شهروز حیدری رییس میراث فرهنگی مشگین شهر ضمن کم نظیر خواندن غار دست کن لاهرود قول داد سال آینده نسبت به بررسی های کارشناسی غار لاهرود اقدام نماید. غار لاهرود به دلیل ناشناخته بودن هنوز به ثبت ملی نرسیده است
کد خبر: ۱۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 27 March 2015
غار دست کن لاهرود یکی از غارهای ناشناخته منطقه است که به گمان شهروز حیدری ریاست میراث فرهنگی مشگین شهر ممکن است همه را شگفت زده کند.
رئیس میراث فرهنگی مشگین شهر در گفتگو با خبرنگار سایت وراوی گفت: در حال حاضر رویکرد ما به تمام فعالیتهای میراث فرهنگی رویکردی علمی است. از اینرو در نظر داریم غار دست کن لاهرود را به تیم تخصصی ارزیابی بدهیم تا ویژگیهای این آثار را استخراج کرده و مدارک لازم جهت ثبت این آثار را جمع آوری نمایند. در حال حاضر نیز حمام عدل که چند روز پیش مورد پاکسازی قرار گرفت به یک تیم تحقیقاتی سپرده شده است تا تحقیقات جامعی را بر روی آن انجام دهند.
وی در مورد غار لاهرود اضافه کرد که برای بررسی این غار ابتدا می بایست ورودی غار که وضعیت نامطلوبی دارد پاکسازی شود. بعد از آن مخاطرات آن ارزیابی شود. با توجه به اینکه چندین خانه در بالای غار ساخته شده است و فاضلاب آن خانه ها از ورودی غار می گذرد هر لحظه امکان نشست آن وجود دارد. لذا می بایست شرایط ایمنی استحصال شود. بعد از آن، گروه علمی میراث فرهنگی می تواند اطلاعات مقدماتی را راجع به غار به دست آورد تا در بودجه بندی سال آینده، بودجه ای جهت تحقیقات روی آن در نظر بگیریم.
حیدری ضمن اشاره به وجود غارهای مشابه همچون بینه لر در منطقه، غار لاهرود را از نظر معماری پیشرفته تر قلمداد کرد و نوع ابزار به کار رفته در آن را پیشرفته تر دانست.
کارشناس میراث فرهنگی دباغ عبادالهی نیز در این رابطه گفت: در کاوشی که در منطقه مورد نظر داشتیم متوجه گرفتگی معابر توسط حجم بسیار زیاد خاک شدیم که ممکن است بتوانیم شرایط تخلیه خاک و باز کردن معابر را فراهم کنیم. وی ادامه داد به نظر می رسد این غار از مجموعه غارهای بینه لر گسترده تر باشد. در اینصورت می تواند ارزشمندی بیشتری را نیز داشته باشد.
 دباغ عبدالهی اضافه کرد حتی ممکن است این غار یک شهر زیرزمینی باشد. چرا که مشابه این نوع معماری در منطقه مشگین شهر شناسایی شده است.
گفتنی است پیشتر شهردار لاهرود پاکسازی ورودی غار و آسفالت جاده تا دهانه غار را وعده داده بود که امید می رود به زودی انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار