کد خبر: ۳۱۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 23 October 2016


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اعلام این که همه اعمال‌ جراحی در بیمارستانی که دختر کرجی در آن فوت کرده متوقف شده است، گفت: شکایت حق قانونی خانواده یسرا حیدری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، بعد از ظهر روز پنجشنبه گذشته یسرا حیدری موسوی دختر بچه هفت ساله کرجی به دلیل بیماری آپاندیس به بیمارستان ثارالله کرج مراجعه و متاسفانه پس از تزریق داروی بیهوشی و پیش از آغاز عمل جراحی دچار ایست قلبی می‌شود و فوت می‌کند.

در همین ارتباط امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به خبرنگار فارس در کرج گفت: همانطور که به مردم از طریق خبرگزاری فارس اطلاع داده بودیم، صبح روز شنبه "کمیته مرگ و میر" دانشگاه علوم پزشکی با حضور عوامل حاضر در اتاق عمل، پزشک جراح این دختر هفت ساله، مسؤولان بیمارستان ثار‌الله، معاونت درمان علوم پزشکی استان البرز برگزار شد و شخصا ریاست جلسه را بر عهده داشتم.

حمید درفشی اظهار داشت: این جلسه بیش از سه ساعت به طول انجامید و گزارش‌های بیمار از زمان ورود به بیمارستان، ویزیت توسط پزشک اورژانس، ویزیت توسط پزشک جراح و ... به طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: بیمار پس از ورود به بیمارستان توسط اورژانس پذیرش شده و از سوی پزشک اورژانس مورد معاینه قرار می‌گیرد و در همان ابتدا تشخیص آپاندیس داده می‌شود.

درفشی افزود: سپس پزشک جراح نیز بیمار را معاینه کرده و وی نیز تشخیص پزشک اورژانس را تایید می‌کند و دستور اخذ سونوگرافی و آزمایش خون را صادر می‌کند و پیش از انجام عمل جراحی دو بار سونوگرافی و چند آزمایش از بیمار گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی پزشک جراح دوم نیز بیمار را معاینه و نتایج آزمایش‌ها را بررسی کرده و وی نیز تشخیص پزشک اورژانس و پزشک جراح اول را تایید کرده و سپس اقدامات لازم برای انتقال بیمار به اتاق عمل و انجام جراحی انجام می‌گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در گزارش معاون دانشگاه علوم پزشکی استان البرز که در پرتال اطلاع‌رسانی این دانشگاه منتشر شده، ساعت‌هایی برای این اقدامات ذکر می‌شود که تناقض دارد و با اظهارات خانواده بیمار همخوانی ندارد، گفت: بحث فعلی ما این نیست که بیمار چه ساعتی به بیمارستان مراجعه کرده و چه ساعتی به اتاق عمل می‌رود، چرا که اساسا عمل جراحی هرگز در مورد بیمار انجام نمی‌شود و حدود یک تا دو دقیقه پس از دریافت داروی بیهوشی بیمار دچار ایست قلبی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان داشت: شخصا امروز در جلسه فوق به طور مفصل با پزشک جراح و متخصص بیهوشی بیمارستان ثار‌الله صحبت کردم و آنها تاکید داشتند که تمام اقدامات طبق قانون در مورد بیمار پیش از انتقال به اتاق عمل انجام شده و گزارش‌ها و پرونده پزشکی بیمار نیز همین امر را اثبات می‌کند.

درفشی افزود: متاسفانه بیمار بلافاصله پس از دریافت داروی بیهوشی دچار ایست قلبی می‌شود و طبق اسناد و مدارک موجود و گزارش‌های درج شده در پرونده بیمار، دچار ایست قلبی می‌گردد که فرایند احیاء یک ساعت و چهل و پنج دقیقه انجام و متاسفانه موثر واقع نمی‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که علت فوت بیمار مربوط به داروی بیهوشی است و منتظر گزارش پزشکی قانونی هستیم تا علت اصلی را پیدا کنیم، چرا که اساسا هیچ عملی روی بیمار انجام نشده و پس از دریافت داروی بیهوشی دچار ایست قلبی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: در اینجا چند احتمال وجود دارد که مهمترین آنها نوع داروی بیهوشی، میزان مصرف داروی بیهوشی و یا حساسیت بیمار به این دارو است.

درفشی بیان داشت: با حساسیت بسیار زیادی این پرونده را پیگیری می‌کنیم و منتظر نظر پزشکی قانونی به صورت رسمی هستیم تا علت را کشف کنیم و از دادستان استان البرز نیز خواسته‌ایم تا از پزشکی قانونی استان بخواهند تا پرونده در اولویت قرار گیرد.

* دانشگاه علوم پزشکی البرز پرونده مرگ بیمار را با جدیت دنبال می‌کند

وی افزود: در گزارش بیمار نوع داروی بیهوشی مصرف شده به طور دقیق ذکر گردیده است، حال باید منتظر گزارش پزشکی قانونی باشیم و ببینم که آیا همان دارویی که در گزارش قید شده مصرف گردیده و یا خیر.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شایعاتی مبنی بر اخذ رضایت از خانواده و والدین مرحومه یسرا در فضای مجازی منتشر شده، آیا این شایعات صحت دارد، گفت: حق قانونی خانواده یسرا است که شکایت کنند و ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

درفشی تصریح کرد: از سوی دیگر ما خودمان هم مدعی هستیم، چرا که مرگ یک بیمار موضوع ساده‌ای نیست تا بخواهیم از کنار آن به راحتی عبور کنیم، مگر می‌شود که یک بیمار پس از دریافت یک دارو دچار ایست قلبی شده و فوت کند و ما از کنار آن به راحتی عبور کنیم.

وی گفت: بنابراین ما نیز پیگیر پرونده هستیم و هیچ فردی حق ندارد در این زمینه به خانواده مرحومه معترض شود و دادستان استان البرز نیز پیگیر هستند و به طور قطع اگر قصوری انجام شده باشد، ابتدا مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خواستار برخورد با مقصران احتمالی است.

* تمام داروهای بیهوشی بیمارستان ثارالله ضبط شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: به همین دلیل بلافاصله پس از دریافت گزارش فوت این بیمار، معاون درمان علوم پزشکی استان البرز به بیمارستان ثار‌الله مراجعه کرده و دستور توقف تمام عمل‌های جراحی در این بیمارستان را صادر می‌کند و تا مشخص نشدن علت اصلی فوت این بیمار نیز در این بیمارستان عمل جراحی انجام نخواهد شد.

درفشی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا احتمال تقلبی بودن داروی بیهوشی وجود دارد، گفت: هرگز این شایعات صحیح نیست چرا که ما داروهای بیهوشی را از سیستم شبکه مجاز دارویی کشور دریافت کرده و دارویی که امروز در بیمارستان‌های البرز برای بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تمام ایران یکسان است و خارج از این شبکه هیچ دارویی را تحویل نمی‌گیریم.

وی ادامه داد: با این وجود داروهای بیمارستان و داروهای اتاق عمل بیمارستان فوق به طور کامل ضبط شده و بررسی در مورد آنها در حال انجام است.

* رسانه‌ها مردم را نگران نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک اتفاق تلخ در استان البرز رخ داده و همه مسؤولان مربوطه در حال پیگیری علت آن هستند و به مردم و به ویژه خانواده مرحومه یسرا اعلام می‌کنیم که پیگیری‌های ما سریع، با جدیت و قاطعانه خواهد بود.

درفشی تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم که مردم را نگران نکرده و منتظر نظر رسمی پزشکی قانونی باشند، چرا که در استان البرز روزانه تعداد زیادی عمل جراحی، زایمان و ... دیگر انجام می‌شود و اگر مردم نگران شده و به سیستم پزشکی اعتماد نداشته باشند، آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شده و بیش از همه بیماران و خانواده آنها متضرر می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار