مدیر جهاد کشاورزی ساری
مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: شخم زمستانه سبب از بین رفتن کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.
کد خبر: ۱۸۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 27 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، طهمورث قاسم‌نژاد درباره مزایای شخم و شیار زمستانه و آب تخت کردن شالیزارها، اظهار کرد: افزایش خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

وی با بیان اینکه شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به‌ویژه کرم ساقه‌خوار برنج است، افزود: این کار سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: شخم‌زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی به شخم زدن زمین‌های شالیزاری خود اقدام کنند.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه شرایط جوی مساعد و بارندگی زمینه عملیات شخم‌زنی را فراهم می‌کند، گفت: زمین‌های برنج‌کاری برای شخم‌زنی مطلوب نیازمند آب است و در شخم‌های بهاره و قبل از نشا شاهد هستیم که ابتدا زمین آبگیری و بعد وارد مراحل شخم و تسطیح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پاییز و زمستان پس از سرد شدن هوا و بارش‌های فصلی آب کافی در اختیار است که شرایط شخم‌زنی را تسهیل می‌کند و با این اقدام لاروها و حشراتی که برای زمستان‌گذرانی به لایه سطحی‌تر خاک رفتند در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد و از بین می‌رود و یا آفت‌ کرم ساقه‌خوار برنج با روش مکانیکی کنترل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اظهار کرد: در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از میان رفتن لاروهای حشرات، بذر علف‌های هرز مزارع از بین می‌رود.

قاسم‌نژاد افزود: مبارزه با هر یک از آفت‌ها با سموم شیمیایی علاوه بر جلوگیری از صدمات محیط‌زیست، نیازمند هزینه تهیه نهاده و مصرف بیشتر آب است که سبب افزایش هزینه تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی ممکن است در فصل بهار شاهد بروز کم‌آبی باشیم که با شخم و شیار زمستانه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره باشد که با اندک میزان آب در اختیار کشاورز زمین برای انتقال نشا آماده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: میزان آب مصرفی برای آماده‌سازی شالیزارها با نوع خاک، توانایی و ظرفیت خاک برای نگهداری آب و چگونگی عملیات آماده‌سازی زمین ارتباط مستقیم دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار