کد خبر: ۳۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 07 May 2015
 سال 93 با تمام ویژگی های منحصر به فرد خود به اتمام رسید. سالی که به امید کاهش و سپس لغو تحریم ها، روزنه ای از امید را در بازار و مردم ایجاد کرد و این امید در روزهای آخر سال همچنان با قوت خود، ادامه می داد.

این هیجانات کاذب به صورت کاملا مشخص در بازار شب عید مشخص و معلوم بود.اکثر تولید کنندگان که پیش بینی فروش بالا را به مانند سالهای پیش می کردند، اقدام به افزایش تولید خود کرده و انبارها را تا آنجا که می توانستند پر کردند.از سویی دیگر، شرکتهای عمده فروش و بنکدار که منتظر کاهش قیمت ها به  دلیل لغو تحریم ها را داشتند، از اقدام به خرید در مقیاس بالا خودادری نمودند و این رفتار فشار بسیار زیادی بر روی تولید کننده خارجی بوجود آورد. 

بودن یا نبودن تحریم، اگرچه یک فاکتور مهم در تولید و اقتصاد محسوب خواهد شد، اما پرفسور کاتلر ( پدر علم بازاریابی ) همیشه اعتقاد دارد که در بازار راکد، باز هم شرکتهایی که علمی و حرفه ای کار کرده باشند، نیازی به ترس و اضطراب نخواهند داشت.

 بازار سنتی ایران که بعد از شروع رکود اقتصادی سال 90 مجبور شد تا حدودی ساختار سنتی خود را تغییر دهد، امروزه بیش از هر موقع دیگری نگران آینده کاری خود می باشد. رفع تحریم های اقتصادی، قبل از هر چیزی، به تولید کننده سنتی ضربه وارد خواهد کرد، و پیش بینی من در فاز 1 ( 6 ماهه اول بعد از تحریم )  افزایش قیمت دلار در ازای ریال می باشد تا بتواند به تولید کننده داخلی قدرت رقابت با برندهای خارجی، از بعد ارزانتر بودن را بدهد.

اما در فاز 2 بعد از رفع تحریم ها ، که مطمئنا بعد از 6 ماهه دوم بعد از تحریم رخ خواهد داد، شرکت ها و برندهای خارجی را به تولید انبوه در ایران سوق خواهد داد. این تولید یا بصورت قراردادی و یا بصورت انحصاری انجام خواهد پذیرفت. در صورت عدم اجرای صحیح برندینگ و مارکتینگ توسط شرکت های ایرانی، قیمت ارزان تنها مزیت کالاهای وطنی خواهد شد.

پرفسور دراکر 40 سال پیش همواره بر علمی بودن کسب و کار اعتقاد داشته و تنها راه نحات شرکتهای ایرانی را در سال آینده، مدیریت علمی کسب و کار می توان معرفی کرد. بازار امروز کسب و کار، برای افرادی که منتظر بازار پررونق دهه های 70 و 80 هستند، دیگر تکرار نخواهد شد.

 وجود عرضه کننده های متعدد در همه بازارها و شبیه بودن کالاها به یکدیگر، تنها 2 روش در جلوی راه تولیدکننده های داخلی پیش رو خواهد گذاشت.

 1. کاهش قیمت کالا و فروش آن به عنوان کالای ارزانتر. این روش در کوتاه مدت فقط جواب خواهد گرفت چراکه هزینه های ثابت و متغیر همیشه در حال رشد صعودی می باشد و تولید کننده مجبور است از حاشیه سود خود کم کند.

2.امروزه مهارت کسب و کار یعنی فروش کالای تولید شده، در حالیکه تا یک دهه پیش، مهارت کسب و کار یعنی تولید یک کالا. مهارت های بازاریابی و برندینگ در دوران پسا تحریم بسیار مهمتر ازهر موقع دیگری خواهد بود.

این اهمیت را شما در دوران قبلی هم به وضوح می توانید مشاهده کنید. وقتی برند کوکا کولا به بازار ایران می آید یا موبایل اپل، به علت قدرت برندینگ قوی، تمام نولید کننده های داخلی یا حذف شدند یا مجبور به ارزان فروشی.

باید این موضوع را یاد بگیریم که کسب و کار، یک مهارت است و تجربه موفقیت در بازارهای سنتی به هیچ وجه به شما کمک نخواهد کرد.

دکتر سید یحیی علوی مدرس دوره های DBA و صاحب نظر اقتصادی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار