مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد از ثبت يك ميليون و 117هزار و 358برگ سند و 5هزار و 522نسخه پايان نامه در اين مركز خبر داد.
کد خبر: ۲۲۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷ 08 May 2016
به گزارش تابناک یزد،داود پاك طينت روز ملي اسناد ملي و ميراث مكتوب در جمع خبرنگاران با اشاره به فعاليت هاي اين مركز در سه بخش اسناد ، كتابخانه و تاريخ شفاهي گفت: يك ميليون و 896هزار و 225 برگ سند و 9 هزار و 924 نسخه پايان نامه وارد مركز اسناد و كتابخانه ملي استان شده در بخش اسناد 778هزار و 867برگ سند و نيز 4هزار و 402 نسخه پايان نامه در حال فهرست برداري و ثبت است.
وي افزود: البته با الكترونيكي شدن ثبت اسناد ادارات ، توليد و دسترسي ها و نيز انتقال ها راحت تر شده ولي دغدغه جديدي به نام نابودي راحت اسناد ايجاد شده و بايد چاره اي براي آن انديشيد.
مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد درباره ارزيابي اسناد ادارات گفت: تاكنون اسناد 81دستگاه دولتي استان بررسي شده كه در سال 94 تعداد 57هزار و 971برگ سند مفيد از 10دستگاه و اداره به اسناد ملي منتقل شده و 108 مترمربع فضا آزاد شده و در مجموع 3 هزار و 879مترمربع فضاي ادارت استان آزاد شده است.
** بي نظمي در نگهداري اسناد بايگاني راكد ، تخلف است
پاك طينت تصريح كرد: متاسفانه فرهنگي غلطي در ميان ادارات وجود دارد كه وقتي سند وارد بايگاني راكد دستگاه شد يعني از رده خارج شده و بايد در گوني قرار گيرد در حالي كه اين موضوع تخلف است و بايد اسناد حتي در اين بخش هم به صورت منظم نگهداري شود.
اين مسئول درباره وضعيت آرشيو شفاهي مركز اسناد و كتابخانه ملي يزد هم گفت: 480 ساعت به طور متوسط 2 ساعت براي هر نفر و يعني از 240نفر برنامه ضبط شده است.
وي درباره مهمترين اسناد اين مركز هم اظهار كرد: قديمي ترين سند اين مركز مربوط به 232 سال قبل يعني 1205هجري قمري ، 34 وقف نامه خاص كه مهمترين آنها وقف نامه باغ دولت آباد است ، 9 فرمان حكومتي كه قديمي ترين مربوط به سال 1263قمري است و قديمي ترين سند ازدواج از سال 1283 از مهمترين اسناد موجود در اين مركز است.
مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي استان با اشاره به اينكه با وجودي كه اينجا محل خوبي براي نگهداري اسناد نيست ولي جريان زندگي مستلزم حضور در اين خانه هاي تاريخي است ، يادآور شد: هم اكنون برخي اسناد تاريخي و خطي استان كه به 400نسخه مي رسد به خاطر شرايط خاص نگهداري در تهران به صورت اماني نگهداري مي شود.
** افزايش 500ساله عمر اسناد قديمي با ضدعفوني كردن آنها
پاك طينت در ادامه با اشاره به شعار ' اسناد ملي ، اصالت ، صيانت و هويت ' به عنوان شعار امسال اين سازمان گفت: وظيفه اصلي ما صيانت از هر نوع سندي است از اين رو برخي اسناد مهم را با انجام ضدعفوني و يكسري فرآيندهاي علمي تا 500سال به مدت عمر آنها اضافه مي كنيم .
وي اضافه كرد: وظيفه ما نگهداري علمي اسناد است چون معتقديم اين مدارك و اسناد هويت بخش آيندگان است ضمن آنكه هر نوع مدركي كه بتوان به آن استناد كرد حتي يك عكس و دست نوشته براي ما سند محسوب مي شود.
وي با اشاره به فضاهاي جديد ثبت اسناد و دست نوشته ها همچون فضاهاي مجازي خاطرنشان كرد: در اين خصوص دغدغه هايي براي ما ايجاد شده يكي از آنها ناپايداري نوشته هاي صاحب نظران و استادان در شبكه هاي مجازي و ديگري ناامني اين فضاها براي نگهداري مطالب و نوشتار مهم است.
مدير مركز اسناد ملي ادامه داد: اين فضاها فرهنگ كتابت را در ما ضعيف كرده و از ما گرفته از سوي ديگر خاطره نگاري همچون ثبت عكس از كودكي تا بزرگسالي و خاطرات افراد را محدود كرده كه با به راحتي و با ويروسي شدن رايانه ها و گوشي هاي همراه قابليت حذف دارند.
پاك طينت درباره وضعيت بخش كتابخانه اين مركز هم گفت: يكي از خدمات اين بخش واسپاري است ، يكي ديگر نگهداري چند جلد از هر كتابي كه در استان منتشر مي شود .
وي درباره واسپاري پايان نامه ها در اين مركز تصريح كرد: درباره انتقال پايان نامه ها و واسپاري آنها ، حقوق معنوي محقق و نويسنده رعايت شده و اين امر نبايد براي دانشجويان و فارغ التحصيلان دغدغه محسوب شود.
اين مسئول در پايان با اشاره به ضعف بخش آرشيو مطبوعات از روزنامه ها و نشريات محلي درخواست كرد اين امر را جدي گرفته و از هر شماره برابر قانون سه نسخه در اختيار مركز اسناد ملي قرار دهد تا اين ضعف نيز برطرف شود.
روز 19 ارديبهشت ماه هر سال به عنوان روز ملي اسناد ملي و ميراث مكتوب اعلام شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار