به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی نخستین نشست کارگاه نمایشنامه نویسی حوزه هنری استان همدان ‌برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 12 April 2015
به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی نخستین نشست کارگاه نمایشنامه نویسی حوزه هنری استان همدان ‌برگزار شد.

به گزارش تسنیم این کارگاه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و با تدریس استاد سید حسین فدایی حسین به مدت سه روز برگزار می‌شود.

 در این نشست، سید حسین فدایی حسین نمایشنامه را طرح و ایده اولیه نمایش، البته به صورت گسترده‌تر دانست و گفت: نمایشنامه‌نویس کسی است که طرح اولیه نمایش را به صورتی تبدیل می‌کند که کارگردان، بازیگران و عوامل نمایش هر یک بدانند که چه کاری را و به چه صورت انجام دهند.

وی در ادامه به ویژگی‌های نمایشنامه پرداخت و تاکید کرد: یک نمایشنامه باید عمومیت داشته باشد و ایراد اصلی اکثر نمایشنامه ها این بوده که شخصی است و مخاطب‌ها و تماشاگران با آن‌ها نمی‌توانند همزاد پنداری کنند.

این کارشناس نمایش با بیان اینکه هر چه ضریب خطر در نمایشنامه ای بالاتر باشد، هیجان نمایش بیشتر می شود افزود: منطق و ضرورت مهم ترین اصل در نمایشنامه است و دلیل و ضرورت حضور هر شخصیت و دیالوگی در نمایشنامه باید کاملا مشخص باشد.

وی در پایان ایده را گام اول نوشتن نمایشنامه عنوان و اظهار داشت: کانال‌های دریافت ایده، دو راه دیدن و شنیدن است. ایده‌ها را می‌توان از موقعیت‌های خاص زندگی همچون مرگ و تولد، حوادث، بلاهای طبیعی، جنگ، شخصیت‌ها، مفاهیم انتزاعی همچون فقر و عشق، مکان‌ها و محیط اطراف زندگی به دست آیند.

این کارگاه تا دوشنبه هفته جاری در ۲ نوبت صبح و عصر در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی شهر همدان در حال برگزاری است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار