ضرب المثل ها نیز درگذر زمان می توانند رنگ ببازند،از جمله این ضرب المثل ها ترحم بر پلنگ تیز دندان است که زمانی در مثل ستمکاری بر گوسفندان ارزیابی می شد اما اینک با اجرای طرح بیمه پلنگ و یوزپلنگ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ، این ضرب المثل می تواند به گونه ای دیگر تعبیر شود و حداقل ستمکاری بر صاحبان گوسفندان نیست.
کد خبر: ۳۲۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ 13 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکترمعصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست در سفر بیستم آبان 95 به شیراز، اجرای بیمه پلنگ و یوزپلنگ ایرانی در کشور را مطرح کرد و گفت: نخستین مورد جبران خسارت در این زمینه را سازمان های بیمه گر در استان بوشهر پرداخت کردندو
او گفت:این بیمه فراگیر است و شامل هر نوع خسارتی که با حمله پلنگ ها و یوزها به دامداری ها و گله های روستایی اتفاق بیفتد می شود .
بر اساس گزارش های منتشر شده، مراسم امضای تفاهم‌نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی اردیبهشت ماه 95 انجام شد و هر چند نسل پلنگ ایرانی قبل از امضای این تفاهم نامه در برخی مناطق منقرض شده اما این اقدام نویدی برای حفاظت بیشتر از این گونه کاملا در معرض انقراض است .
به گفته کارشناسان هم اینک برنامه حفاظتی پلنگ ایرانی در دستور کارسازمان محیط زیست قرار گرفته است. پلنگ در رأس هرم غذایی حیات وحش قرار دارد، حفاظت از این گونه نقش بسیاری در حفظ سایر گونه‌ها دارد. همچنین به علت وسعت قلمرو پلنگ در ایران، ضرورت دارد که اقدامات لازم مربوط به حفظ این گونه انجام گیرد که در این صورت، زیستگاه‌ها و طعمه این گونه نیز حفظ می‌شود.
سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه جامع و دقیقی برای حفاظت پلنگ تدوین کرده که در سال 94 به استان‌ها ابلاغ شده است.
از بین رفتن پلنگ توسط افراد سودجو، تخریب زیستگاه‌های این گونه و تصادفات جاده‌ای و خسارت پلنگ به دام‌ها موجب شده است تا برنامه مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی تدوین و ابلاغ شود .
براساس گزارش های منتشر شده طی سال‌های 1378 تا 1394، 150 قلاده پلنگ به طور غیرطبیعی کشته شده‌اند که 65 تا 70 درصد ناشی از شکار و طعمه مسموم بوده است.
براین اساس پایش و ارزیابی پلنگ می بایست به طور مستمر انجام گیرد،برنامه جامع حفاظت و مدیریت و حفاظت از نسل پلنگ ایرانی هشت محور دارد که به توسعه آموزش ها، توسعه فعالیت های روابط عمومی و رسانه ای ، حفاظت از نسل پلنگ در پارک طبیعت پردیسان، توسعه امور دامپزشکی، شناسایی و رصد بیماری‌ها، امداد ونجات پلنگ ، پرداختن به امور بین‌الملل و زیستگاه‌های فرامرزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، توسعه تحقیقات و پایش و ارزیابی و ایجاد شبکه ملی پلنگ می پردازد .
گفته شده در حال حاضر 47 دستگاه برای اجرای برنامه حفاظت پلنگ مشاکت دارند ، این برنامه در برنامه ششم توسعه لحاظ شده و به مجلس نیز ارائه شده است.
موضوعات تحت پوشش بیمه جامع پلنگ ایرانی اکنون شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام پلنگ و گرگ و خسارت خود پلنگ است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیمه پلنگ و یوز ایرانی اقدامی در جهت حفاظت بیشتر از نسل این گونه در معرض انقراض است گفت : استان فارس از جمله مناطق زیست پلنگ است و مواردی از زیست این گونه در شهرستان های مختلف شناسایی شده است .
دکتر حمزه ولوی با اشاره به اینکه پرونده هایی نیز برای پرداخت خسارت به زیان دیدگان از حمله پلنگ به دامداری ها تشکیل شده است گفت : این پرونده ها در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و بر اساس تفاهم نامه موجود با بیمه خسارت آسیب دیدگان پرداخت می شود .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ابراز داشت : گونه در معرض انقراض پلنگ نیاز به حمایت جدی و نیاز به مراقبت دارد و دراین زمینه باید به دامداران و روستاییان اطلاع رسانی لازم انجام شود که در صورت بروز هر گونه حمله از سوی پلنگ و گرگ به دام ها از رساندن آسیب به حیوان وحشی خودداری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار