رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: 20 سند توسعه کشاورزی در استان تهیه که از این تعداد سه سند آن تا کنون اجرایی شده است.
کد خبر: ۲۹۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 06 September 2016
غلامرضا مالکی در دهمین نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: وجود 75 هزار نفر شتر در استان ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد اشتغال به وجود آورده که باید از این پتانسیل به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
وی اظهار داشت: جایگاه عشایر به عنوان پرورش دهندگان شتر در سند توسعه بخش کشاورزی استان باید تعریف و گنجانده شود.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط اقلیمی مساعد توانایی بالایی در زمینه پرورش و نگهداری شتر دارد به طوری که نیمی از شترهای کشور در این استان نگهداری می شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: باید با تحقیقات لازم برنامه ای مشخص درباره استفاده از ظرفیت عظیم شتر در سیستان و بلوچستان ارائه شود.
مالکی گفت: برنامه های آموزش و ترویج برای شترداران در نظر گرفته شود تا بتوان جایگاه پرورش شتر را در سیستان و بلوچستان ارتقا ببخشید.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکثر کسانی که گله های زیاد شتر دارند افرادی توانمند هستند و باید از این ظرفیت برای توسعه شترداری در سیستان و بلوچستان استفاده شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: نخستین سند توسعه شتر در کشور درحال تدوین است که این امر می تواند نوید بخش توسعه پرورش شتر در سیستان و بلوچستان باشد.
رضا نجفی اظهار داشت: 75 هزار نفر شتر در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در برنامه پنج ساله این تعداد باید به 115 هزار نفر شتر برسد.
وی ادامه داد: هم اینک سالانه هزار و 323 تن شیر شتر در استان تولید می شود.
وی افزود: در برنامه 5 ساله پرورش شتر در سیستان و بلوچستان زمینه ایجاد اشتغال چهار هزار و 500 نفر پیش بینی شده که باید به این میزان اشتغالزایی برسیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 40 هزار پلاک خریداری و آماده نصب بر روی شترهای این استان است.
نجفی اظهار داشت: برای افزایش جمعیت شتر سیستان و بلوچستان با توجه به پتانسیل های پرورش آن در این استان سعی شده تا تلفات ناشی از تغذیه نامناسب و عدم دسترسی به آب قابل آشامیدن در زمان باروری برطرف شود.
وی تصریح کرد: عدم دسترسی به گله ها برای اجرای برنامه های اصلاح نژادی یکی از مهمترین چالش هایی است که با آن روبه رو هستیم.
وی ادامه داد: ایجاد و ساخت جایگاه های صحرایی برای نگهداری شترهای آبستن و حمایت تغذیه ای به خصوص در فصل سرما از برنامه های پیش روی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: اجرای طرح گردن بند شب نما برای تمامی شترهای مستقر در محوده های جاده ای سیستان و بلوچستان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار