نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور با شرکت پنج استان و در 105 غرفه عصر روز جمعه در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند گشایش یافت.
کد خبر: ۳۴۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰ 10 December 2016
در آیین افتتاحیه نمایشگاه، سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی، سید محمد حسینی معاون سیاسی، امنیتی ، اجتماعی و بی بی عصمت سرفرازی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جمعی از مدیران استان و هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی حضور داشتند.
نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شرق کشور از امروز( جمعه)، 19 آذر ماه به مدت پنج روز در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند دایر است.
در این نمایشگاه آثار هنرمندان کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی عرضه شده است .
وی هدف از برگزاری نمایشگاه یادشده معرفی بیشتر صنایع دستی استان، تبادل نظر و بهره گیری از تجربه صنعتگران و هنرمندان دیگر استان ها عنوان شد. 
دو غرفه رایگان در اختیار هر استان گذاشته شد و بقیه غرفه ها با حداقل هزینه و با هدف کمک به تشکل های صنایع دستی و هنرمندان واگذار شده است.
همچنین استاندار خراسان جنوبی در حاشیه برگزاری نمایشگاه یاد شده در گفت و گو با خبرنگار از حضور هنرمندان صنایع دستی استان هایی که در نمایشگاه حضور یافتند و نیز اداره کل میراث فرهنگی استان برای برگزاری نمایشگاه قدردانی کرد.
سید علی اکبر پرویزی افزود: اهداف برگزاری نمایشگاه عمدتا متعدد است که در مورد نمایشگاه یادشده دو هدف را دنبال می کنیم یکی معرفی و شناسایی فرهنگ غنی ایران و دیگری ایجاد اشتغال، درآمد زایی و ایجاد ارزش افزوده کالاهایی که توسط هنرمندان تولید می شود، است.
وی اضافه کرد: با توسعه رشته های مختلف صنایع دستی در استان این امر می تواند به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بیشتر برای جویندگان کار کمک کند.
وی تاکید کرد که در این ارتباط باید تمهیدات لازم برای تامین منابع مالی و نیز کمک به دستگاه هایی اجرایی متولی این صنعت برای احیا و توسعه فعالیت ها دیده شود که در این ارتباط برنامه هایی در سرایان، سه قلعه و خوسف پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: برای توسعه فعالیت در شهرستان خوسف درصدد هستیم ، زمینه تولید گل نرگس و نیز در سرایان فعالیت در مورد سنگ های زینتی را با همکاری مردم فراهم کنیم و در مجموع 15میلیارد ریال در این رابطه سرمایه گذاری خواهد شد .
پرویزی یادآور شد: در این ارتباط اداره های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، کمیته امداد ، سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مرتبط باید به بازار یابی محصول کمک کنند.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اگر محصولی بدون شناسایی بازار هدف تولید و عرضه شود، قطعا از لحاظ گردش مالی دچار مشکل خواهیم شد و با تحمل شکست مجبور به خروج از چرخه فعالیت تولیدی خواهیم بود.
وی بیان کرد: در این ارتباط باید سیستم مناسبی در کشور طراحی شود تا صنایع دستی توسعه یابد، و اگر در رفع چالش دچار مشکل شویم، قادر به ادامه کار نخواهیم بود.
وی تاکید کرد: برای شناسایی بازار هدف و نیز آگاهی از نیاز و سلیقه مشتری خارجی به تلاش، برنامه ریزی و تعامل سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و رایزن های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج کشور نیاز است.
وی در همین حال خواهان برنامه ریزی برای حضور بیشتر گردشگران خارجی در مناطق مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی شد و اظهار کرد: باید برای معرفی جاذبه های گردشگری، بناهای فرهنگی، مذهبی و چشم اندازهای طبیعی استان که بسیار غنی هم، است، تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: گردشگری در ایران منحصر به اصفهان، شیراز، یزد، و ... نیست و نباید هم باشد، باید برای استان تلاش زیادی انجام دهیم تا تعداد و مدت حضور گردشگران خارجی و حتی گردشگر داخلی با تامین زیرساخت های لازم افزایش یابد.
استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: با حضور هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی زمینه معرفی منطقه بیش از گذشته فراهم خواهد شد و در این ارتباط نباید از کارهای تبلیغاتی غافل بود،زیرا مجموعه فعالیت های گردشگری و صنایع دستی به هم متصل هستند.
از 700 رشته صنایع دستی فعال در کشور، 80 مورد آن در خراسان جنوبی فعال است 
و در واقع صنایع دستی نشان از هویت قومی، ملی و منطقه ای دارد و بزرگترین سرمایه است.
از سال 1386 و با آغاز فعالیت حوزه صنایع دستی استان چهار هزار نفر صنعتگر در این حوزه شناسایی شدند و بیشتر این هنرمندان در دو رشته نساجی سنتی و بافته های داری فعالیت می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار