مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد:
مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری اسناد ملی به عنوان میراث مکتوب فرهنگی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۵۰ جلد نسخه خطی و سنگی از مسجد جامع یزد کشف شد.
کد خبر: ۳۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲ 11 May 2015
به گزارش تابناک یزد، محمد‌رضا ملک‌ثابت در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب برگزار شد، با بیان اینکه حفظ برگ هویت ملی از مهمترین رسالت‌های سازمان اسناد ملی است، اظهار داشت:  شناخت واقعی و کامل از یزد دیروز به منظور جلوگیری از هرگونه موازی‌کاری و دوباره‌کاری در پروژه‌های مختلف توسعه استان، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به قانون‌های مصوب مجازات اسلامی در مورد اسناد ملی گفت:  هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بدون هماهنگی با سازمان اسناد ملی، نسبت به امهای اسناد اداری و ملی و یا عدم نگهداری مطلوب اسناد در استان اقدام کند.

وی با اشاره به وجود کتاب‌ها و نسخ خطی نفیس به زبان عربی در انبارهای مساجد سطح استان افزود:  در سال گذشته بیش از 450 جلد نسخه خطی و سنگی قرآنی از انبار مسجد جامع یزد کشف و جمع‌آوری شده است.

ملک‌ثابت تصریح کرد:  متأسفانه تاکنون اقدام کامل و شایسته‌ای در زمینه حفظ و نگهداری اسناد مکتوب ملی در استان انجام نشده است.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با بیان اینکه ساختمان‌های قدیمی و سنتی، میراث تمدنی و اسناد میراث فرهنگی جامعه هستند، اظهار داشت:  اهدای کتب و نسخ خطی، خریداری، نگهداری امانتی، تهیه نسخه دیجیتالی و آموزش در مورد نحوه درست نگهداری از کتب و نسخ خطی از جمله راه‌های حفظ و نگهداری میراث مکتوب ملی در استان است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 654 متر مربع از مساحت ادارات توسط انتقال اسناد اداری آزاد‌سازی شده، افزود:  در سال 93 بیش از 16 هزار و 154 برگ از اسناد اداری به این سازمان منتقل شده است.

ملک ثابت با اشاره به اولویت‌بندی در حفظ و نگهداری اسناد اداری در استان تصریح کرد:  در سال گذشته 17 میلیون و 375 هزار و 590 برگ از اسناد اداری فاقد ارزش نگهداری، امها شدند.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد به نمایه‌سازی سه هزار و 284 پرونده در سال گذشته در استان یزد اشاره کرد و گفت:  در سال 93 بیش از 3 هزار و 255 رکورد از اسناد استان یزد در سیستم الکترونیکی رسا ثبت شده‌اند.

وی برگزاری بیش از 45 نمایشگاه اسناد ملی، برگزاری بیش از 17 همایش یزد شناسی، ارسال بیش از 200 خبر به اصحاب رسانه استان و کسب رتبه برتر از بین 12 سازمان استانی اسناد ملی در کشور را از جمله اقدامات و دستاوردهای این سازمان در سال گذشته عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار