کد خبر: ۲۳۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹ 16 May 2016


مدیرکل منابع طبیعی استان البرز از شناسایی دامداران عشایر فاقد پروانه چرای دام در استان البرز خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد فرضی در جلسه کمیته کنترل چرای دام استان البرز که پیش از ظهر دوشنبه در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: دام مازاد در سطح مراتع پدیده ای نو محسوب نمی شود، این امر با توجه به شرایط اقلیمی در نقاط مختلف، متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه استان البرز کوچکترین استان کشور به لحاظ مساحت و سومین استان از نظر تراکم جمعیتی است، افزود: این جمعیت به اشتغال و تامین مواد غذایی نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه قسمت اعظم استان البرز را مراتع تشکیل می دهند، تصریح کرد: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی استان البرز را مراتع تشکیل که این میزان از اراضی ۲۱۰ هزار واحد دامی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

عمده دام های مازاد در البرز عبوری است

وی بیان کرد: عمده دام های مازاد در سطح مراتع استان البرز عبوری بوده اما باید به این مطلب نیز اذعان داشت که وجود دام های مازاد فشار مضاعفی را به سطح پوشش گیاهی استان البرز وارد می کند.

فرضی با بیان اینکه شرایط مراتع استان البرز نسبت به گذشته پایدارتر است و خوشبختانه فرصت گل دهی و تجدید قوا به پوشش گیاهی به واسطه بارش نزولات جوی داده شده است، گفت: دخل و تصرف بدون برنامه جز مصیبت و گرفتاری عایدی را به همراه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: شناسایی دامداران عشایر فاقد پروانه چرا و غیرمجاز در جهت برنامه ریزی مشترک به منظور تغییر معیشت و جلوگیری از ورود غیر مجاز دام به مراتع از جمله مهم ترین برنامه در دستور کار اداره کل منابع طبیعی استان البرز در سال جاری محسوب می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تلاش به منظور افزایش پوش گیاهی جزء مولفه هایی است که در راستای حفظ عرصه های ملی در البرز انجام می شود و در این راستا تعامل و همکاری خوبی با دستگاه های مربوطه انجام گرفته است.

ستاد پیشگیری از حریق در سطح استان البرز شکل گرفت

وی با اشاره به اینکه ستاد پیشگیری از حریق در سطح استان البرز شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: به طور قطع این ستاد اثر گذاری خوبی در این بخش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تا کنون ۴۹ هزار و ۹۱۳ راس واحد دامی از سطح استان البرز خارج شده است، بیان کرد: تا کنون ۱۵ پرونده در رابطه با تخلفات دامی به مراجع قضایی استان ارجاع و ۹۳ فقره اخطار نیز ارائه شده است.

کمیته مدیریت چرای دم در البرز تشکیل شد

در ادامه مهدی فتحی معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه تشکیل کمیته مدیریت چرای دام در استان از جمله مهم ترین اقدامات این بخش محسوب می شود، گفت: جلسات مشترکی با استان های همجوار همچون تهران، قزوین، مازندران، قم، مرکزی و همدان به منظور کنترل چرای دام برگزار شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه تحولات خوبی را در بخش مدیریت چرای دام در مراتع استان البرز شاهد بوده ایم و قدم های موثری را به منظور حفظ پوشش گیاهی مراتع برداشته ایم.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه به طور حتم توجه به پوشش گیاهی مراتع مانع از بروز پدیده هایی همچون ریزگرد، سیل و فرسایش خاک می شود، گفت: برای تحقق این امر سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلد مدت را در دستور کار خود قرار داده ایم.

فتحی اظهار کرد: خوشبختانه با همت و همکاری یگان حفاظت، انجمن صنفی مرتع داران و مجموعه نهادهای مربوطه توانسته ایم اقدامات خوبی به منظور جلوگیری از ورود دام های غیر مجاز به استان البرز داشته باشیم.

دام های غیرمجاز از مراتع استان البرز اخراج شدند

وی گفت: در این بخش دام های غیر مجاز از سطح مراتع استان البرز اخراج و این امر سبب شده سایر دامداران نسبت به حضور دام های خود به استان با دقت بیشتر و از دریچه قانونی وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه باید بر اساس ظرفیت مراتع نسبت به چرای دام ها اقدام کرد و دام های مازاد تعیین و تکلیف شوند، گفت: مصوبه شورای عالی امنیت ملی کمک شایانی در راستای پشیبرد اهداف ما کرده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه پروانه های شورایی که ظرفیت چرای دام در مراتع را رعایت نمی کنند باطل می شود، افزود: اجاره مراتع استان البرز با بهای اندک فضای استان در این بخش را مسموم کرده است.

وی اظهار کرد: پدیده شترداری در البرز غیر از اینکه این استان را به سمت بیانی شدن سوق داده و سبب تشدید پدیده ریزگرد در این منطقه شود عایدی را به همراه نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار