معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری در آیین افتتاحیه هشتمین نمایشگاه صنعت نفت؛
در تجهیزات سرچاهی هیچگونه فقدانی در کیفیت و قیمت کالا در مقایسه با مشابه خارجی آن وجود ندارد و به راحتی می توان کالای داخل را جایگزین نمونه خارجی کرد
کد خبر: ۳۲۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 07 November 2016

به گزارش تابناک خوزستان، در آیین افتتاحیه ی هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان دکتر محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت اظهار کرد: من در ابتدا به سهم خود از مهندس عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و همکارانشان قدردانی می کنم که با تلاش های بی شائبه خود نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان  را برای هشتمین بار برگزار کردند.

مقدم در ادامه افزود: در اوج تحریم های ظالمانه میزان تولید نفت در میادین نفتی کشور روزانه بالغ بر 800 هزار بشکه بوده است در صورتی که قبل از اعمال تحریم ها 3میلیون و 340 هزار بشکه در روز نفت در مناطق نفتی کشور تولید می گردید. اگر امروز توانستیم مرز صادرات را از 800 هزار بشکه در روز به دو میلیون و چهارصد و چهل هزار بشکه در روز برسانیم بخش مهم آن را مدیون تلاش همکارانمان در مناطق نفت خیز جنوب هستیم زیرا توانستیم با سرعتی بالا کاهش تولید نفت را در کوتاهترین زمان ممکن جبران نماییم.

وی افزود: مناطق نفت خیز سهم بزرگی در اجرای طرح سامانه یکپارچه کالا دارند. حدود 11 سال بر روی طراحی و راه اندازی این سامانه کار علمی، پژوهشی و تحقیقاتی صورت گرفته است. امروز بخش طراحی سامانه یکپارچه کالا به اتمام رسیده است ولی آنطور که باید در برنامه اجرایی صنعت نفت لحاظ نگردیده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت تصریح کرد: این انتظار وجود دارد که زنجیره خدمات فنی و مهندسی را به طور کامل دیده شود.

وی اذعان کرد: سامانه یکپارچه کالا از حدود یکسال گذشته در دستور کار قرار گرفت. اصل این سامانه به نوعی قلب حمایت از ساخت داخل است. بدون اطلاعات و آگاهی از میزان معاملات و عملیات بازرگانی امکان هیچگونه سیاست گذاری وجود ندارد. شفاف نبودن خرید کالا در صنعت نفت که در سال های گذشته به عنوان دست آویزی برای وزارت نفت تلقی می شد با وجود راه اندازی سامانه یکپارچه کالا رفع گردیده است. سرعت و کاهش هزینه ها از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این سامانه به شمار می رود.

مقدم گفت: با اجرای این سامانه سیاست گذاری در جهت حمایت و خرید تجهیزات ساخت داخل امکانپذیر شده است. با وجود مشکلاتی که این سامانه در حال حاضر دارد امام با تلاش همه همکارنمان در مناطق نفت خیز جنوب عملیاتی شده است.

وی افزود: با عملیاتی شدن این سامانه دو کار اصلی صورت پذیرفته است.  برای اولین بار فهرست دستگاه مرکزی سازندگان داخلی شناسایی گردیده است. طبق این لیست 1814واحد از سازندگان تجهیزات نفتی را در اختیار داریم. همچنین تهیه فهرستی از سازندگان خارجی را در دستور کار داریم که طی روزهای آینده بارگزاری می گردد.
مقدم افزود: گزارش ها حاکی از آن است که 24400 تامین کننده در بخش تجهیزات صنعت نفت در کشور وجود دارد که طبق بررسی های انجام شده حدود 1800 تا 2000 واحد از آن ها شناخته شده و معتبراند.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: باید کالاهای نفتی 100 درصد استاندارد باشند زیرا کالای غیر استاندارد برای صنعت نفت دارای خطرات مالی و جانی است و در نهایت توقف تولید را به همراه دارد.

مقدم گفت: در تجهیزات سرچاهی هیچگونه فقدانی در کیفیت و قیمت کالا در مقایسه با مشابه خارجی آن وجود ندارد و به راحتی می توان کالای داخل را جایگزین نمونه خارجی کرد. در ظرف یکسال گذشته ریز کالاهایی که تاکنون در طرح های توسعه نفتی در کشور مورد استفاده قرار گرفته اند و از نظر شاخص های کمی و کیفی تایید شده اند، استخراج گردید. پس از شناسایی این اقلام تمام تمرکز خود را بر خرید و حمایت از این تجهیزات قرار دادیم. 

وی افزود: در 15 نقطه پیمانکاران موظفند در خصوص کالا و تجهیزات کاربردی در طرح ها گزارش دهند.

معاون وزیر نفت اذعان کرد: طراحی مهندسی محصول به تازگی وارد ادبیات نفتی کشور شده است و سیاست گذاری های جدید در راستای حمایت از ساخت داخل صورت گرفته است که بر این اساس سازندگان داخل میل بیشتری به ساخت محصول استاندارد خواهند داشت و در نهایت توسعه تولید و صادرات محصولات بومی در کشور به خوبی نهادینه می شود.

وی در خصوص ساخت مته گفت: از طراحی مهندسی این محصول عبور کرده ایم زیرا طراحی این مته به صورت دانش بنیان صورت گرفته و در حال حاضر مراحل ساخت آن در حال انجام است. در پمپ های سرچاهی هم وضعی مشابه وجود دارد و طراحی مهندسی محصول به صورت دانش بنیان شکل گرفته است.

مقدم گفت: هایتک ترین و مهم ترین بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت مربوط به تجهیزات اندازه گیری حفاری است که تعدادی از این کالاها تا مرحله طراحی مهندسی پیش رفته اند با دست یابی کامل به ساخت تجهیزات حفاری انقلاب بزرگی در عرصه صنعت نفت کشور اتفاق می افند.

وی گفت: امیدواریم با اتخاذ راهبردهای توسعه ساخت داخل به صنایع هایتک حفاری دست یابیم و متاسفانه باید گفت در این بخش شیطنت های جدی نیز شده است. برخی با ابراز سخنان تهدیدآمیز خود می خواهند ساخت اقلام داخلی به سرانجام نرسد.

وی در ادامه افزود: شرکت های عملیاتی در تجمیع ساخت تجهیزات دهگانه صنعت نفت نقش بزرگی داشته اند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت اذعان کرد: با توجه به اینکه استانداردها پایه و اساس ساماندهی ساخت تجهیزات داخل است توانستیم صاحب کرسی کمیته ملی استاندارد صنعت نفت شویم. 

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری در تدوین استانداردها در سطح ملی به نقطه هدف دست یابیم و استانداردهای تدوین شده در سطح بین المللی شناخته شوند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار