حجم صادرات در این حوزه تا سقف ۵ تا ۱۰ برابر قابل افزایش است
کد خبر: ۳۲۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 07 November 2016
معاون وزیر نیرو از صادرات سالانه حدود سه میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی در صنایع برق و انرژی خبر داد و گفت: حجم صادرات در این حوزه تا سقف ۵ تا ۱۰ برابر قابل افزایش است.

 هوشنگ فلاحتیان در حاشیه نمایشگاه شانزدهم و در نشست «محیط کسب و کار و صنعت برق در شرایط پسا تحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی» گفت: در عرصه تولید داخلی در صنعت برق بسیاری از انحصارها در حال شکسته شدن بوده و پیش بینی‌ها از استمرار این رویه حکایت دارد.

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه این مسئله تحت شرایطی هم می‌تواند برای صنعت برق فرصت باشد و هم تهدیدگفت: این صادرات یک فرصت است چرا که باعث ارزان‌تر شدن و با کیفیت تر شدن محصولات تولید شده می‌شود، و تهدید است به شرطی که قابلیت صادرات پیدا نکند و صرفا برای تولید داخلی باشد. وی تصریح کرد: از ابتدای امسال بدهی صنعت برق حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تاکنون تسویه شده و بقیه آن مربوط به بدهی‌های بانکی و تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۳ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه برق انجام می شود، اظهار داشت: حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنایع برق می‌تواند تا ۵ برابر و حتی ۱۰ برابر میزان کنونی افزایش یابد.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه رسیدن به چنین رقم‌هایی باعث اشتغال بیشتر، کاهش ریسک و توسعه تصاعدی صنعت برق می‌شود، بنابراین شرکت‌های خصوصی بایستی تمام تلاش و همت خود را در این زمینه به‌کار گیرند، تبیین کرد: وزارت نیرو سعی خواهد کرد در حد امکانات خود هم از نظر مالی و هم از نظر سیاست‌گذاری شرکت‌های خصوصی فعال به‌ویژه در زمینه صادرات محصولات تولید داخل را کمک کند.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه بخش توزیع و ۳ هزار میلیارد تومان هزینه خطوط انتقال است، تاکید کرد: همچنین سالانه نیاز به متوسط ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور بوده که اگر برای تولید هر یک هزار مگاوات حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه در نظربگیریم، سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان نیز می‌بایست در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنیم.

فلاحتیان، افزود: این در حالی است که شرکت‌های برق منطقه و توزیع سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه بنابراین تحول و تدوام پایایی صنعت برق نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت بیش از پیش شرکت‌های خصوصی در عرصه‌های مختلف توزیع، تولید و انتقال است، خاطرنشان کرد: هر سال که نمایشگاه برق برگزار می‌شود شاهد نوآوری‌ها و خلاقیت‌های شرکت‌های ایرانی هستیم و در حال قدم برداشتن به سمت فناوری‌های «های تک» در عرصه صنعت برق هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار