صنایع دستی در دهه فجر اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش بزرگ خانواده صنایع دستی متشکل از 400 نفر به نمایندگی از جامعه 4 هزار نفری صنعتگران خراسان جنوبی و تجلیل از پیشکسوتان و استادکاران با تجربه صنایع دستی از جمله برنامه‌های فرهنگی حوزه معاونت صنایع دستی است.

عباس‌زاده تصریح کرد: در این همایش علاوه بر تجلیل از چهره‌های ماندگار صنایع دستی استان موضوعاتی مانند بازاریابی، خلاقیت و نوآوری در طراحی تولیدات صنایع دستی مدنظر است.

وی با بیان اینکه روستاهایی مانند خراشاد و رُم قابلیت تبدیل شدن به ثبت جهانی روستاهای صنایع دستی در رشته‌های خاص(توبافی و جاجیم بافی) را دارند خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی در این روستاها درحال انجام است و در هر کدام از آنها دهیاریها، شورای اسلامی روستا، بخشداری و معتمدین آن روستا اگر بتوانند مشارکت کنند که مبلمان آن به موضوع و هدف صنایع دستی آن روستا نزدیک شود پرونده ثبت جهانی آن تهیه خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان طبس دارای قابلیت بسیاری است اما متأسفانه حوزه صنایع دستی آن مغفول واقع شده است یادآور شد: امیدواریم با راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی در روستاهایی مانند اسفهک، کریت و عشق‌آباد بتوانیم صنایع دستی این شهرستان را آرام آرام رونق دهیم.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه به زودی غرفه‌های بازارچه صنایع دستی در سر در ورودی باغ گلشن طبس طراحی می‌شود اظهار داشت: در این بازارچه پیش‌بینی ما 10 تا 12 غرفه برای فروش دائمی صنایع دستی استان است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 100 اثر از شهرستان‌ها به دبیرخانه نشان ملی استان ارسال شده است افزود: داوری این نشان ملی در سال 96 انجام خواهد شد که قبل از داوری باید نواقص تولیدات گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت نشان ملی 17 اثر استان در سنوات گذشته خبر داد و گفت: در حوزه بازاریابی و بازرگانی برای تکمیل بازارچه صنایع دستی شهرستان فردوس اعتباری ملی تا سقف 180 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عباس زاده با اشاره به برگزاری 152 دوره آموزشی با بیش از یک هزار هنرجو در استان بیان کرد: یکی دیگر از معضلات حوزه صنایع دستی خام فروشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که جلوگیری از این امر نیازمند اعتبار ویژه است.
وی خاطرنشان کرد: بازارچه دائمی شهرستان بشرویه نیز فعال شده است و بازارچه اکبریه نیز جهت بهره‌برداری به اتحادیه صنایع دستی استان واگذار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 5 مرکز تولیدی خاص استان در حال ثبت برندینگ است تصریح کرد: بسته بندی محصولات به عنوان شناسنامه یک اثر است و می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب محصولات کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار