کد خبر: ۲۶۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ 27 July 2016
حامد گنجعلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دام پس از ورود از مرز میلک تحت نظارت دامپزشکی واکسینه، سم پاشی و کنه زدایی شده و دام های کشتاری و پرواری به ترتیب 17 و 6 روز قرنطیه می شوند.
شهرستان هیرمند واقع در 240 کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان، هم مرز با کشور افغانستان است.
وی گفت: ساخت میدان عرضه دام در شهرستان زابل نیاز است و با راه اندازی آن دکتر دامپزشک، ناظران بهداشتی و فروشندگان در آن مستقر می شوند و شهروندان با خیال آسوده، دام مطمئن را خریداری می کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی زابل افزود: کشتار غیر مجاز دام در منازل مسکونی یکی از معضلات غیربهداشتی در این شهرستان است که سبب ایجاد بیماری مشترک بین انسان و دام می شود.
وی دلیل تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی محمدآباد در شمال سیستان و بلوچستان را ارتقای سطح کیفی، نوسازی و بهسازی تجهیزات عنوان کرد و گفت: سال گذشته دام های کشتاری از قصابی های سطح شهر به این کشتارگاه منتقل و از طریق خودروهای سردخانه دار شهرداری در محل قصابی ها توزیع می شد که این کشتارگاه نیز برای باز سازی تعطیل شده است.
گنجعلی تصریح کرد: پس از تعطیلی این کشتارگاه بدلیل اینکه منطقه سیستان فاقد کشتارگاه صنعتی است ادامه این روند امکان پذیر نبود.
وی اظهار داشت: افزون بر 20 قصابی سطح شهر از اتحادیه قصابی ها مجوز فعالیت دارند و صدور پروانه قصابی ها هیچ ارتباطی با دامپزشکی ندارد و دامپزشکی تنها مسائل بهداشتی آنها را رصد می کند.
رئیس دامپزشکی زابل بیان کرد: شهروندان تا زمانی که متقاضی خرید گوشت غیر مجاز از قصابی های سطح شهر باشند به طور قطع عرضه غیر بهداشتی دام ادامه دارد.
گنجعلی افزود: برای افزایش اطلاع رسانی از بیماری های مشترک بین انسان، دام و دیگر بیماری ها از طریق رسانه ها، رادیو شهری، صدا و سیما، مطبوعات محلی و اعزام کارشناسان به مدارس و مهدکودک ها انجام می شود.
دامپزشکی زابل در شهرهای زابل، هامون و نیمروز خدمات رسانی می کند که می طلبد ادارات دامپزشکی در شهرهای هامون و نیمروز با توجه به گستردگی ایجاد شود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار